Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, September 21, 2015

SEPAK KEPALA BAPA, BAWA GENG PUKUL CIKGU, IBU BAPA JADI SAMSENG BILA ANAK KENA HUKUM DI SEKOLAH... FENOMENA YANG MENUNJUKKAN GAGALKAN SISTEM PENDIDIKAN DI MALAYSIA!!!



Saban hari ada sahaja kes-kes penderhakaan. Buka facebook juga penuh dalam newsfeed kisah-kisah penderhakaan. Bermula dari anak derhaka kepada ibubapa, yang derhaka kepada suami, yang derhaka kepada majikan, yang derhaka kepada pemimpin, pada raja, pada negara, dan yang paling berat ialah DERHAKA KEPADA ALLAH. Mudahkan fikiran kita, itu adalah satu rantaian kederhakaan yang telah berlaku dalam umat generasi hari ini.

Berita semalam memaparkan penangkapan 5 pelajar kolej yang membunuh pensyarah sekali dengan bapa pensyarahnya. Baru-baru ini tertangkap murid yang menggunakan ‘kerambit’ mencederakan guru yang menegur rambut PUNK nya. Kisah guru dipukul, dimaki, kereta guru dicalar, dibakar, dibocorkan tayarnya oleh murid semacam sudah amat biasa kita dengar.

Kelmarin kita disuakan dengan isu panas tentang bapa buat laporan polis kerana anak dirotan guru dan disuruh pulang ke rumah yang tidak sampai 100 meter dari sekolah disebabkan tidak menyiapkan kerja sekolah. Ramai juga yang menyokong tindakan bapa kerana kononnya anak trauma, membahayakan anak yang diusir oleh guru walhal rumah beliau dekat sahaja. Kenapa tidak menyalahkan bapa yang tidak memantau kerjarumah anak? Tidakkah lebih trauma bila pihak guru dan sekolah sudah didakwa?

Baru-baru ini ada guru sekolah di seremban melapurkan kepada kami kes seorang pemandu lori yang berbadan tegap, menyerang guru sekolah kerana tidak puashati anaknya ditegur kerana ponteng dan ikut beliau pergi kenduri. “Semua guru bangsatkatanya. Seluruh guru dan tukang kebun terpaksa bersatu, lalu dihayun sibapa murid ini oleh cikgu dengan penyodok pasir untuk mempertahankan maruah guru.

Polis masuk sekolah untuk benteras samseng junior kita protes. Kes bapa buat lapuran polis, saman guru, tukarkan guru bila anak dihukum juga sudah terlalu biasa. Senarai larangan menghukum murid yang terkini amat menarik sekali. Guru seolah-olah sudah tidak boleh menghukum murid sama sekali. Telah kami rencanakan habit buat lapuran polis, saman mahkamah adalah tekad untuk berdebat. Tiada hasil baik sama sekali, hasilnya adalah permusuhan. Jalan penyelesaian yang murni adalah syuro.

Saranan nabi agar kita “rotan anak yang tidak solat di umur 10 tahun” kita persetankan saja. Ini semua adalah satu pembelaan yang menggalakkan pembentukan anak-anak derhaka. Sama saja kita sekarang dengan masyarakat barat yang tidak beragama dan mengalami gejala akhlak yang menggila. Lepas tu kita juga yang melolong bila anak jadi degil, kurang ajar dan derhaka. Konon menegakkan kebebasan hak asasi manusia! Inilah sistem Dajjal yang hanya melihat sebelah mata. Yang layak hidup bebas sebenar-benarnya ialah haiwan. Untuk manusia harus ada batas (hudud) dan tatasusilanya.

KITA MENDIDIK ATAU MENTERNAK?

Dahulu kita MENDIDIK anak. Ibubapa hantar anak ke sekolah dengan serahkan seutas rotan kepada guru sebagai simbolik ‘mendidik’. Pantang kita mengadu dirotan, bapa akan tambah lagi kerana berperangai yang memalukan mereka. Hasilnya kita berusaha menjaga akhlak dan mengikut segala peraturan lalu kita jadi manusia. Kita tahu malu bila dirotan lalu berusaha menjaga akhlak dan menjaga maruah ibubapa.

Sekarang ini kita MENTERNAK anak. Asalkan anak hidup dan tidak mengganggu sangat urusan harian kita, itu sudah dikira anak yang baik. Alangkah rendahnyakualiti anak’ yang kita ciptakan melalui pendidikan gaya tablet, flappy birds, angry birds, candy crush dan banyak lagi. Mereka diam tidak mengacau urusan kita nak menonton sinetron, slot Akasia mahupun slot Zehra di TV. Tanpa sedar, itulah satu pendidikan anak derhaka.

Kata orang tua, istilah lain bagi derhaka ialah “Anak kurang Ajar!!”. Memang sebenarnya kurang ajaran secara mendidik walaupun cukup pandai dalam akademik. Tablet diberi untuk anak berkeliaran di alam maya mencari keseronokan yang kebanyakannya berunsurkan lagho dan maksiat. Jangan hanya ingat maksiat itu sekadar anak menonton pornografi sahaja. Membuang masa bermain permainan internet juga satu bibit kemusnahan yang membawa kepada maksiat-maksiat lebih besar. Saudara mara datang pun mereka tidak peduli untuk menyapa dan bersuai kenal. Dipanggil buat tak tahu kerana leka. Menolong ibubapa jauh sekali.

Hari ini ramai yang tidak sensitif dengan gejala kecil yang dibiarkan sehingga ia membentuk gejala lebih besar. Anak umur 8 tahun yang menonton rancangan Mat Saleh “Sex and The City” ataupun “Friends” dikatakan tidak bahaya. Padahal itu satu bentuk doktrin halus dalam mempromosikan seks bebas. Bila masa kita yang sibuk seharian ini nak nampakkan kepada anak di mana baik buruknya? Jika semuanya dihadapkan kepada mereka seolah-olah tiada halangan dan seolah-olah semuanya betul belaka.

FENOMENA ANAK TIDAK DENGAR KATA

Kajian saintis menunjukkan anak yang sudah terlalu leka dan seronok dengan gajet ini bakal mengalami masalah sensitiviti deria telinga yang amat rendah. Allah jelaskan berkali-kali agar kita menggunakan pendengaran, penglihatan dan hati (QS: 17/36, 16/78) dalam proses pendidikan. Namun gejala ini telah mematikan fungsi deria paling utama dalam pendidikan, iaitu pendengaran. Ini adalah asas kepada pembentukan anak derhaka, apabila kurang sensitiviti serta respond mereka terhadap panggilan dan arahan murobbi.

Adakah anak kita bersegera semasa dipanggil? Adakah anak kita bergegas bangun apabila diarahkan melakukan sesuatu ketika mereka sedang menonton rancangan TV atau bermain gajet kegemaran mereka? Adakah kita membelai saja anak kita semasa mereka salah dan semasa baik? Atau kita sekadar berkata “Biarlah, budak-budak”. Benar mereka budak-budak pada hari ini, tetapi mahukah kita dengan habit itu mereka dibesarkan?

UMUR 13 TAHAP RAPUH, BERMULANYA PENDERHAKAAN NYATA

Dari kajian sosiologi dan perkembangan ekologi manusia, anak-anak yang bejat akhlaknya bermula nampak padahnya pada umur 13 tahun. Itu transisi antara kanak-kanak kepada remaja. Inilah antara sebab kami bertindak pantas menutup cawangan kami di Sg Pelek. Godaan dari gejala seks bebas amat kuat sekali.

Amat menyedihkan bila kami dapat aduan ada kutu kampung usia sekitar 15 tahun yang bersidai di depan masjid bertanya anak-anak lelaki kami yang keluar dari masjid untuk berjalan kaki pulang ke rumah… “ada kakak yang umur 13 tahun tak? Bagi kat kami boleh?”

Dari aduan itu kami pasti suasana tidak selamat. Kami minta anak-anak rijal kemaskan kawalan terhadap anak-anak nisak. Memang benar, keruntuhan akhlak berlaku di mana sahaja. Anak-anak kami yang bertudung labuh tidak terkecuali. Hanya sebulan dua selepas kami tempatkan anak kami di desa itu, mereka telah berjaya mempengaruhi seorang anak remaja kami yang baru masuk tingkatan 1 sekolah menengah. Diam-diam diberikannya telefon bimbit siap dengan simkad prabayar dan asyik minta untuk buat temujanji.

Mujur juga, ia terjadi kepada anak kami yang sentiasa dilatih untuk saling apit mengapit. Gejala itu segera kami kesan dan rawat. Jika anak-anak ini tidak diperhatikan oleh jemaahnya yang telah diberikan didikan dengan pendirian dan akhlak Islam, pasti hanyut juga mereka untuk bersedap-sedap pada fasa permulaan puberty. Itu fasa yang sangat bahaya. Ia berpadanan dengan banyak statistik kehamilan muda yang kebanyakannya bermula dari umur 13 tahun. Setiap hari ada saja paparan pengakuan terbuka panjang lebar di akhbar dan tv oleh mangsa, Nauzubillah.

Kebejatan yang berlaku pada umur 13 tahun itu satu penderhakaan yang besar dan ia berlaku melalui penderhakaan kecil yang dibiarkan dari mereka kecil lagi. Kita boleh tempeleng “Sazali” setelah dewasa, tetapi nanti beliau akan kata,

“Jika 10 tahun dahulu Ayah tampar Sazali, mungkin tidak Sazali jadi begini”, bukankah fenomena ini sudah berleluasa sekarang? Tidakkah kita mahu mengambil pelajaran?

Selebihnya, kita fikirkanlah sendiri. Kita menternak atau mendidik anak? Jika sekadar menjadikan anak pandai, pagi-pagi bangun hantar anak ke nursery dalam keadaan belum mandi mengharapkan semua nursery yang lakukan. Balik kerja kita ambil anak semula, lalu kita berikannya tablet untuk mereka tenang dan tidak ganggu kita menonton. Lepas isya kita terus tidur untuk rehat bagi kerja esoknya. Hujung minggu kononnya kita nak berikan masa kualiti untuk mereka dengan membawa mereka ke KLCC atau berkelah. Kami ucapkan “SELAMAT BERJAYA”. Itulah kaedah anak kita diternak menjadi penderhaka.

GENERASI PENDERHAKA YANG MENYELURUH

Pada hari ini, penderhakaan kita sudah masuk satu pusingan lengkap. Kami panggil ini PENDERHAKAAN YANG SEMPURNA. Pemimpin yang derhaka kepada Allah akan diderhakai oleh rakyatnya. Bapa yang derhaka kepada Allah akan juga diderhakai oleh anak isterinya. Isteri yang derhaka kepada suami akan juga diderhakai oleh anak-anak mereka. Guru yang derhaka akan diderhakai muridnya. Pelajar yang derhaka kepada gurunya akan diderhakai oleh semua rangkaian orang di bawah pimpinannya, biarpun mereka berjaya dalam pelajaran. Itu sudah pasti.

Hari ini jika buka di newsfeed sahaja, berjujuk-jujuk pencarutan kerana perbedaan fahaman politik dan aliran agama. Tok guru, ustaz dan alim ulamak yang ‘pernah’ kita ambil ilmunya dicarut dan dikutuk sewenang-wenang. Adakah keberkatan ilmu lagi? YB, YAB, mahupun DYMM semua itu mereka bedal dengan carut-carut yang hanya menambahkan panas yang telahpun sedia membara. Mahu kami Tanya, bilakah mahu selesai dengan cara itu?

Allah dah ajarkan semuanya tentang adab-adab menegur pemimpin sekalipun pemimpin itu zalim, tetapi mengapa manusia yang berkepiah dan beserban dengan gelaran ustaz-ustaz dari parti yang menggunakan nama Islam juga menghentam dengan carutan-carutan kasar? Tidakkah mereka membaca Al-Quran sampai habis? Atau mereka sekadar mengambil Al-Quran atas isu-isu yang mereka suka sahaja? Lantas mereka sendiri dicarut oleh pihak lain, mahu kita salahkan siapa?

SIBGHATULLAH - KEPIMPINAN, PENDIDIKAN MELALUI TAULADAN

Jika anak tidak dididik untuk MENDENGAR KATA semenjak mula mereka faham bicara, mereka akan membesar menjadi manusia yang mudah memberontak dan murung. Kami praktis bermula umur 1 hari melalui proses stimulasi. Kami minta ibu-ibu tunjukkan uswah secara semulajadi melalui konsep kepimpinan melalui tauladan ini. Tidak lebih 10 saat, panggilan anak melalui tangisan mesti kita attend untuk melatih ‘sensitiviti telinga mereka’ melalui ‘sensitiviti telinga kita’. Anak tidak boleh diletak jauh sehingga kita tidak boleh nampak atau dengar tangisan mereka untuk dirawat.

Di RPWP, bentakan melalui bahasa badan anak juga kami fahami dan sensitif untuk bertindak. Jika kita lihat seorang anak itu seperti bermasalah dan ditanyakan “Ada masalah ke? Masam je muka?” dan anak sekadar menjawab “Takde apa-apa” dan terus membisu, itu juga kami sudah anggap satu penderhakaan. Jika kami panggil anak lambat menjawab, kami larang anak langgar, kami suruh anak tidak buat, itu sudah dikira derhaka. Derhaka besar akan berlaku jika derhaka kecil tidak kita tangani.

Jangan ajarkan anak kita tentang akhlak, mereka akan lupa. Tetapi tunjukkan contoh akhlak yang baik, anak akan menirunya. Jangan cuba nak ubah fitrah, jika bapa dan ibunya ‘ketam yang berjalan mereng’, jangan harap anak boleh jadi seorang ‘manusia yang berjalan lurus’.

Pendidikan di RPWP memang agak kolot. Kerana kami mengambil model pendidikan nabi-nabi dan para tabi’in yang telah dilupakan pada hari ini. Jika adapun, mereka sekadar tebuk-tebuk sahaja modulnya untuk mencari keuntungan dengan pendidikan sebegitu. Tapi kami mengambil konsep sibghahtullah (acuan / rendaman Sistem Allah) seperti penyaduran yang berlaku dalam proses elektrolisis yang juga melalui kaedah rendaman ini.

Binalah persekitaran yang baik, kekang anasir luar dari masuk ke dalam persekitaran SEBELUM anak-anak ini sempurna dalam membina kekuatan akhlak untuk menangkis anasir itu. Mereka juga akan keluar berhadapan dengan segala kebejatan, tetapi pada ketika itu, mereka tidak melihat wanita seksi berbaju jarang untuk penyedap mata, tetapi sebagai sumber mereka melihat bainat kerosakan alam dan mengkaji penyelesaiannya. Alhamdulillah, ini dapat kami lihat buktinya pada akhlak anak-anak kami yang sedang belajar di universiti.

KESIMPULAN

Hari ini anak yang kita panggil tidak menyahut kita biarkan saja, mereka membentak juga kita biarkan. Kita tidak sensitif dengan bahasa badan anak yang membentak dan tidak menghiraukan derhaka-derhaka kecil sehingga derhaka besar tak mampu kita kawal. Api jika kecil mampu kita tiup dan siram untuk padamkan, tetapi jika sudah marak, kita terpaksa pasrah melihat ia terus membakar. Jika mampu kita buat sekalipun ialah dengan mengawal api dari membaham rumah-rumah lain.

Jika anak kita hari ini berumur 13 tahun dan sedang hamil anak luar nikah, pendidikan sudah kurang berguna ketika itu. Jika hudud (batas) tidak kita laksanakan dalam keluarga, nanti kita akan hanya mampu melihat dan mengawal kerosakan itu dengan qisas (hukuman) agar tidak merebak kepada anak-anak yang lain sahaja. Yang terbakar sudahpun hangus, yang koyak sudahpun rabak.

Renung kisah pendedahan akhbar mengenai pengakuan panjang lebar seorang isteri yang berselingkuh semasa suami bertugas di luar negara kelmarin. Jika seorang isteri sudah hilang hormat dengan suaminya hanya kerana bergaji lebih besar dan suami hanya duduk dayus membiarkan tanpa ada penegasan, maka tunggu sahaja perceraian berlaku. Hari ini mungkin isteri akan cakap “Tak apalah Yang, I kerja untuk keluarga kita juga” tapi bila dah menyampah, keluarlah pula bahasa derhaka sebegini…

“Asyik-asyik I yang kena bayar, rumah I bayar, kereta pun I bayar… you punya gaji setakat pergi Giant beli barang dapur sahaja, itupun tak cukup!!!”.

Suami dayus akan tunduk, tetapi suami yang benar-benar merijal akan bangkit dan berikan kata dua. Penderhakaan isteri juga sama seperti penderhakaan anak, ada tanda-tanda awal yang kita perlu bijak membacanya. Tanda-tanda mudah ialah, isteri mula mengarah-ngarah, kurang layanan, kurang memasak untuk suami dan anak, kurang mesra, terlalu taksub dengan kerja sehingga menolak suami yang mahu “bersama”. Jika tanda-tanda begitu dibiarkan… tunggu sahaja isteri failkan cerai satu hari nanti. Jika tidakpun, tunggu sahaja berita isteri berselingkuh.

Kami bercakap tidak sekadar ‘copy paste’, tetapi semua ini ada dalam fail kami. Banyak sekali kes-kes sebegini dirujuk kepada kami. Kami juga menganalisa gejala ini berpadanan dengan pelbagai statistik yang dikeluarkan pihak berkuasa termasuk statistik perceraian. Hari ini ia sudah meningkat kepada lebih 3 pasangan dari 10 perkahwinan yang mengalami perceraian.

Jangan kita pandang remeh ancaman Allah dalam isu ini, kerana “Ia mungkin rumahtangga kita”.

Analisa Fenomena Derhaka
WARGA PRIHATIN

4 comments:

Anonymous said...

mak bapak gagal didik anak walau kawin meriah sungguh
mana tidaknya mak bapak kawin pun dalam keadaan jahil agama sendiri
tambah lagi suasana sekitar yang bnayak menarik kearah maksiat
walau negara tak da perang nampak macam aman
Allah bagi bala demi bala
padan muka manusia yang masih engkar
denagn suruhan Allah
tak mau akur denagn perintah Allah akan dibiarkan oleh Allah
untuk manusia urus kehidupan ini hari demi hari menuju
kehancuran
banayka urusan dakwah sepatutnya untuk tarik kapir masuk Islam
tapi habis banyak masa nak kena dakwah dekat orang islam pulak
sebab hanya dilahirkan islam tapi tak mau mengaji pasai islam
lebih gilakan dunya yang sekejap saja
ada pemimpin yang perangai macam jin kapir dinasihat pun buat tak peduli saja
nak habuan dunya kena maki hamun kena dera kena langgar ajaran agama
pun tak pa asalkan dapat yang dicita
bila kena dakwah bila terasa itu biasalah kalau tidak bial nak berubah.manusai tak perlulah nak belagak hebat hidup pun tumpang bumi
milik Allah

Anonymous said...

Semua di atas telah berlaku dn sedang blaku. Seperti pyakit ia bjangkit dn menular shingga keadaan smakin parah. Sperti tiada vaksin ubat atau antibiotik merebak dn trus merebak.

Anonymous said...

Mak bapak perlu mulakan usaha dakwah kebesaran Allah di rumah setiap hari. Cakap dan ajar anak-anak begini.. "Kerana perintah Allah dan untuk sukakan Allah, ayah pesan pada diri ayah, diri emak, diri along, diri angah... dan diri bongsu bahawasanya Tiada yang layak disembah melainkan Allah.. Tiada yang berkuasa memberi manfaat atau mudarat melainkan Allah.. Dialah Allah Yang Maha Berkuasa.. Yang menjadikan matahari, bulan dan bintang.. Dialaah Allah yang menurunkan hujan dari langit, menumbuhkan tumbuh2an dari bumi yang kering dan mati.. Dialah Allah Ar-Rahman yang menerbangkan burung-burung di udara.. Dialah Allah yang memberi makan kepada ikan-ikan di lautan... Jika kita lapar kita makan.. tapi bukan makanan yang beri kenyang.. yang beri kenyang hanyalah Allah.. bila kita dahaga kita minum, tapi bukan air yang hilangkan dahaga, yang hilangkan dahaga hanyalah Allah.. bila kita sakit kita jumpa doktor dan makan ubat, tapi bukan doktor dan ubat yang menyembuhkan sakit, yang menyembuhkan sakit hanyalah Allah. Bila kita susah kita perlukan duit, tapi bukan duit yang beri kesenangan, yang beri kesemangan hanyalah Allah.. Wahai Allah! Masukkanlah yakin kalimah Laa ilaha illallah di dalam hati-hati kami.. lepas tu ayah dengar pula emak cakap benda yang sama.. lepas tu giliran anak2 pula.. ulang2 setiap hari sebagai contoh ketika selesai doa naik kenderaan setiap pagi hantar anak ke sekolah dsb.. bila seorang bercakap, yg lain dengar dan benarkan.. di rumah tetapkan setiap malam sebelum tidur dalam setengah jam untuk diperdengarkan bacaan hadis2 nabi agar lembutkan hati yang keras.. Insya Allah cuba sedaya upaya untuk amalkan dan Allah akan buka jalan penyelesaian keruntuhan umat ini.. Ingatlah semuanya bermula dari rumah..

Anonymous said...

Kalau Islam orang Melayu setakat pakai tudung . songkok dan kopiah, lupakanlah pasal nak tarik orang lain menjadi Islam!!!! Islam agama cantik yang pokoknya ialah pemahaman dan pengamalan. Islam di Malaysia yang bersifat tunjuk-tunjuk!!!! Maka perlakuan orang Islam menjadi tidak konsisten dengan ajaran agama!!! Pakai tudung tetapi berkepit dengan bukan muhrim tanpa segan silu, dan bertopeng agama untuk buat maksiat!! Kita lebih arif apakah kategori Allah beri padajenis manusia begini. Jadinya kalu bala datang bertalu, ini adalah peringatan bahawa didikan yang salah mesti segera di betulkan!!!Islam bukan pada rupa!!!!

 
Blogger Templates