Social Icons

Pages

BULETIN 247

Thursday, August 24, 2017

PARTI CAP BUNGA, PAN BEREBUT KERUSI DI TOKAI... DAN MEREKA BERGADUH SESAMA SENDIRI!!!



Tokai adalah DUN paling 'hitam' kalau mengikut kata-kata orang UMNO-BN. Pendek kata, kalau diturih kulit orang Tokai, darah yang keluar berwarna hijau, bukannya merah. UMNO-BN memang tidak ada harapan untuk menang di Tokai walaupun DUN jirannya, Sungai Tiang milik UMNO-BN.

Tokai dan Sungai Tiang adalah dua buah DUN yang terletak dalam Parlimen Pendang.

Begitulah tanggapan terhadap Tokai, DUN yang telah dikuasai oleh PAS semenjak beberapa penggal lalu. DUN Tokai dahulunya dikenali sebagai DUN Bukit Raya merupakan kawasan yang dikuasai oleh Allahyarham Datuk Fadzil Noor dan kini disandang oleh Taulan Rasul.

PAS yang merupakan 'Putera Mahkota' di Tokai, kini sudah berpecah. Anak ADUN Tokai sendiri pun, kelihatan lebih mirip dan condong kepada PAN apabila kerapkali menyertai Faiz Fadzil, yang merupakan seorang peguam dan Ketua Pemuda PAN Nasional.


Faiz Fadzil, bakal calon DUN Tokai dari PAN.

Faiz Fadzil adalah anak kepada Allahyarham Fadzil Noor. Dia dikatakan sangat berminat untuk 'mewarisi' DUN yang pernah meletakkan Allahyarham bapanya, daripada seorang pensyarah di UTM, kemudian Ahli Jawatankuasa Kerja PAS, kemudian Ahli Parlimen Pendang, Pesuruhjaya PAS Kedah dan menyandang jawatan Presiden PAS.

Terkini, gambaran yang diberikan ialah, PAN dan PAS di Tokai 'bersatu'. Penyatuan kedua-dua parti yang secara hakikinya bermusuh itu, adalah disebabkan oleh Parti Cap Bunga yang turut mengintai kerusi Parlimen Pendang dan Sungai Tiang.

Bagaimanapun, Parti Cap Bunga Bahagian Pendang sedang mengalami pergolakan dalaman yang sangat teruk sehingga beberapa laporan polis telah dibuat.

Terbaru, satu laporan polis telah dibuat oleh seorang ahli Parti Cap Bunga dari Kampung 30, Tokai. Laporan polis pada 22 Ogos itu mengesahkan tentang pergolakan dalaman akibat perebutan kuasa dan tempat di kalangan para pemimpin Parti Cap Bunga setempat.


Abdul Razak Khamis (berdiri tengah), Ketua Parti Cap Bunga Pendang 
yang bercita-cita besar mahu jadi calon.

Abdul Razak Khamis, Ketua Parti Cap Bunga Pendang dilaporkan sangat berminat untuk menjadi calon bagi mana-mana antara ketiga-tiga kerusi berkenaan (Parlimen Pendang, DUN Sungai Tiang dan DUN Tokai). Bagaimanapun, Abdul Razak Khamis berhadapan dengan tentangan atau lebih tepat lagi disaingi rapat oleh Halimaton Saadiah Shah Mat yang merupakan Ketua Srikandi Parti Cap Bunga Bahagian Pendang.

Berbanding Abdul Razak Khamis yang sentiasa dilihat cuba bersandar kepada Mukhriz Mahathir, Halimaton Saadiah pula lebih dikenali bahkan lebih disenangi di kalangan ahli-ahli Parti Cap Bunga Pendang, terutama sekali di Tokai.


Halimaton Saadiah, Ketua Srikandi Parti Cap Bunga Pendang, 
pesaing rapat Abdul Razak Khamis.


Penghulu Malek, bekas Timbalan Ketua Parti Cap Bunga Pendang.

Dan yang lebih penting, Halimaton sebenarnya mendapat 'sokongan' daripada bekas Timbalan Ketua Parti Cap Bunga Pendang, Penghulu Malek yang merupakan musuh Abdul Razak Khamis. Kelebihan Penghulu Malek berbanding Halimaton dan Abdul Razak Khamis ialah, hubungan baiknya dengan orang PAS di Tokai!

Dua hari sudah, difahamkan kumpulan Abdul Razak bermesyuarat dan membuat keputusan untuk memecat Halimaton Saadiah bagi mengurangkan rintangan dan tentangan terhadap Abdul Razak.

Semalam pula, kumpulan pro-Halimaton bermesyuarat dan membuat keputusan untuk meletak semua jawatan yang mereka sandang sekiranya Abdul Razak memecat Halimaton.

Pertembungan antara PAS-PAN-Parti Cap Bunga atau lebih tepat lagi, pertembungan sesama sendiri ini, pastinya amat menarik untuk diperhalusi. Lebih-lebih lagi PAN dan Parti Cap Bunga sebenarnya sedang giat mengintai-ngintai tempat untuk dirampas.

Bagaimana pula dengan PKR dan UMNO yang sudah tentu tidak akan terlepas peluang untuk sama-sama berebut sebuah 'kota kara kecil' bernama Tokai itu?


1 comment:

Anonymous said...

parti cap bunga pe tuan penulis..cuba cakap terang2..takut ke?

 
Blogger Templates