Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, September 21, 2016

TONY PUA GELARKAN AZMIN ALI 'BODOH' SEBAB TAK MAHU IKUT PERINTAH LIM KIT SIANG!!!



Mentang-mentanglah Cap Bunga sudah bersama-sama mereka, dan mentang-mentanglah juga Tony Pua sudah terdedah sebagai 'planted' bekas Pengerusi Kroni Sdn Bhd yang sekarang ini menjadi Pengerusi Parti Cap Bunga (kroni) ke dalam DAP, secara berterus-terang Tony Pua tidak lagi berselindung menempelak Azmin Ali. 

Azmin Ali dipanggil sebagai BODOH hanya semata-mata kerana enggan mendengar atau mematuhi titah perintah Lim Kit Siang yang membuat keputusan dalam mesyuarat tergempar DAP malam tadi.

Menteri Besar Selangor merangkap Timbalan Presiden PKR itu menolak cadangan untuk membubarkan DUN Selangor bagi memberi laluan kepada Pilihanraya Negeri Selangor bagi mengelakkan persempadanan semula kawasan-kawasan pilihanraya di Selangor walaupun DAP kurang berkeyakinan untuk meraih kemenangan seperti PRU-13. Namun menurut Tony Pua, adalah satu kebodohan seandainya pilihanraya negeri hanya diadakan selepas persempadanan semula selesai. 

Menurut Tony Pua lagi, DAP akan menghantar cadangan tersebut ke Pimpinan Tertinggi Pakatan Harapan untuk keputusan akhir.

Semalam, Azmin Ali menolak cadangan tersebut dan berkata, Kerajaan Negeri Selangor sedia ada perlu melengkapkan mandat yang telah diberikan oleh rakyat.

Agak menghairankan kerana 'orang pandai' seperti Tony Pua dan Lim Kit Siang seperti tidak faham tentang Akta Pilihanraya. Sebabnya, setiap persempadanan semula sama ada DUN mahupun Parlimen perlu dibawa ke sidang DUN atau Dewan Rakyat terlebih dahulu untuk dibahas dan diluluskan.

Persempadanan semula yang melibatkan pertambahan kerusi, ianya perlu mendapat majoriti 2/3 ADUN atau Ahli Parlimen. Manakala persempadanan semula yang tidak melibatkan pertambahan kerusi, cukup dengan sokongan majoriti mudah ADUN atau Ahli Parlimen sahaja. 

Dalam kes di Selangor, jumlah keseluruhan kerusi DUN adalah 56. BN hanya memperolehi 12 kerusi DUN sahaja, manakala selebihnya dikuasai oleh tiga parti yang menubuhkan Kerajaan Campuran yang dahulunya dikenali sebagai Kerajaan Pakatan Rakyat. 12 Kerusi BN tidak membolehkan ADUN-ADUN BN menyokong atau meluluskan persempadanan semula itu!


2 comments:

Anonymous said...

Azmin Ali adalah simbol melayu2 bodoh yg terhegeh2 nak jadi penjilat lobang taik kafir2 laknat DAP PKR RBA... confirm Azmin takkan berani respon keras tu...

Anonymous said...

Memang benar stupid. Yang mengata pun sama juga 2 × 5.

 
Blogger Templates