Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, January 28, 2019

SETAKAT BERKALI-KALI MAKAN ANGIN DI LUAR NEGARA DAN DITANGGUNG RAKYAT SEPENUHNYA, ITU YANG DIKATAKAN MAHATHIR KERJA KUAT?!!



Menteri Besar Johor, Osman Sapian berkata, penjawat awam sepatutnya bekerja kuat seperti Mahathir. Katanya lagi, apabila seseorang memilih untuk berkerjaya sebagai penjawat awam, bererti mereka membuat pilihan untuk berkhidmat dan menabur bakti untuk rakyat dan negeri. (RUJUK SINI)

Sebenarnya, apa yang susah sangat nak kerja macam Mahathir? Hanya berjalan makan angin ke luar negara dan segala kos ditanggung sepenuhnya oleh rakyat. Orang buta huruf pun boleh bekerja macam Mahathir. Malah lebih 'keras' dari itu pun, ramai yang boleh.


Selama 8 bulan kembali menjadi Perdana Menteri, sekurang-kurangnya sudah 16 kali Mahathir melancong ke luar negara termasuklah ke Jepun sebanyak tiga kali. Dalam kesemua perjalanan makan angin itu, Mahathir hanya membawa pulang hutang dari Bon Samurai berjumlah RM10 bilion.

Selebihnya, Mahathir hanya membazirkan wang rakyat Malaysia berpuluh-puluh juta semata-mata untuk membiayai kegemarannya melancong ke luar negara demi mewuar-uwarkan kejayaannya kembali sebagai Perdana Menteri meskipun sudah berusia 94 tahun, sekaligus menjadi Perdana Menteri tertua di planet ini.


Sesuatu yang amat pasti ialah, semenjak 9 Mei 2018, iaitu pada hari kejatuhan Najib Abdul Razak dan Kerajaan Barisan Nasional, ekonomi dan kewangan negara jatuh semakin teruk. Nilai Ringgit Malaysia berbanding matawang-matawang lain, termasuklah matawang Papua New Guinea, juga jatuh teruk.

Metafora kononnya, jatuh Najib akan menaikkan nilai Ringgit, rupa-rupanya terbalik. Jatuh Najib, Ringgit Malaysia juga jatuh lebih teruk. Malah sudah semakin menghampiri nilai Ringgit Malaysia berbanding Dollar Amerika sebelum diikat pada RM3.80 pada tahun 1998 oleh Dr. Mahathir sendiri.

Begitu juga dengan harga komoditi. Semuanya jatuh teruk. Kejatuhan tersebut semakin membimbangkan ekoran kecenderungan Mahathir untuk membela kroni utamanya, Robert Kuok yang menguasai pasaran sawit di Indonesia.

Robert Kuok merupakan salah seorang pemilik ladang terbesar di Jepun dan pada masa yang sama, penguasa kartel minyak sayuran yang menguasai pasaran di Malaysia.

Pembatalan banyak projek-projek mega yang Negara China ada kepentingannya di Malaysia atas alasan mahu menyelamatkan Malaysia, sedang menyaksikan bukan Malaysia semakin selamat, sebaliknya hidup rakyat yang semakin merempat ekoran sekatan yang dikenakan oleh Negara China meskipun secara tidak rasmi ke atas Malaysia.

16 kali bersiar-siar di luar negara, apa keberhasilan yang dibawa masuk untuk rakyat Malaysia oleh Mahathir?

28 kali makan angin di luar negara, apa kejayaan Azmin Ali selaku Menteri Ekonomi yang kuat menyokong Mahathir?

Masih lagi nak menyalahkan Najib? Cukupkah dengan alasan semuanya ini kerana 1MDB dan Najib-Rosmah?

Rasa-rasanya, kebanyakan rakyat Malaysia sudah semakin muak dan bosan dengan alasan melepas diri sebegitu rupa.


1 comment:

Carrie Anne said...

Kalau umno tak jatuh, melepas ler rakyat malaysia nak saksikan beratus-ratus beg dibawa keluar dari rumah

 
Blogger Templates