Social Icons

Pages

BULETIN 247

Friday, May 5, 2017

KECOH DI AUSTIN HEIGHT, JOHOR BAHRU APABILA PEMANDU CINA MASUK LALUAN YANG DITUTUP DAN BUNYIKAN HON PANJANG KETIKA SOLAT JUMAAT DILANGSUNGKAN!!!



Walaupun orang Melayu dan Bumiputera telah wujud di negara ini ketika negara ini masih lagi dalam bentuk sebuah 'negara besar' Kepulauan Melayu, bahkan merekalah yang paling banyak berjuang menentang penjajahan dari zaman Raja Chola, Raja Suran, Sukhotai, Ayutthia, Burma, Portugis, Belanda, Inggeris dan Jepun, tetapi ia tidak pernah dijadikan sebagai penghalang untuk kaum imigran bermastautin dan sama-sama berkongsi rezeki di bumi bertuah ini. 

Malahan sewaktu berakhirnya Malayan Union, rasa simpati orang Melayu terhadap nasib kaum imigran yang tidak bernegara, akhirnya memberikan tempat dan ruang di negara ini. Tidak cukup dengan itu, Melayu dan Bumiputera turut membenarkan kaum imigran yang asalnya mahu ikut berpindah ke United Kingdom dan terus berada di bawah kuasa British, hak-hak yang lebih besar termasuklah hak berpolitik dan memiliki aset termasuklah tanah walaupun di beberapa negara lain, termasuklah di Indonesia, mereka tidak memiliki kebebasan mutlak sebegitu rupa.

Apa-apa sahaja yang dikehendaki oleh kaum imigran termasuklah keengganan mereka bersama-sama dalam sistem pendidikan negara dengan menubuhkan sekolah-sekolah aliran mereka sendiri, dituruti dan dibenarkan. 


Selama beberapa tahun sehinggalah pada tahun 1964, tidak sampai 10 tahun kemerdekaan dan setahun selepas Malaysia ditubuhkan, masalah yang membabitkan perkauman mula terpapar. Dasar Malaysian Malaysia yang mahu menyamaratakan hak semua bangsa dan penghapusan beberapa peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan membabitkan orang Melayu dan Islam, termasuklah Bahasa Melayu mula dijadikan sebagai hujah dan kempen oleh pemimpin-pemimpin mereka. 

5 tahun kemudian, tercetuslah tragedi berdarah 13 Mei 1969 yang kemudian, DAP dan Lim Kit Siang menyalahkan orang Melayu dan UMNO kerana kononnya telah mengatur tragedi tersebut selepas UMNO dan Perikatan kehilangan banyak kerusi Parlimen pada PRU-3. Sedangkan pada masa yang sama, kerajaan yang sama jugalah yang telah membenarkan dan memberikan status kewarganegaraan bahkan mengatur hak-hak berpolitik kepada golongan yang membuat tuduhan.

Namun, walau apa pun yang berlaku dalam lipatan sejarah, negara ini sebenarnya terbina hasil daripada permuafakatan pelbagai bangsa dan agama biarpun pada masa yang sama ditunjangi oleh orang Melayu-Islam dan Bumiputera. Hakikat tersebut telah diterima secara meluas sehinggakan sebahagian besar kaum imigran terutama sekali yang dilahirkan di negara ini, sudah tidak memikirkan lagi yang mereka orang asing dan kiblat mereka adalah tanah leluhur.


Hari ini, di Taman Austin Height, Johor Bahru, nilai-nilai toleransi yang cuba disemai oleh pemimpin-pemimpin negara ini, terbukti semakin terhakis dan semakin terancam. 

Sebuah kereta yang dipandu oleh seorang lelaki Cina telah memasuki jalan yang telah ditutup sepanjang tempoh solat Jumaat di hadapan sebuah masjid, dilihat sengaja mencetuskan provokasi sekaligus mencipta hujah yang boleh digunakan oleh musuh-musuh negara untuk membangkitkan semangat kebencian antara kaum di negara ini. 



Klip video tersebut telah dimuatnaik dan diulas di dalam Bahasa Cina (RUJUK SINI, SINI dan SINI) sebelum dipetik dan ditularkan. Ulasan-ulasan dalam Bahasa Cina dan Bahasa Inggeris rojak dalam laman-laman tersebut, amat menjijikkan dan menghiris perasaan orang Melayu-Islam yang hanya bersolat Jumaat sehari dalam seminggu.

Berdasarkan laporan polis yang dibuat, pemandu kereta berkenaan dikatakan telah membunyikan hon panjang ketika jemaah sedang bersolat pada rakaat kedua sehinggalah jemaah keluar dari masjid. Ini adalah kerana laluannya telah dihalang, walaupun pada pangkal jalan terdapat papan tanda besar yang menyatakan jalan tersebut ditutup untuk dijadikan tempat meletak kereta sepanjang tempoh solat Jumaat.



Walaupun dinasihati, pemandu berkenaan bersikap samseng dengan memaki hamun dan menunjukkan isyarat lucah. Dengan penuh lagak, dia memandu laju dan telah melanggar beberapa orang jemaah sekaligus membuatkan jemaah yang melihat hilang sabar. Kereta berkenaan bagaimanapun, tidak dapat dilarikan apabila terhalang.

Pemandunya keluar dan masih lagi berlagak samseng sebelum jemaah mulai membelasahnya.

Di Facebook, komen-komen dalam Bahasa Cina dan Bahasa Inggeris rojak amat mengerikan. Klip video tersebut kemudiannya dijadikan modal untuk menunjukkan kekejaman dan kezaliman Islam dan penganutnya. Pangkal kepada permasalahan tersebut iaitu provokasi melampau, langsung tidak diperkatakan. Malahan, para pengkomen secara terang-terang menghina agama Islam dan orang Melayu secara keseluruhannya.

Selama ini, Malaysia walaupun ada masalah sedikit sebanyak, rakyatnya hidup dalam keadaan aman dan saling faham-memahami antara satu sama lain. Perayaan Thaipusam menyesakkan Batu Caves, dan sekalipun menyusahkan para pengguna jalanraya apatah lagi laluan di hadapan Batu Caves adalah laluan utama, kebanyakan orang faham, ia adalah perayaan agama. Masing-masing cuba mengelak daripada daripada menggunakan laluan tersebut sekalipun ia adalah laluan utama pantai timur ke utara semenanjung bagi memberi laluan kepada penganut-penganut Hindu meraikan Thaipussam.


Begitu juga dengan perarakan dan perayaan Sembilan Maharaja Dewa atau ‘Kow Wong Yeh' yang menutup laluan untuk tempoh sepanjang perayaan tersebut diadakan. Tidak ada pula tindakan-tindakan provokasi seperti membunyikan hon panjang atau memaki hamun penganut Taoist yang menyambut perayaan berkenaan terutama di Ampang, Selangor.

Kegagalan percampuran dan bergaul antara budaya menerbitkan dan melahirkan generasi seperti yang dapat dilihat di dalam komen-komen berbahasa Cina dan Bahasa Inggeris rojak tersebut. Hidup mereka hanyalah berpaksikan kepada keagungan kaum mereka sahaja. Apatah lagi kebanyakan mereka adalah penganut dan penyokong tegar DAP seperti yang dapat dilihat menerusi komen-komen dan status-status mereka di Facebook.

Sesuatu harus dilakukan.... cuma jangan minta orang Melayu dan Bumiputera terus berkorban lagi kerana pengorbanan besar yang telah dibuat oleh orang Melayu dan Bumiputera di negara ini, nampaknya semakin tidak dihargai, bahkan Melayu dan Bumiputera pula dianjing-anjingkan sehingga amalan beragama mereka turut dipertikaikan walaupun pada masa yang sama, Melayu dan Bumiputera tidak pernah mempersoalkan amalan beragama puak-puak berkenaan!

Semoga apa yang berlaku hari ini, akan menjadi teladan yang berguna. Dan semoga rakyat negara ini dapat mengenepikan sebarang perbezaan mereka bagi menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang lebih baik untuk semua penduduk dan rakyatnya, tanpa mengira kaum, bangsa, agama, bahasa mahupun latar budaya masing-masing.




15 comments:

Anonymous said...

Muatkan saja Kat Instant Karma, dunia dah faham dgn sikap manusia bodoh mcm Tu,
Bantai saja usah takut apa orang na kata, polis pun kalau buat report benda mcm Ni.... takkan buat apa yg sesuai pun, akhirnya berleluasa,
Matsaleh pun Ada upload benda mcm Ni, jgn risau la.
Kalau kulit tak rasa pedih mana2 yg berperangai Babi tak akan serik punya.

Johan said...

Papan tanda di Jalan Pujangga itu bukan berada di tempat solat Jumaat Taman Austin. Papan tanda itu adalah di sekitar Masjid Kg Melayu Majidee.
Tempat solat Jumaat Tmn Austin dilakukan di sebuah surau. Jln di tepi surau itu sempit. Mungkin jemaah buat double parking...
Jalan itu adalah satu-satu jalan untuk keluar daripada Taman kawasan situ.
Di cadangkan jangan halang lalu lintas. Sesak jalan boleh terima, tetapi jika jalan dihalang tentu penduduk marah.
Jangan sebarkan kaitan perkauman.

Anonymous said...

Terlalu bagi muka..its jadi nya.ingat sikit selama ini melayu Islam senyap saja..polis mana, KDN apa nak komen.

Anonymous said...

Pembentukkan budaya boleh dipupuk dari zaman sekolah, ada sesiapa berani mansuhkan sekolah vernakular yg sejak sekian lama pecah belahkan masyarakat di Malaysia?

Anonymous said...

Harap permaisuri Johor ambil perhatian perkara ini. Jangan minta majoriti sahaja yang perlu menghormati minoriti. Sultan Johor pernah bertitah perkauman tiada tempat di Johor.

Anonymous said...

Kemudian ada pulak Pahlawan Bugis yang jadi PM01 teraju kerajaan melayu lalu songlap 682 Juta bersamaan 42 Juta yang terbukti masuk kedalam akaun peribadi dia.....

Anonymous said...

Jidin boboi dan mamak buat apa..?

Anonymous said...

Hj Had telah mengambil langkah yang bijak dengan mengutamakan perpaduan Islam melebihi politik. Figaro semua phial mengambil language yang sama take Kira bangs Johor ke Selangor keep Kelantan ke. Dahulukan Islam.

Ali said...

Inilah bukti kegagalan dasar pelajaran negara. Semangat toleransi dah terhakis. Kita dihidangkan dengan pendidikan yang tidak diajar menghormati agama, budaya dan cara hidup kaum lain. Kebelakangan ini terdapat ahli politik yang mengalakkan perangai tak senonoh ni. Ada orang Cina tak tahu nak panggil masjid. Dia kata tample melayu. Ada orang China tak tahu sejarah negara. Ini kerana sistem pendidikan kita mengwujudkan SRJK. Negara lain yang melaungkan kebebasan akademik seperti AS, UK,Jerman, Singapura, Thailand memang tak wujud sekola semacam SRJK ni.

Anonymous said...

Artikel yg berbaur perkauman. Masa pemerintahan jepun, yg banyak menentang jepun tu org cina la, orang melayu pula bekerjasama dgn pihak jepun. Bacalah sejarah sebelum tulis yg bukan2. Yg bagi jus soli tu merupakan syarat org british utk memberi kemerdekaan, yg ditentang oleh umno, bkn pun rasa simpati. Pandai kau memutarbelitkan. Tiada fakta yg betul. Mei 13, idris haron yg mencetuskan. Dr siasatan antarabangsa, juga mencadangkan ayah pahlawan bugis yg cetuskan.
Satu laluan di sana shj, kau screenshotkan status fb sbg bukti kau ada byk laluan di sana. Dan Jln pujangga bkn di austin. Tiada integriti, tiada siasatan. Hanya hasutan. Yg percaya kau tu, tak tau la akalnya kau mana

Anonymous said...

kepala hotak kau. bapak aku nak pg ke chowkit pd 13mei sbb babi2 komunis tu sblm hari tu dorang round kgbr dgn lori serta microphone halau kami. kau ingat hapa baru menang kertas vote dah berani halau org kgbr. saksi adala kakak aku ketika hendak ke sekolah d bulatan jln pahang kau tu melayu harbi tak sedar diri barua komunis sanggup kunon nak tegakkan si laknat komunis hgga sekarang masih ketua dap tak mau turun2 dari krusi komunis dia. Allah laknatkan kau dan anak beranak akan kena halau dari limpig dan kau melayu harbi back stabber.

Anonymous said...

you are a bloody coward 11.26pm

Anonymous said...

well it is rude of this idiot to horn arnd masjid area. awak rasa jika org melayu lalu to kaw tokong ketika tgh melalak2 org melayu akan horn. i dont think so . and is it only the muslims have to respect them. mmg semakin biadap!!!

Anonymous said...

Belajar hormat orang. Sudah dapat macam macam lagi negara orang pun mau ambil. Kalau rasa Malaysia rasis pergi lah balik tongsan. Dipersilakan balik. Bye bye

Anonymous said...

kau ingat cina tentang jepun sebab nak bebaskan tanah melayu. MPAJA (entah2 ini pun kau x tau) dianggotai oleh ramai org cina yg juga bintang tiga dan seterusnya PKM. sebabnya kerana dendam pd org jepun yg menyerang china. lain kali baca "the rape of nanking". jgn ikut kepala kau yg jahil. aku lahir dan membesar di kawasan hitam. jgn nak auta lah pasal sejarah tanah melayu nih...

 
Blogger Templates