Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, July 17, 2019

10 KESAN PENIPUAN LIM GUAN ENG DAN KESAN BURUK KEPADA EKONOMI NEGARA



Sandiwara YB Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengenai ‘rompakan’ dan ‘kehilangan’ Wang Bayaran Balik Cukai GST berjumlah RM19.4 bilion tidak boleh dipandang enteng! Ini bukan kali pertama beliau menipu rakyat. Bermula dengan penipuan beliau mengenai status Hutang Negara yang kononnya mencecah RM1 trilion, sudah cukup memudaratkan ekonomi negara.  Sekurang-kurangnya terdapat 10 kesan penipuan Menteri Kewangan terhadap ekonomi negara:

1) Dakwaan wang GST dirompak menjejaskan keyakinan pelabur berkenaan tadbir urus kewangan negara hingga mengakibatkan pelabur lari dan mencatatkan aliran keluar dana asing mencecah RM38 billion!

2) Pengeluaran dana asing yang berterusan keluar daripada Malaysia juga telah menjejaskan Bursa Malaysia sehingga kehilangan 200 mata atau bersamaan dengan kemerosotan nilai sehingga RM270 billion!

3) Kejatuhan teruk nilai Bursa Saham Malaysia menyebabkan Syarikat-syarikat perlaburan berkaitan Kerajaan (GLIC) mencatatkan kerugian besar nilai perlaburan seperti Khazanah Nasional Berhad (rugi RM21 billion) dan Tabung Haji (rugi RM10 billion)!

4) Aliran keluar dana asing telah menyebabkan Ringgit Malaysia menyusut berbanding Dollar Amerika iaitu purata RM4.10 bagi setiap 1 dollar Amerika berbanding di RM3.80 pada awal tahun 2018 ketika BN memerintah!

5) Aliran keluar dana asing juga telah merendahkan pegangan bon-bon Kerajaan Malaysia menyebabkan Malaysia berada di dalam risiko akan diturunkan penarafan dari 2 kepada 1 World Government Bond Index oleh FTSE Russel yang berpengkalan di London. Sekiranya berlaku, Malaysia bakal menyaksikan aliran keluar lebih USD8 billion atau RM32 billion pula dari pasaran bon Malaysia!

6) Menggunakan alasan wang bayaran balik GST dirompak untuk menghalalkan Kerajaan PH menjarah hampir RM82 billion dana Petronas telah menyebabkan Moody's merendahkan rating atau penarafan Petronas dari A1 kepada A2 pada 20 Jun 2019. Lebih menyedihkan daripada RM82 bilion yang kononnya untuk melunaskan RM19.4 bilion wang GST, hanya RM1.5 bilion sahaja yang layak dibayar (sebagaimana laporan The Edge)!

7) Penjarahan dana Petronas akibat kekurangan sumber pendapatan sejak pemansuhan GST telah menyaksikan Lim Guan Eng bertanggungjawab meningkatkan Hutang Langsung Kerajaan dari RM686.8 billion pada 31 Disember 2017 kepada terbaru RM804 billion baru-baru ini!

8) Hilangnya keyakinan pelabur asing dengan pengeluaran besar-besaran dana yang menyebabkan kerugian syarikat-syarikat milik Kerajaan dan kekurangan sumber pendapatan telah menyaksikan Kerajaan Pakatan Harapan (PH) melaksanakan siri penjualan aset-aset bernilai Kerajaan seperti saham IHH Healthcare Berhad kepada Mitsui & Co dengan harga RM8.42 billion, saham M1 milik Axiata kepada Singapura dengan harga RM1.65 billion dan banyak lagi!

9) Pelupusan atau penjualan aset-aset pelaburan oleh Khazanah dan Syarikat-syarikat milik Kerajaan lain juga memberi kesan langsung terhadap pemberhentian ribuan pekerja-pekerja yang berada di bawah syarikat-syarikat ini. Terbaru, UEM Group Berhad yang dimiliki Khazanah Nasional dilaporkan akan memberhentikan lebih 200 pekerja atas alasan untuk mengurangkan kos lantaran mengalami kerugian. 33,402 orang pekerja swasta setakat ini telah dilaporkan diberhentikan kerja!

10) Lebih menyedihkan, mengikut Laporan Bank Negara sehingga Mei 2019 pengangguran terus meningkat kepada 520,000 orang. Malah bagi tahun pertama pentadbiran PH (Mei 2018 - Mei 2019), statistik Laporan Tenaga Buruh yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Negara menunjukkan hanya 269.9 ribu pekerjaan baharu dicipta berbanding tempoh yang sama setahun sebelumnya di bawah Barisan Nasional iaitu sejumlah 398.2 ribu (Mei 2017 - Mei 2018)!

Justeru, Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia dengan tegasnya menggesa dan mendesak supaya YB Lim Guan Eng meletakkan jawatan sebagai Menteri Kewangan kerana menjadi punca utama kemudaratan besar terhadap ekonomi negara sekaligus menyebakan kesusahan kepada rakyat!


Dr. Asyraf Wajdi Dusuki
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia

17 Julai 2019

2 comments:

Anonymous said...

GST: Kementerian Kewangan hormati syor PAC – Guan Eng
16 Jul 2019

BERNAMA
PUTRAJAYA - Kementerian Kewangan menghormati dua syor utama Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) bagi memastikan pelanggaran undang-undang dan ketidakpatuhan peraturan kewangan mengenai bayaran balik Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) tidak berulang.

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng dalam satu kenyataan hari ini berhubung laporan PAC semalam berkata, laporan itu mengesahkan bahawa terdapat beberapa ketidakpatuhan dalam bayaran balik GST oleh kerajaan terdahulu.
Menurutnya, Akta GST telah dilanggar seperti yang dimaklumkan oleh Peguam Negara kepada PAC yang mana kutipan cukai itu perlu dimasukkan ke dalam Akaun Bayaran Balik GST bagi membolehkan bayaran dibuat dalam masa 14 hari bekerja.
Sebaliknya, kutipan GST telah dimasukkan terus ke dalam Akaun Hasil Disatukan yang menurut Peguam Negara, amalan itu menyalahi prinsip asas undang-undang amanah dan keperluan perakaunan amanah, serta tidak selaras dengan peruntukan Seksyen 54(2) dan Seksyen 54(5) Akta GST 2014, katanya.
Rumusan laporan PAC menunjukkan bahawa kerajaan terdahulu telah menggunakan kutipan GST untuk tujuan lain dan seterusnya menyebabkan kekurangan dana berjumlah RM19.25 bilion.

Adnan Abd Malek said...

Binawe

 
Blogger Templates