Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, June 28, 2017

DUA EXCO KERAJAAN NEGERI PULAU PINANG DAH MULA SALAHKAN ANTARA SATU SAMA LAIN!!!



Isunya Terowong Dasar Laut yang takkan jadi sampai kiamat walaupun duitnya dah licin. Sebabnya ialah terowong dasar laut tersebut hanyalah salah satu cara untuk DAP dan Guan Eng menyebat duit menggunakan proksi sahaja dan tidak pernah ada niat untuk pembinaannya.

Pendedahan berterusan yang dibuat oleh pihak Barisan Nasional tentang penyelewengan projek berkenaan selain beberapa laporan kepada SPRM yang belum diambil tindakan oleh pihak terbabit, menyebabkan Lim Guan Eng terpaksa giat mencari jalan untuk menyorok. Menggunakan khidmat Exco-Exco Kerajaan Negeri untuk membela dirinya, Lim Guan Eng sebenarnya telah menimbulkan masalah baru.

Puncanya mudah... kedua-dua Exco tersebut sebenarnya tidak mempunyai butiran sebaliknya mereka hanya ditugaskan untuk menyelamatkan Lim Guan Eng daripada natijah undang-undang.


Lim Guan Eng sekarang ini sedang berhadapan dengan dua pendakwaan rasuah dan salahguna kuasa di mahkamah. Bagaimanapun Lim Guan Eng dan pasukan peguamnya sedang berusaha menangguhkan perbicaraan berkenaan menerusi pelbagai kaedah manipulasi undang-undang.

Dua orang Exco Kerajaan Negeri iaitu Lim Hock Seng dan Chow Kon Yeow berbalah kerana memberikan penjelasan bercanggah antara satu sama lain berhubung tiga batang jalan yang bersambung dengan terowong dasar laut Pulau Pinang.

ADUN UMNO Pulau Betong, Farid Saad berkata kenyataan yang dibuat oleh Chow Kon Yeow bercanggah dengan jawapan balas yang diberikan oleh Lim Hock Seng. Lim Hock Seng menjawab pertanyaan Farid dalam isu yang sama pada 22 Mei.


Justeru menurutnya, Hock Seng perlu menjelaskan antara dia dan Chow Kon Yeow, sispa sebenarnya yang menipu. Seandainya kenyataan Chow adalah benar dan tepat, ini bermakna Hock Seng telah menipu dalam Sidang Dun dan wajar dikenakan tindakan dan meletak jawatan.

Yang dipertikaikan sebenarnya cukup mudah. Mengapa fi konsultansi lebih mahal berbanding kos siap sepenuhnya terowong yang tidak wujud itu?

Dengan jarak jalan hanya 10.5 kilometer dan dua lorong bagi setiap laluan, kos pembinaan adalah RM377 juta. Sedangkan fi konsultansi pula adalah RM120 juta atau 32% daripada kos pembinaan.

Manakala terowong yang berjarak 7 kilometer dengan dua lorong bagi setiap laluan, kos pembinaannya adalah RM377 juta. Manakala kos konsultansinya pula adalah RM96 juta atau 2.74% daripada jumlah kos pembinaan.

Berdasarkan penjelasan oleh Chow Kon Yow, bayaran untuk fi konsultansi tersebut telah dibayar sepenuhnya walaupun pembinaan terowong dan ketiga-tiga batang jalan tersebut belum pun dibina.

Pada 24 Jun Kerajaan Negeri Pulau Pinang mengadakan sidang media untuk memperjelaskan dakwaan kononnya mereka tidak terlebih bayar untuk laporan kebolehlaksanaan.

Dalam penjelasan tersebut Chow Kon Yow menafikan laporan Lembaga Jurutera yang Kerajaan Negeri sudah terlebih bayar 400% sebaliknya hanya 17.6%.

Lim Hock Seng pula sebelum itu menyatakan Kerajaan Negeri belum lagi membuat sebarang bayaran.

Jadi siapa sebenarnya menipu.

Nak harapkan Guan Eng menjawab, nampaknya dia lebih sibuk nak membalun Haji Hadi Awang dan PAS daripada menjawab masalahnya sendiri.


4 comments:

Anonymous said...

taik ngan taik mula bergadoh..taik2 dah tak sehaluan

Anonymous said...

Hahaha senang aje.. dua-dua menipu... sebab boss mereka memang penipu besar...

Anonymous said...

Kalau dah salah nak lari ke mana lgi.

Anonymous said...

Tidak ke kes terowong Ni nasarudin tantawi kena saman pasal ungkitkan tentang Ada kecurigaan di muktamar pas tak lama dulu?

 
Blogger Templates