Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, January 28, 2019

PRU-14 TIDAK SAH, LIM GUAN ENG DAN TOMMY THOMAS HILANG JAWATAN?!!



Semuanya berpunca apabila Tommy Thomas mewujudkan sebuah tribunal yang dianggotai hakim-hakim Mahkamah Persekutuan iaitu Steve Shim Lip Kiong yang bertindak sebagai Pengerusi Tribunal tersebut selain Zaleha Zahari, Suriyadi Halim Omar, Jeffrey Tan Kok Wha dan Dr. Prasad Sandosham Abraham.

Tribunal tersebut ditubuhkan untuk menyiasat dakwaan salah laku yang dilakukan oleh enam orang bekas anggota SPR pada PRU-14 iaitu Othman Mahmood, Mohd Yusop Mansor, Abdul Aziz Khalidin, Sulaiman Narawi, K Bala Singam dan Leo Chong Cheong.

17 Oktober tahun lalu, terdapat laporan bahawa Kerajaan telah memulakan proses untuk menubuhkan tribunal berkenaan. Namun pada hari berikutnya, kesemua 'yang tertuduh' telah mengumumkan perletakan jawatan dengan yang terakhir berbuat demikian adalah pada 27 November.

Bagaimanapun, hari ini, tribunal khas untuk menyingkirkan enam bekas anggota Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menjadi keliru selepas seorang peguam yang dilantik oleh Jabatan Peguam Negara berkata tindakan itu adalah perkara akademik memandangkan semua mereka telah meletak jawatan.


Azam Aziz yang merupakan salah seorang peguambela bagi keenam-enam baks anggota SPR tersebut dalam muatnaik statusnya di Facebook berkata,

SPR yang kendalikan PRU14
Bersih mengadu kepada PM bahawa wujud salahlaku di pihak SPR ketika mengendalikan PRU14
PM minit kan surat aduan Bersih berkenaan kpd AG
AG menasihatkan PM utk menubuhkan Tribunal Khas bagi memecat Anggota SPR
AG merahsiakan dari pengetahuan PM bahawa kesemua Anggota SPR berkenaan telah meletakkan jawatan.
AG membiarkan PM mengadap Timb YDPA dan mempersembahkan Representasi kpd YDPA bahawa satu Tribunal Khas perlu di wujud kan utk menyiasat salahlaku dan jika benar wujud salahlaku berkenaan maka kesemua 6 Anggota SPR berkenaan harus di pecat.
AG masih merahsiakan dari pengetahuan PM bahawa kesemua 6 orang Anggota berkenaan telah meletakkan jawatan.
AG gagal menasihatkan PM bahawa Tribunal tidak boleh memecat mereka yg telah meletakkan jawatan.
Tribunal yg di tubuh kan di bawah Perkara 125(3) hanya mempunyai 1 kuasa iaitu kuasa memecat.

DI BAWAH PRINSIP RULE OF LAW, SESEORANG YANG TELAH MELETAKKAN JAWATAN TIDAK LAGI BOLEH DI PECAT
DISEBABKAN TRIBUNAL INI TIDAK LAGI BOLEH MEMECAT JADI TIADA ASAS UNDANG2 UNTUK TRIBUNAL INI MENYIASAT SEBARANG ADUAN SALAH LAKU KERANA IANYA MEMBUANG MASA TRIBUNAL KERANA AKHIRNYA TAK BOLEH PECAT ORANG YG TELAH MELETAK JAWATAN.
Selepas PM menasihati Timb YDPA utk menubuhkan Tribunal ini, YDPA telah berkenan utk bersetuju dengan cadangan PM
AG sekali lagi GAGAL menjalankan tugas Perlembagaan beliau utk menasihati YDPA dan memaklumkan kepada Baginda bahawa sebenarnya pada Tarikh Perkenan Tuanku itu, kesemua Anggota SPR berkenaan telah meletakkan jawatan.
Jika AG menasihatkan PM dan YDPA dan tidak menyembunyikan maklumat ini dari pengetahuan PM dan YDPA maka besar kemungkinan tidak wujud KESIPUAN pada hari Persidangan Tribunal seperti yg berlaku pada hari ini.
Perjalanan Tribunal hari ini yg di anggota 5 orang Bekas Hakim Mahkamah Persekutuan (Mahkamah tertinggi Negara) telah berlangsung dgn keadaan penuh kesipuan kerana masing2 memahami bahawa prosiding ini adalah hasil dari KECUAIAN DAN KESILAPAN AG yang gagal menjalankan tugas beliau.
Di sebabkan itu, yang melakukan "Salahlaku" sekarang adalah AG dan suatu Tribunal Khas perlu di bentuk di bawah Perkara 125(3) Perlembagaan utk memecat Peguam Negara.

5 comments:

Anonymous said...

Selamat kembali. Lama tak bersiar raya...

Unknown said...

Hu Hu hu..... Geli ketiak aku hi hi hi

Anonymous said...

Dlm apa jua keadaan "Elaun" Ahli panel wajib dibayar ye...

Anonymous said...

Ngok!

Anonymous said...

Apa tunggu lagi! AG jelas cuai jalankan tugas, samada sengaja atau tidak. He should be penalised!

 
Blogger Templates