Social Icons

Pages

BULETIN 247

Friday, July 31, 2015

FITNAH WARAN TANGKAP: SAHIH TAK SAHIH, BELAKANG KIRA... YANG PENTING VIRALKAN DAHULU KERANA IANYA MENENTANG KERAJAAN DAN NAJIB!!!



Ada semacam satu kegilaan dalam masyarakat Malaysia khususnya pengguna-pengguna media sosial masakini. Seumpama pada penghujung 1990-an apabila mana-mana artikel disiarkan di Internet, dianggap sebagai ayat-ayat al Quran yang wajib diimani dan diyakini kebenarannya.

Kata-kata, "Macam mana tak percaya, kat Internet dah keluar dah" merupakan kata kunci azimat yang amat ampuh untuk menafikan sebarang penafian yang dibuat oleh mana-mana pihak pada waktu itu.

Asalkan keluar dari Internet, maka ianya dianggap benar dan tidak boleh disangkal sama sekali.

Rupa-rupanya selepas hampir 20 tahun, ungkapan tersebut tetap terpakai dan relevan.

Buktinya ialah, hampir setiap hari ada-ada sahaja fitnah-fitnah besar yang melanda kepimpinan negara, tetapi ia telah diterima sebagai satu kebenaran hakiki yang tidak disangkal, bahkan disebarkan pula dengan harapan lebih ramai yang akan percaya dengan fitnah-fitnah tersebut.

Terbaru adalah fitnah Sarawak Report.

Walaupun telah diperjelaskan tentang kecacatan laporan tersebut serta grafik deraf waran tangkap yang disiarkan oleh Sarawak Report, namun masih ramai yang tetap percaya bahawa ia adalah satu helah untuk melindungi kerajaan dan Najib Abdul Razak daripada salahlaku yang amat dahsyat.

Rakyat Malaysia ternyata sudah terlalu ekstrem dengan pendekatan politik dan telah menjadikan fitnah sebagai salah satu budaya hidup. Tidak mustahil juga sekiranya, ada rakyat Malaysia yang hidup dengan fitnah dan menjadikan fitnah sebagai kerjaya sepenuh masa sama ada bergaji atau sebaliknya.

Tentu anda masih ingat bagaimana kecohnya apabila Sarawak Report menjadi media yang mempopularkan 40,000 orang warga Bangladesh yang telah didatangkan ke negara ini, menaiki kapal terbang dan kapal untuk menjadi pengundi-pengundi hantu bagi memenangkan UMNO dan Barisan Nasional.

Fakta 40,000 orang warga Bangladesh tersebut tidak pernah dinyatakan secara jelas, tetapi ia telah digunakan sebagai hujah oleh para pemimpin Pakatan Rakyat, khususnya PKR dan DAP. Menariknya, fakta sebenar ialah pertambahan pengundi-pengundi muda dari kalangan masyarakat Cina yang sehingga kini tidak dapat dijelaskan oleh DAP yang begitu mengawal serta mengawasi pengundi-pengundi berkenaan yang dilaporkan tidak boleh berbahasa kebangsaan baik secara lisan mahupun tulisan.

Kini Sarawak Report mengeluarkan satu lagi fitnah besar dan menariknya, ada di kalangan rakyat Malaysia yang tidak mempunyai daya upaya untuk menyelidiki kebenaran tersebut dan menerimanya sebagai satu kebenaran. Asalkan ianya menentang kerajaan dan Perdana Menteri, ia adalah satu kebenaran!!!... malang sungguh!!!

Amat malang, dalam kecenderungan untuk menggunakan media sosial, dan setelah membuang begitu banyak masa dengan media sosial, akhirnya yang terhasil adalah OTAK SEKERAT yang sangat susah untuk mengenalpasti yang mana kebenaran dan yang mana kepalsuan.

Menariknya, golongan ini jugalah yang akan marah-marah dan merungut apabila pihak berkuasa mengambil tindakan undang-undang ke atas mereka nanti.


No comments:

 
Blogger Templates