Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, January 28, 2019

KERAJAAN NEGERI PAHANG BUAT SILAP BESAR DAN MASIH TIDAK SEDAR SEBAB BAGI PERMIT TANAH KEPADA PEKEBUN SAYUR DI CAMERON HIGHLAND!!!



Lima hari lepas, Kerajaan Negeri Pahang memberikan permit kepada 73 pekebun sayur di Cameron Highland dalam kawasan Hutan Simpan Kekal Cameron Highland seluas kira-kira 146 hektar. Tindakan tersebut dilihat sebagai LANGSUNG TIDAK KENA memandangkan pada masa yang sama, kempen PRK Cameron Highland sedang berlangsung.

Berdasarkan kenyataan Menteri Besar, 64 orang pekebun sayur yang menerima permit tersebut adalah pengusaha yang telah beroperasi secara haram selama lebih 10 tahun. Kata Menteri Besar Pahang itu lagi, ketiadaan penguatkuasaan sebenarnya adalah untuk menunjukkan kepada para pekebun haram tersebut tentang kebaikan Kerajaan Barisan Nasional. (RUJUK SINI)

Jahanamnya ekosistem di Cameron Highland adalah disebabkan pekebun-pekebun sayur ini. Ditambah pula dengan ketiadaan penguatkuasaan, bukan sesuatu yang mengejutkan apabila saban kali munculnya berita tentang warga asing khususnya dari Bangladesh, Nepal dan Myanmar yang mengusahakan kebun sayur secara haram di Cameron Highland di dada-dada media.


Keputusan PRK Cameron Highland jelas menunjukkan keinginan sebenar Kerajaan Negeri Pahang yang tulus itu, tidak langsung dihargai. Dengan hanya 1% daripada jumlah undi yang diterima calon Barisan Nasional dari pengundi Cina iaitu sekitar 120 undi sahaja berbanding undi untuk calon DAP berjumlah 7216, jelaslah tindakan lembut dan lembik lutut Kerajaan Negeri Pahang memakan diri sendiri.

Kerajaan Negeri Pahang seharusnya menggunakan kaedah yang sama seperti Kerajaan Persekutuan yang diketuai oleh Lim Guan Eng. Walaupun Perdana Menteri yang kelihatan adalah Dr. Mahathir, tetapi hampir kesemua dasar dan polisi termasuklah memecat penjawat awam, datangnya dari DAP.

Tony Pua suatu ketika dahulu menyatakan penjawat awam merupakan satu bebanan kepada negara. Justeru apabila DAP menguasai Kerajaan Pusat, perkara pertama yang mereka lakukan adalah membuang belasan ribu orang dalam tempoh 24 jam sahaja.

Surat pekeliling tentang pengecilan saiz kakitangan awam sebanyak 1% atau 16,000 orang baru-baru ini tular di media-media sosial. Tiada seorang pemimpin DAP pun yang muncul untuk menjawab atau menerangkan rasional tindakan tersebut. Malahan Perdana Menteri yang kononnya akan membela Melayu dan Islam, turut berdiam diri.


Kerajaan Negeri Pahang seharusnya berbuat perkara yang sama. Permit-permit yang diberikan itu, HARUS DITARIK BALIK dan penguatkuasaan terhadap pembukaan tanah-tanah baru serta penerokaan haram, perlu dikuatkuasakan terutama sekali di kawasan yang diketahui kubu kuat DAP.

Mengapa dalam soal undang-undang negara dan negeri, para penganut dan penyokong DAP perlu dikecualikan, bahkan mereka diberikan layanan yang langsung tidak diterima oleh anak-anak negeri? Apatah lagi, penganugerahan permit tanah itu, tidak akan menurunkan harga sayur walau satu sen pun.

Atau sememangnya Kerajaan Negeri Pahang takut dengan penyokong-penyokong DAP kerana berlainan spesies?

Sepatutnya Kerajaan Negeri Pahang belajar dari sejarah, bagaimana kaum berkenaan diberi tumpang, kemudian diberi hak pajakan 99 tahun, kemudian apabila mereka berkuasa, mereka menuntut agar ditukarkan 99 tahun menjadi 999 tahun dan akhir sekali mereka mendakwa, merekalah yang memajukan negara ini manakala warga asal pula sekadar menumpang dan tidak memberikan sebarang kebaikan untuk negara.



No comments:

 
Blogger Templates