Social Icons

Pages

BULETIN 247

Tuesday, June 9, 2015

YANG NYONYA NI TAK IKUT TATACARA BERPAKAIAN DI PREMIS AWAM TU, KENAPA TAK DIHINGARKAN?



Semenjak semalam, keluhan seorang nyonya yang dipaksa memakai sarong batik untuk menutup kakinya, menjadi trend di kalangan pengguna media sosial.

Dan seperti biasalah, kerajaan dan dasarnya akan dibelasah semahu-mahunya.

Menariknya, ada tatacara dan etika serta kod berpakaian apabila berurusan di kaunter-kaunter awam. Secara jelas, dinyatakan bahawa pakaian yang perlu dikenakan adalah bersopan dan tidak menyinggung mana-mana pihak.

Malangnya, mungkin tidak baca papan kenyataan yang terpampang di pintu masuk, atau barangkali juga berasakan, mereka bebas berbuat apa-apa sahaja, nyonya itu memilih untuk memekak menggunakan Facebook dan segera mendapat sokongan daripada golongan yang kurang faham serta enggan menerima hakikat bahawa berpakaian sopan adalah salah satu dasar kerajaan.

Apa susah sangat nak ikut tatacara berpakaian seperti yang digariskan? Apa perlu nak mencabar tatacara berpakaian itu? Susah sangat ke nak pakai skirt yang melepasi lutut berbanding bertegas untuk mengenakan apa-apa sahaja pakaian yang dianggap menjolok mata?



Kalau skirt di atas lutut dikatakan tidak apa-apa, baiklah nyonya itu datang ke kaunter JPJ dengan berbikini atau sekadar mengenakan sehelai seluar dalam nipis tanpa coli kerana di sesetengah negara barat, berpakaian seperti itu bukannya satu isu besar walaupun untuk berurusan di kaunter-kaunter awam, mereka tetap dipaksa berpakaian sopan dan tidak menjolok mata.

Besar sangat kepala tu nampaknya sampaikan apa-apa sahaja peraturan pun tidak diperlukan lagi selagimana mereka yang melanggarnya? Apakah kalau ada yang bertelanjang duduk di hadapan rumahnya, si nyonya yang memekak ini akan tersenyum sambil menyatakan, itu adalah hak si pembogel?

Atau dia memilih untuk berlindung di belakang undang-undang?

Undang-undang dah sangat jelas di situ, kan?

Jangan berpakaian menjolok mata... apa yang tidak difahami dalam BAHASA KEBANGSAAN yang digunakan untuk memberitahu para pelawat kaunter awam itu termasuklah SI NYONYA yang kuat memekak itu?



6 comments:

Anonymous said...

dah bahasa kebangsaan pun tak tahu ... tak paham nak buat camana lagi
lepas ni banyakkan lagi sekolah CINA dalam Malaysia ni untuk tarik undi.. aku bukan pro pembangkang tapi ini lah hakikatnya

Anonymous said...

Ni apa ni? Malaysia sudah jadi taleban state ka? jaga diri sendiri sudahlah.. bukan ada orang mau pi governemnt office pakai bikini atau berbogel.

Anonymous said...

Mereka cari APA SAHAJA yang boleh jadi MODAL nak hentak kerajaanm, itu sahaja.

Dah tua tua tu tak payahlah nak seksi lagi...

Anonymous said...

Kaum ni memang sial. Tidak kira dimana sahaja, di premis kerajaan, sekolah, klinik dan lain-lain tempat, mereka langsung tidak ambil peduli dan tidak menghormati etika berpakaian sopan.
Sudah sampai masanya dikuatkuasakan kod etika itu.
Syabas kepada pegawai JPJ yang berkenaan. Jangan pulak lepas ni Menteri Pengangkutan mengarahkan supaya JPJ memohon maaf.

Anonymous said...

government agency pun lu tak tau ...itu JPJ goverment office la cibai
suruh pakai kain batik sudah cukup bagus ... kalo ini Malaysia Taliban control ... itu amoi sudah kena sebat
lagi pun bagus la itu amoi bakai batik kalau tidak huiyooo satu office muntah darah tengok itu kaki... manyak suweiiiii

Anonymous said...

yg nk bela cina ni apa hal…sial lar ahli politik skrg ni…bila cina hina agama islam ..kutuk melayu..lu ada kesah ke…woiii ahli politik melayu…lu tak deotak lar…ajar lar sikit hormat org..

 
Blogger Templates