Social Icons

Pages

BULETIN 247

Thursday, December 17, 2015

KECEWA LAGI... KENAPALAH KERAJAAN TAK BENARKAN PLUS NAIKKAN KADAR TOL!!!



Belum pun beberapa lama, ramai yang telah mempromosikan SECARA PASTI TENTANG kenaikan kadar tol PLUS dan segera mencaci serta memaki hamun kerajaan yang dipimpin oleh Najib Abdul Razak. Penjelasan bahawa PLUS yang kini berada di bawah Khazanah dan KWSP mempunyai hak untuk mengkaji kadar tol mereka pada kadar 5% mengikut perjanjian konsesi, segera diputarbelitkan dan digambarkan bahawa kadar tol baru menjelang 1 Februari 2016 telah dinaikkan 5%.

Sama ada mereka terlalu bodoh atau terlalu khaudu' dan taksub dengan fitnah!

Penjelasan bahawa walaupun Khazanah dan KWSP ada hak untuk menaikkan kadar tol PLUS, tetapi memandangkan kedua-duanya adalah entiti kerajaan, maka kerajaan akan mengekang kenaikan tersebut berbanding PLUS sewaktu berada di tangan konsensi kroni, dimaki hamun dan diseranah-seranahkan, bahkan dianggap sebagai SAMPAH yang menjilat Najib!

Susah nak terima kenyataan ini...

The Star melaporkan Kementerian Kerja Raya tidak mempunyai sebarang rancangan untuk meluluskan peningkatan kadar tol untuk 8 lebuhraya sepertimana yang diharapkan oleh para penentang kerajaan sebelum ini.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan berhubung isu peningkatan kadar tol, Menterinya berkata, buat masa ini tiada sebarang perbincangan atau keputusan telah dibuat di peringkat kementerian. Kenyataan itu juga menambah, pihak konsesi kelapan-lapan lebuhraya tersebut memang mempunyai hak untuk menaikkan kadar tol pada tahun hadapan.

Bagaimanapun, sekiranya peningkatan tersebut tidak dipersetujui, Kerajaan perlu membayar pampasan sebanyak RM593 juta kepada pihak konsesi.

"Pihak kementerian faham dengan keperitan kewangan yang dihadapi oleh awam dan akan berusaha untuk mencari penyelesaian menerusi perbincangan dengan pemegang konsesi. Dalam perbincangan itu, isu tentang mengurangkan beban kewangan kepada pengguna tol, tanggungjawab kepada pemegang-pemegang konsesi membabitkan pemegang-pemegang bon dan pemberi jamin, kepentingan dan tanggungjawab kerajaan akan ditekankan," katanya.

Kenyataan itu juga berkata, perbincangan-perbincangan tersebut akan dibuat dalam usaha mendapatkan 'win-win situation' antara Kerajaan dan pemegang konsesi.


3 comments:

Anonymous said...

Sembang lebih.. tgu jelah thn depan tol naik. Hampeh.

Anonymous said...

Teruskan pusing, kalau rakyat tak bising, maka sudah tentu jadi macam ERL, akan dinaikkan kos untuk terus menyusahkan rakyat.

Anonymous said...

Pusing cerita tahun nie jer. Tahun 2016 nnti naik la harga tol tu. Sembang mcm gampang.

 
Blogger Templates