Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, July 13, 2015

INSIDEN LOW YAT ADALAH CERMINAN KEPADA KEGAGALAN PENGUATKUASAAN UNDANG-UNDANG!!!


Sudah banyak sangat cerita-cerita tentang Low Yat dan sikap para peniaganya yang bertindak seperti samseng. Ugutan, kekasaran, bahkan cerita pelanggan dipukul kerana enggan membeli barangan setelah tawar menawar dijalankan, sudah berkali-kali didedahkan.

Klip video pada 8 Januari 2015, menunjukkan betapa samsengnya penjual handphone apabila dia dan kawan-kawannya yang lain membelasah seorang pelanggan yang akhirnya enggan membeli telefon berkenaan.

Klip video di bawah adalah yang dimaksudkan:


Dari petang tadi, sehingga ke tengah malam - sekarang keadaan sudah terkawal - keadaan di hadapan Low Yat Plaza sungguh kecoh. Berita-berita tidak sahih bertebaran dengan serbuan, serangan, pergaduhan, balas dendam dan sebagainya sampai pada setiap saat.

Pada jam 1:13 pagi tadi, berita berikut telah sampai:

'Sekurang-kurangnya tiga orang telah mengalami kecederaan, termasuklah seorang wartawan Sin Chew. Lebih 100 orang lelaki memulakan rusuhan berhampiran Plaza Low Yat pada tengah malam. Lebih kurang 20 orang merempuh masuk ke dalam kompleks dan melakukan pemusnahan pintu-pintu premis. Perusuh kemudiannya bersurat lebih kurang jam 12:40 tengah malam. Polis masih berkawal.' 


Berita tentang bunga-bunga rusuhan ini telah pun kedengaran dari pagi tadi lagi. Namun, barangkali kerana sambutan Aidil Fitri yang hampir menjelang, apatah lagi kawasan tersebut 'memang sedia panas', kawalan dan pemantauan secukupnya tidak diperketatkan.

Lebih lama lagi, berita-berita tentang barangan tiruan, klon, seludup dan sebagainya yang dijual pada harga barangan tulen, sudah lama diperkatakan dan didedahkan. Namun kurangnya tindakan penguatkuaan daripada KPDNKK dan SKMM, menjadikan masalah tersebut berlarut-larutan sehinggalah tercetus pergaduhan hari ini.

Walaupun ada pihak yang memberi alasan, kes tersebut disebabkan oleh cubaan mencuri yang berjaya digagalkan, namun beberapa kes penipuan dan kekerasan yang melibatkan peniaga di Low Yat Plaza, menjadikan alasan tersebut sebagai suatu laporan palsu.


Dari laman blog ISMAWEB:

Insiden yang berlaku di Plaza Low Yat pada hari Sabtu bersambung pada Ahad malam apabila ratusan pemuda Melayu dilaporkan berkumpul di luar bangunan itu sebagai sokongan kepada pembeli yang ditipu oleh peniaga Cina.

Ketua Penerangan Isma Ustaz Mohd Hazizi Ab Rahman berkata, kejadian ini hanya satu simptom kepada penyakit barah yang kronik iaitu perniagaan yang dijayakan dengan menipu, dilindungi rasuah dan samseng.

Katanya dalam satu kenyataan, anak Melayu terlibat tidak akan bertindak ‘melepaskan geram’ sedemikian sekiranya kita mempunyai pihak penguatkuasa yang berwibawa.


“Sudah jadi rahsia umum, peniaga cauvinis diaspora tidak berani diusik penguatkuasa, walau sekadar penjaja jalanan,” katanya mengulas ratusan pemuda yang berkumpul malam tadi di Plaza Low Yat sebagai tanda protes terhadap peniaga berbangsa Cina yang menipu pembeli.

Kejadian pada hari Sabtu itu berpunca daripada sikap penipu peniaga telefon bimbit jenama Oppo berbangsa Cina, yang memberikan telefon ‘klon’ kepada seorang pelanggannya berbangsa Melayu, yang dikatakan berasal dari Kampung Baru Kuala Lumpur.

Setelah diperiksa, telefon baru itu bukan telefon ‘original’, lalu pembeli itu kembali ke premis untuk menuntut haknya setelah ditipu. Si pembeli kemudian mengambil telefon ‘original’ namun dituduh sebagai pencuri sehingga ditangkap oleh pihak polis.

Pelanggan itu bagaimanapun dilepaskan kerana didapati tidak bersalah mencuri.


Pada Sabtu malam, tujuh pemuda Melayu ‘menyerang’ premis kedai telefon bimbit itu dan pihak polis berkata, pemuda-pemuda Melayu itu akan didakwa atas kesalahan ‘merusuh’, sedangkan mereka berbuat demikian sebagai ‘tunjuk ajar’ kepada peniaga Cina yang menipu dan menganiaya pelanggan.

Tambah Ustaz Hazizi, pihak cauvinis diaspora telah melakukan pelbagai kesalahan dan provokasi terhadap Islam, Melayu dan Perlembagaan, tetapi mereka tidak diambil tindakan dan seolah-olah kebal di sisi undang-undang.

“Cauvinis diaspora inilah saban hari membuat provokasi; memperlekeh ajaran agama Islam, mempersenda budaya orang Melayu, mempersoal kedudukan Islam, Melayu dan institusi Raja dalam kenegaraan Malaysia, menghasut orang Melayu agar membenci mufti dan ulamak, dan sebagainya.

“Mereka juga terkenal mengotorkan dinding-dinding awam, papan-papan tanda, pintu-pintu premis perniagaan dengan iklan pinjaman “Along”, menggoda orang Melayu yang suka berhutang atau yang terdesak.

“Tetapi semua perangai jelik itu dan banyak lagi, tiada tindakan diambil oleh pihak penguatkuasa. Mereka seolah-olah kebal di sisi undang-undang.


“Hakikatnya mereka dilindungi oleh pengkhianat bangsa Melayu sendiri, yang menjual maruah bangsa untuk mendapatkan sedikit laba di dunia.

“Oleh itu tidak pelik jika rakyat mengambil tindakan sendiri,” katanya.

Mengulas tindakan pemuda-pemuda Melayu yang menyerang premis telefon itu, Ustaz Hazizi berkata ia adalah tindak balas perasaan marah.

“Perbuatan memaki dan menghamun, hatta perbuatan ‘melanggar’ kedai Cina itu pun, tidak lain hanya tindak balas perasaan marah. Melayu memang terkenal dengan amuk. Tetapi marah orang Melayu ini, senang dipujuk. Lambat panas, cepat sejuk. Itulah masalahnya,” katanya lagi.


4 comments:

Anonymous said...

.

.

.


.
Sudah berkali kali saya membuat komentar

bagaimana cukong cina bikin duit di Negara

ini. Mereka menipu timbang, jual tiruan sebagai

ori , jual tayar yang sudah pecah dengan menampal

balik sebagai tayar baru atau secondhand[menyebabkan

kemalangan kereta jiran saya].

Namun demikian jurucakap geng cukong satu chingkie

bernama koon yew yin berani cakap besar- cina kerja kuat

dan melayu tak bertenaga kerja kuat macam geng china.

Saya sendiri telah katalogkan modus operandi china bikin duit.

Jolok sebagai dasar perniagaan
-------------------------------

Cukong cina jolok untuk dapatkan lesen, bizniz protection dari

ajensi kerajaan, jolok untuk dapat nikmat-'tutup satu mata/mungkin

penjawat awam bagi bonus tutup 2 mata, sogok hakim melalui loyar

keling untuk dapatkan penghakiman yang menguntungkan. Contoh: Pundek-

Lingam menulis satu penghakiman untuk hakim kanan. Si Pundek juga

bolih atorkan mana hakim dapat menghakimi kes untuk mendapat manfaat

'freindship factor' seseorang hakim. Ini semua kes diurus olih Si Pundek.
.


Sekarang bolihkah polis membuat satu penyiasatan yang adil yang tidak

tercemar bagaikan kes kes Si Pundek? T S Khalid kena tunjuk kepimpinan

dan kepewiraan sebenar bukan ikut 'nasihat' pemimpin MCA sebagai 'good

boy' dari pandangan MCA. Inilah masanya PDRM bolih tunjuk sikap 'anak jantan'

atau 'bogus/bogis warrior' !
.


Saya menunggu progress kes ini dengan penuh suspense!
.



teringatnya gelagat ketua pengarang 'the star' menulis di dalam editorialnya

memohon campurtangan kuasa asing untuk memutuskan samaada geng katolik

bolih guna kalimah Allah. Si sundalis-nyonya-wongy berani minta campurtangan

kuasa asing untuk tunduk Melayu pasal isu kalimah Allah
.
.


Sekarang bola berada di PDRM's court. Apakah akan PDRM bikin?
.



Ikut telunjuk [nasihat si cibai MCA] atau bikin keputusan yang ori -menunjukkan

kepewiraan geng PDRM yang terdahulu [arwah arwah yang terkorban di Bukit Kepong] ?
.



Saya harap PDRM siasat dengan telus mulus dan dedahkan jika ada penipuan dek

geng china - dedahkan! tangkap mereka beramai ramai. Pasti semua Melayu

akan sokong TS Khalid!

.


khong khek khuat

.


.


.

Ted Manoff said...

Time untok merusuh dan balon semua pengkhianat2 Melayu jawatan awam pulak...

Anonymous said...

Klu panas memanjang je, boleh jd kawan syaitan.

bebas said...

Tau pon kegaglan pihak berkuasa.sape bos penguatkuasa?? Menteri najib kn. Sapo boss menteri najib???? Najib si PM yg ko duk sayang tu la. Lg mau sokong sm itu najib ka flying kick?? Tsk3

 
Blogger Templates