Social Icons

Pages

BULETIN 247

Saturday, April 27, 2019

HIMPUNAN PERPADUAN UMMAH UMNO-PAS WAJAR DIBUAT DI BANDARAYA KUALA LUMPUR!!!



Ukhuwah merupakan satu konsep Islam yang menyatakan bahawa setiap Muslim dengan Muslim yang lain adalah bersaudara. Banyak ayat-ayat al Quran mahupun hadis-hadis Rasulullah s.a.w yang memperkatakan dan mempertegaskan landasan konsep ini. Bahkan dalam beberapa keterangan, kerap kali perkataan 'ukhuwah' atau sealirannya dengannya digandingkan dengan perkataan 'iman', 'Islam' atau 'mukmin'. 

Sekaligus ini menunjukkan bahawa ukhuwah merupakan salah satu ukuran utama keimanan dan keislaman seseorang. 


Malahan sebenarnya, ukhuwah merupakan salah satu daripada tiga unsur kekuatan yang menjadi ciri-ciri utama masyarakat Islam pada zaman Rasulullah s.a.w iaitu pertama, kekuatan iman dan akidah. Kedua, kekuatan ukhuwah dan ikatan hati. Ketiga, kekuatan kepimpinan dan senjata. 


Dengan gabungan ketiga-tiga kekuatan inilah, Rasulullah s.a.w membangunkan sebuah masyarakat ideal, memperluaskan Islam, mengangkat tinggi bendera tauhid, bahkan mengangkat martabat umat Islam di muka bumi ini dalam tempoh kurang dari setengah abad sahaja.

UMNO dan PAS merupakan dua buah parti terbesar orang Melayu dan umat Islam di Malaysia. Selama berdekad-dekad, kedua-dua parti tersebut saling bermusuhan dan saling berebutan siapa yang lebih benar antara mereka, terutama selepas perpecahan PAS dari UMNO pada tahun 1951 selain faktor kewujudan Dr. Mahathir Mohamad yang banyak melakukan tindak tanduk permusuhan terhadap PAS walaupun pada tahun 1969 selepas dia dibuang dari UMNO, pentas PAS jugalah yang dia panjat untuk mencari pengaruh.


PRU-14 sepatutnya menyaksikan penyatuan UMNO dan PAS secara lebih sistematik dan rasmi. Malangnya, percaturan politik yang silap akhirnya menyaksikan baik UMNO apatah lagi PAS terlepas peluang yang sangat besar sehingga memberikan kemenangan dan kelebihan kepada pakatan parti lawan. 

Namun kekalahan pada PRU-14 juga telah menerbitkan dan memuncakkan semangat ukhuwah yang sepatutnya sudah lama terjalin antara kedua-dua parti kerana kebersamaan mereka dalam banyak hal, terutama sekali yang melibatkan akidah dan bangsa. 


Ada hikmahnya kekalahan PRU-14 kepada UMNO-BN dan PAS sendiri. Kalau tidak kerana kekalahan tersebut, UMNO-BN masih lagi bersikap sombong bodoh dan susah ditegur. PAS masih lagi kembang serban dan jubah mereka kerana kononnya mereka lebih Islamik dari kumpulan-kumpulan politik yang lain. 

Perhimpunan Anti ICERD beberapa bulan lalu menjadi titik tolak kepada penyatuan dan kerjasama yang sebenarnya. Sebelum itu, Perhimpunan RUU355 sudah pun berlangsung. Dan ramai yang mengharapkan perhimpunan RUU355 itu membolehkan PAS dan UMNO bekerjasama dalam PRU-14. Malangnya. PAS dan UMNO memilih taktik TIGA PENJURU yang menyaksikan kedua-duanya lebih banyak kalah walaupun kalau digandingkan jumlah undi yang diperolehi oleh kedua-dua parti pada setiap kerusi Parlimen dan DUN, PAS dan UMNO hari ini sepatutnya menjadi Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri. 


Semalam, satu lagi himpunan diadakan di Padang MPK Kuantan. Perhimpunan Perpaduan Ummah nampaknya sangat berjaya. Di sebalik pelbagai serangan terhadap UMNO dan PAS, malahan dilabelkan dengan pelbagai label negatif, akar umbi nampaknya sangat menyambut baik perpaduan antara kedua-dua parti tersebut. 

DAP dan PPBM mempertingkatkan serangan peribadi ke atas Presiden PAS, Abdul Hadi Awang selepas serangan ke atas para pemimpin UMNO nampaknya tidak begitu menggalakkan. Dibantu PAN malahan Anwar Ibrahim sendiri, usaha giat DAP dan PPBM itu nampaknya lebih kepada makan diri. 


Semakin ramai yang menzahirkan sokongan kepada perpaduan UMNO dan PAS. Semakin ramai yang berazam untuk memilih UMNO dan PAS para PRU-15 akan datang. Hujah kononnya kerjasama dan perpaduan UMNO-PAS akan menyebabkan kaum lain dan penganut agama lain teraniaya, tertolak memandangkan rekod sudah menunjukkan kerana kerjasama PAS-UMNO suatu ketika dahulu, berjuta orang bukan Melayu dan bukan beragama Islam diberikan status kewarganegaraan. Malahan kerana PAS dan UMNO jugalah, orang bukan Islam bebas mengamalkan adat, budaya dan agama mereka. Malahan kalau diperhatikan pun, jumlah tokong dan kuil jauh mengatasi jumlah surau dan masjid di seluruh negara. Lebih daripada itu, kerana UMNO dan PAS jugalah, orang Cina dan orang India mempunyai sekolah aliran mereka sendiri!

11 bulan sudah berlalu. Pakatan Harapan semakin rapuh dan semakin ramai yang menolak Kerajaan Pakatan Harapan yang diterajui serta diketuai oleh DAP ini walaupun Perdana Menterinya adalah Dr. Mahathir dan Timbalan Perdana Menterinya adalah Wan Azizah Wan Ismail. 


Semakin ramai yang tidak menaruh keyakinan langsung terhadap kewibawaan Pakatan Harapan terutama membabitkan polisi Pakatan Harapan yang sangat memusuhi aset-aset umat Islam dan Melayu-Bumiputera di negara ini apabila pesta jualan aset-aset dilakukan secara terang-terangan dan besar-besaran. 

Namun PAS dan UMNO sendiri perlu memperkukuhkan kerjasama mereka. Perlu mengenalpasti kekuatan dan kelebihan serta kekurangan mereka di mana-mana kerusi Parlimen atau DUN yang menjadi sasaran. 

Pastinya, sekiranya dilaksanakan dengan berkesan PRU-15 yang dijangkakan bakal diadakan lebih awal dari tarikh sepatutnya mandat berakhir, akan menyaksikan perubahan besar-besaran dengan UMNO dan PAS adalah tonggaknya!


2 comments:

Anonymous said...

Didoakan semuga pakatan ummah ini berkekalan. Aamiin.

Anonymous said...

http://darulehsantoday.blogspot.com/2019/04/aku-nak-tanya-cucu-mahathir-ni-lelaki.html?m=1

macai cakap bukan aku cakap... tun tu bani tamin pembawa panji itam legam dari timur... anak cucu dia tu cucu bani tamin tau....



kikikikiki..

 
Blogger Templates