Social Icons

Pages

BULETIN 247

Friday, March 22, 2019

KEBODOHAN LIM GUAN ENG MEMANG TIADA BANDINGAN! KEBODOHANNYA MEMUFLISKAN NEGARA INI DAN DITERTAWAKAN SATU DUNIA!!!


1 Disember 2018 - YB LGE dengan bangganya sebut FDI Malaysia pada 2018 telah meningkat sehingga 4 kali ganda, naik 350% jika dibandingkan dengan 3 suku pertama tahun 2017.

Siap sebut ianya adalah kerana Malaysia kini bebas dari genggaman dan belenggu kleptokrasilah, keyakinan pelaburlah terhadap kepemimpinan Tun M lah bagai.

Rujuk gambar 1 atau di:
FDI meningkat hampir 4 kali ganda kepada RM49 bilion - Guan Eng http://www.astroawani.com/…/fdi-meningkat-hampir-4-kali-gan…

Malaysia records 350% increase in FDI this year in first nine months
https://www.thestar.com.my/…/malaysia-records-350-percent-…/
.
Malangnya keseronokan untuk YB LGE 'mendabik' dada 'short-lived' sebab telah disanggah oleh 'Raja Troll' masakini, iaitu DSN apabila beliau telah berkongsikan data dari DOSM dan BNM yang menunjukkan berlakunya kejatuhan/penurunan FDI jika disemak trailing 3Q bagi 2017 vs 2018.

Dan sememangnya kalau kita semak di website rasmi DOSM ataupun di tradingeconomics kita akan dapati bahawa sememangnya FDI Malaysia menurun setakat Q3, 2018.


Rujuk gambar 2-5 atau di:
Malaysia Foreign Direct Investment
https://tradingeconomics.com/mala…/foreign-direct-investment

Quarterly Balance of Payment, Third Quarter 2018
https://www.dosm.gov.my/v1/index.php…
.
Kaget dengan 'Troll' dari DSN tersebut, pada 3 Disember 2018, YB LGE telah buka mulut dan memberikan jawapan bahawa sememangnya angka yang disebut oleh DSN itu benar.


Namun beliau tetap mempertahankan kenyataannya mengenai peningkatan FDI itu apabila berkata bahawa angka yang disebut oleh DSN itu adalah nilai pengaliran sebenar ataupun 'current account surpluses' manakala berbeza dengan beliau yang menyebut mengenai angka 'approved FDI' bagi sektor pembuatan yang dikeluarkan oleh MIDA.

Hairan dan ajaib, satu dunia biasanya orang tengok 'current account/trade surplas' untuk 'measure FDI flow' di negara masing-masing, tiba-tiba YB LGE pula pergi sembang 'approved' FDI, spesifik sektor pembuatan pulak tu.

Apa-apalah YB, janji u happy.

Cuma yang melucukan daripada mendabik dada dua hari sebelum itu, beliau tiba-tiba telah menyalahkan kerajaan lama apabila berkata penurunan trade surplas tersebut adalah cerminan kesan daripada pentadbiran kerajaan terdahulu. 😂

Dan kalau perasaan sesuatu yang telah berubah dari kenyataan beliau dua hari sebelum itu, adalah peratusan peningkatan 'approved FDI' tersebut telah berkurangan sebanyak 100%, iaitu daripada 350% kepada 250%.


Tak percaya? rujuk gambar 6 atau di:
Angka FDI Semakin Menurun Cerminan Kesan Pentadbiran Terdahulu – Lim
http://www.bernamaradio.com.my/…/angka-fdi-semakin-menurun…/
.
Hari ini, 31 Disember 2018, sempena nak masuk tahun baru 2019, tiba-tiba diulang balik lagu FDI naik 250%(bukan lagi 350%) dia tu macam awal bulan tempohari, cumanya kali ini dia dah tak sebut dah cerminan kerajaan lama tapi dia tukar balik bangga kata indikator ekonomi 'very encouraging' pulak. 🤔

Rujuk:
Economic indicators very encouraging - Guan Eng
http://www.bernama.com/en/business/news.php?id=1680137
.
Pening-pening.

Mana satu ni YB?

Naik ke turun FDI Malaysia sebenarnya ni?

350% ke 250%?

Pembebasan genggaman Kleptokrasi ke Cerminan Kerajaan lama ke 'very encouraging economy'?

🤔🤔
.

Saya tak pasti sama ada YB saja buat 'kelakar' sebab nak cover minyak tak jadi turun esok, supaya orang lupa atau memang sebenarnya YB pun confuse FDI ni apa? naik ke turun?ekonomi encouraging' ke ekonomi kelaut?

Kena ingat YB, FDI ni benda serius.. tak boleh main 'hantam' saja tau..

Apapun Happy New Year ok, next year kalau YB nak tengok dan sembang pasal FDI Malaysia, bolehlah rujuk 'current account surpluses' dekat DOSM, link ada kat atas ya. 🤭

Sekian.

1 comment:

Anonymous said...

Org bangang mcm ni la

 
Blogger Templates