Social Icons

Pages

BULETIN 247

Tuesday, February 14, 2017

PENGERUSI DONG ZONG LAHIRKAN KEBENCIAN TERHADAP BAHASA MELAYU SECARA SIMBOLIK!!!



Dong Zong menentang sekeras-kerasnya sebarang usaha untuk meningkatkan mutu silibus Bahasa Melayu bagi peperiksaan kebanggaan mereka, UEC.

Pengerusinya, Vincent Lau dengan nada angkuh berkata, "Kami tidak melihat sebarang keperluan untuk meningkatkan standardnya sekarang."

Kenyataan angkuh Lau itu dibuat apabila UEC dikritik kerana menggunakan silibus Bahasa Melayu tahap rendah yang tidak selaras dengan standard SPM.

Seperti warga asing yang baru mendarat di bumi Malaysia tetapi bercita-cita mahu menjadi Maharaja, Pengerusi Dong Zong itu berkata, Dong Zong akan membuat kajian kebolehlaksanaan peningkatan Bahasa Melayu standard di sekolah-sekolah persendirian Cina. Tindakan lanjut hanya akan dibuat berdasarkan kajian berkenaan.

Walaupun silibus Bahasa Melayu yang digunakan oleh Dong Zong untuk UEC bertahap rendah, pengerusi Dong Zong itu dengan megah berkata para pelajar mereka menduduki SPM dan UEC dan mereka masih mampu mendapat kredit dalam matapelajaran tersebut.

Tidak pula dipastikan adakah kredit tersebut diperolehi daripada Bahasa Melayu SPM yang lebih standard atau Bahasa Melayu UEC yang berkualiti rendah.

Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan tidak dianggap penting oleh Dong Zong dan para pelajar UEC kerana ia BUKAN BAHASA CINA.

Itu diakui sendiri oleh Pengerusi Dong Zong itu apabila mengakui matapelajaran Bahasa Melayu hanya diajar sebagai matapelajaran bahasa kedua seperti juga Bahasa Inggeris.

Ironinya, Dong Zong dan sudah pasti beberapa pihak dari parti politik yang sedang gilakan undi Cina seperti DAP akan mengambil pendekatam untuk menyokong tindakan Dong Zong ini.

Sebelum ini baik Dong Zong mahupun para pemimpin politik yang masih gagal menguasai Bahasa Melayu walaupun sudah bergelar Ahli Parlimen selama beberapa penggal, apabila dikatakan mereka menentang Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan, menafikan tuduhan berkenaan bahkan mendabik dada kononnya mereka adalah rakyat Malaysia, bahkan Anak Malaysia namun UEC dan sikap DONG ZONG terhadap kepentingan Bahasa Melayu sebagai matapelajaran seperti yang ditunjukkan itu, sudah menjelaskan kebencian melampau mereka terhadap negara ini dan terasnya!

5 comments:

Anonymous said...

manjakan sangat

Anonymous said...

Bahasa Melayu bahasa Kebangsaan...kenapa apek cilaka masih berdegil?
Oh ya tak ye.....cinabukit kurang ajar dan biadap.

Anonymous said...

Mayb about time.. malaysia have a strict in nationality.
Must able to speak bahasa melayu
Then only will get nationality..
Why not.. a lot of countries are doing so

Anonymous said...

pergi mampos lah dengan dong zong

Anonymous said...

Melayu bila nak belajar Mandarin bahasa serantau Asean.

 
Blogger Templates