Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, December 28, 2015

#CELCOMBANGKAI... NETIZEN LAPOR 'PENIPUAN' CELCOM YANG POTONG DATA PLAN YANG TIDAK DILANGGANNYA!!!



Salam. Saya baru je kembali ke homestay di Bukit Katil setelah selesai membuat penggambaran dokumentari Daulah Melayu di tengah bandar raya Melaka. Tapi saya belum dapat berehat kerana ada hal yang mengganggu. Lihat pada gambar2 yang dilampirkan. Nampak tak bahawa baki topup telefon bimbit saya apabila dibuat pertanyaan pada 21 Dec adalah RM25.31?

OK. Saya ni jarang nak menelefon orang. Walaupun sejak itu saya ada membuat beberapa panggilan telefon, ia memakan masa paling lama pun sekitar 2 minit. Jadi bila saya mahu menghubungi isteri malam semalam (saya bertolak ke Melaka petang semalam), saya agak terperanjat apabila mendapati kredit telefon dah habis. Saya menjangkakan harus ada baki sekitar RM10 atau lebih berdasarkan tabiat saya jarang menghubungi orang kecuali ketika betul2 perlu. Selain daripada itu saya setakat menerima panggilan daripada orang.

Tapi takpa. Saya bersangka baik. Setelah dapat menghubungi isteri menggunakan telefon kawan saya mintak beliau topup kredit saya secara on-line daripada pejabatnya. Anda boleh lihat pada gambar yang dilampirkan bahawa saya telah menerima reload sebanyak RM31.80 pada jam petang 3.07 tadi. Pun begitu, disebabkan gst, kredit yang betul2 masuk menjadi RM30.04.


Kemudian saya mendapat msg daripada Celcom menyatakan saya telah menggunakan RM10 Internet. Kebetulan sejak semalam saya asyik menerima message serupa Celcom, ada yang menyatakan saya telah menggunakan RM3, ada RM10. Sebelum ini saya tidak pernah menerima msg sebegini rupa. Saya tak faham pun apa ia.



Tapi bila dapat lagi petang tadi saya mula curiga. Saya pun check balance. Alangkah terperanjatnya saya melihat dah tinggal RM19.54 sahaja! Sedangkan saya tak pakai pun Internet melalui telefon kecuali apabila bersambung dengan Wi-Fi. Saya punya switch data sentiasa off sejak saya terkena hilang RM30 sekelip mata akibat data on semasa bertukar daripada telefon lama ke telefon kini lebih setahun lalu.

Ya. Saya tak pakai data kat handphone. Satu kerana saya berdikit, guna Internet connection bila dapat sambungan Wi-Fi sahaja. Selain itu, saya selalu buat kerja menggunakan laptop. Jadi rata2 saya menggunakan Internet melalui laptop sahaja, apabila ada sambungan Wi-Fi di rumah atau mana2 yang saya dapat connect. Saya tak pernah apply atau langgan mana2 plan data Internet untuk telefon bimbit.

Jadi kenapa saya kena deduct sampai kredit RM30.04 yang ditunjukkan jam 3.07 petang tadi tinggal RM19.54 apabila disemak balance jam 5.45 petang? Nampaknya kredit saya habis langsung malam semalam pun sebab Celcom deduct sejak petang semalam.

Saya semak balik. Memang takda on data. Apakah saya ada terbuka secara tidak sengaja? Saya rasa tidak. Apakah disebabkan saya pakai Wassap? Dah dekat setahun saya pakai Wassap, ia akan cuma update apabila dapat Wi-Fi kerana memang saya tak on data. Cuma dalam tempoh sekitar 24 jam kebelakangan ini baru kena macam ni. Saya semak status data, Memang tak on.

Saya pun call hotline Celcom di talian 1111. Dapat cakap dengan customer service sekitar 6.20 petang tadi, saya pun complain apa yang berlaku. Memang confirm saya takda data plan. Tapi katanya mengikut record dalam sistem saya ada on data. Huh? Saya pasti takda on data. Dia kata mungkin sebab saya pakai Wassap. Jadi dia mintak saya uninstall Wassap untuk selesaikan masalah.

Saya jawab dah dekat setahun saya pakai Wassap baru la ni kena benda ni dalam sehari dua kebelakangan. Takkan senang2 nak uninstall? Putus le contact saya dengan beberapa group. Dah satu kerja nanti sambung balik.

Saya pun minta dia betulkan jugak hal ini melalui Celcom, unsubscribe mana yang patut jika ia menjadi punca hal ini berlaku. Dia kata tunggu, dia buat formal complain.

Saya pun tunggu. Terdengar muzik daripada talian. Tunggu punya tunggu, lagu dah bertukar 3-4 buah, customer service tak menjawab balik. Saya terasa seperti dibodohkan. Macam dia sengaja tak nak layan lagi. Ni bukan toll-free line, ni line kena charge, Maka saya pun putuskan panggilan.


Saya check balance terbaru. Allah! Dah tinggal RM17.99. Ertinya RM1.55 dah deduct untuk panggilan yang dibuat kepada customer service. Dalam tempoh 24 jam, selain RM10 yang pasti hilang petang tadi saya rasa telah hilang lagi RM10-20 semalam akibat masalah ini.

Jadi camana ni? Saya tak harap kredit yang hilang dapat kembali. Kalau dapat alhamdulillah. Yang saya nak adalah kepastian tak kena lagi macam ni. Jangan besok tak pasal2 hilang lagi RM10 untuk satu perkhidmatan yang saya tak pakai dan tak perlu pakai. Harap ada sesapa dapat membantu.

Buat masa ini saya cenderung untuk percaya ini adalah tektik terbaru Celcom untuk menipu dan charge pelanggan. Kita tak subcribe Internet, kita tak on data. Mereka sendiri pandai2 charge dengan alasan nak update Wassap lalu letak dalam record bahawa kita ada on data pada masa sekian2. Sedangkan bila kita semak memang tak on...



3 comments:

Anonymous said...

Takut ade penyangak dlm kakitangan celcom ni. Install virus curi duit kredit topup org. Asyik saja nk pelingkup GLC melayu islam. Barua2........

Anonymous said...

Bukan celcom yg lain pun sama cekik kredit pennguna termasuk pengendali broadband.

Anonymous said...

Aku punya pun kena potong Rm10 , telipon celcom service katanya kalau guna smart phone kalau terbuka data connection automatic deduct rm10 untuk satu hari internet , mcm ni tiap tiap tahun celcom mesti profit ma

 
Blogger Templates