Social Icons

Pages

BULETIN 247

Friday, March 13, 2015

ERR TECK HWA, AHLI PARLIMEN DAP BAKRI, DIA NI RAKYAT MALAYSIA KE PENDATANG ASING YANG GUNA KAD PENGENALAN PALSU SEBAB BAHASA KEBANGSAANNYA TERLALULAH TERUK?


video

Dia minta maaf ke, dia tak minta maaf ke, sebenarnya tidak ada beza pun. Apatah lagi, para pemimpin DAP sememangnya akan menfitnah mana-mana Cina yang tidak mahu bersama-sama mereka dengan sesuka hati. Bukan tidak ada contoh bagaimana individu Cina yang menyatakan sokongan kepada Barisan Nasional, diserang dan kemudian dimalukan, bahkan diancam keselamatan termasuklah menggunakan cara kongsi gelap yang mengekori, mengambil gambar rumah, gambar ibu, gambar kereta dan sebagainya bagi tujuan ugutan.

Err Teck Hwa adalah Ahli Parlimen Bakri. Wakil dari DAP. Secara tidak langsung, dia adalah salah seorang penggubal undang-undang di negara ini. Tetapi mendengar dia bertutur dalam Bahasa Kebangsaan, tarafnya jauh lebih teruk berbanding Bangladesh yang datang bekerja di kiosk Petronas yang lebih baik pertuturan mereka dalam Bahasa Kebangsaan sekalipun ada juga tunggang langgang dan terbaliknya.

Tak kisahlah, sebab warga Bangladesh itu adalah warga asing. Mereka tidak mempunyai sebarang hak mengundi dan menggubal undang-undang di negara ini. Mereka juga tidak mempunyai hak untuk memilih dan menentukan corak pentadbiran serta pemerintahan negara ini walaupun Pakatan Rakyat menyatakan, 40,000 orang Bangladesh mengundi secara haram tanpa melampirkan sebarang bukti sebaliknya sekadar mahu menfitnah SPR dan Barisan Nasional kerana mereka kalah dalam PRU-13.

Err Teck Hwa adalah warganegara Malaysia. Ahli Parlimen pulak tuh... tapi Bahasa Kebangsaannya, amat memalukan!

Inikah produk yang dihasilkan oleh SJKC yang dianggap mempunyai mutu pendidikan yang jauh lebih baik berbanding sistem pelajaraan kebangsaan?

Sepatutnya negara mengamalkan dasar Bahasa Kebangsaan yang jauh lebih tegas walaupun pada masa yang sama, tidak menghalang bahasa ibunda daripada dipertuturkan, dipelajari dan diamalkan di negara ini. Golongan pertama yang perlu melepasi ujian tertinggi tahap kefasihan, kefahaman dan kelancaran Bahasa Kebangsaan adalah golongan yang menjadi calon pilihanraya. Mereka perlu menduduki peperiksaan khas pada kualiti yang tidak boleh dikompromi.

Dasar lemah lembut dan 'asal boleh' yang diamalkan sekarang ini, ternyata telah melahirkan lebih ramai Err Teck Hwa, Chong Eng, Teresa Kok, G.Palanivel dan sebagainya yang Bahasa Kebangsaan mereka apabila dituturkan, tidak dapat membezakan mereka dengan pendatang asing yang baru mendarat di bumi Malaysia tiga hari lepas kecuali mereka dibezakan dengan status sebagai Ahli Parlimen!!!


7 comments:

Anonymous said...

Pun ramai melayu kat DUN bkt naning dgn sg abong yg bangang pi undi claka ni,heran aku..klu bg kat mca dapat gak bakri sorang menteri..

IdrisMdIsa said...

mandarin bukan bahasa ibunda orang cina, walau pun diNEGARA CHINA. bahkan dilapurkan, seramai 300 juta rakyat NEGARA CHINA tidak boleh berbahasa mandarin. mandarin adalah bahasa ciptaan untuk menyatukan rakyat NEGARA CHINA beberapa ratus tahun dahulu, yang bercakap dalam beratus-ratus loghat tempatan. Jadi mandarin dicipta sebagai bahasa penyatuan rakyat NEGARA CHINA dan dijadikan bahasa rasmi NEGARA CHINA. Kenapa pulak cina2 pukimak dimsia ni menuntut mempelajari bahasa mandarin disekolah vernakular sebagai hak asasi? sehingga ramai daripada mereka tidak mampu berbahasa malaysia? bahasa ibunda orang cina adalah kantonis, hokkien, hakka dsb, bukan mandarin. cina2 pukimak tu memang layak dibuang ke laut kalau tak ada negara lain yang sanggup terima mereka. mana2 pegi menimbulkan masaalah.

Anonymous said...

Setuju idris..

Anonymous said...

Masih blm terlewat utk pemipin2 melayu di tanah melayu ni utk membuat jasa baiki kesilapan besarr pemimpin2 melayu terdahulu..hapuskan sekolah vernakular..tidak ada negara dlm dunia yg buat mcm malaysia...byk timbul masalah dan dh jadi mcm bom jangka.. Bila2 masa blh meletup

Anonymous said...

Dulu bakri penuh komunis cina. mungkin ni saki baki komunis totok. Beranak dlm hutan

Anonymous said...

Bahasa selain bahasa Melayu di Malaysia bukan bahasa ibunda lah. Tu semua bahasa asing. Kerajaan patut klasifikan bahasa selain bahasa Melayu sebagai bahasa asing kalau betul nak martabatkan bahasa Melayu. Tapi kerajaan Najib ni memang kokak n tak de class sebagai kerajaan. Bagi je balik kat British sah2 melayu tak dapat apa2. Idiots!

Anonymous said...

Jangan marah.tapi saya setuju dengan cadangan buang kelaut tu.

 
Blogger Templates