Social Icons

Pages

BULETIN 247

Thursday, August 24, 2017

RUNDINGAN GAGAL, AMANAH SEDIA ARAH PKR KELUAR PAKATAN HARAPAN!!!



PAS menerusi Naib Presidennya, Nik Amar menyatakan dengan tegas, PAS tidak akan bekerjasama dengan PKR lagi walaupun terdapat desas-desus menyatakan penyatuan kedua-dua parti itu membabitkan pembahagian atau penentuan kerusi bagi menghadapi Barisan Nasional pada PRU-14.

Menurut Nik Amar, keputusan itu jelas selepas PAS memutuskan tahaluf siyasi dengan PKR pada Mei lalu. Biarpun usaha untuk menjalin semula hubungan dan pujukan dilakukan oleh wakil-wakil Pakatan Harapan, usaha mereka dilihat tidak ubah seperti jantan yang gilakan talak.

Usaha memujuk PAS semakin ketara apabila PAS Permatang Pauh menghantar isyarat, yang mereka mahu bertanding semula di Parlimen Permatang Pauh yang sekarang ini diwakili oleh Wan Azizah Wan Ismail.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Datuk Khairuddin Aman Razali pula menyarankan agar PKR 'bertaubat nasuha' terlebih dahulu sebelum menjalinkan hubungan dan kerjasama semula dengan PAS.

PKR Selangor berhadapan dengan masalah yang sangat kritikal ekoran keengganan PAS menyertai Pakatan Harapan.

Sementara itu, dalam satu kenyataan media lewat petang ini yang disiarkan dan ditularkan menerusi kumpulan WhatsApp pro-PAN, Pengarah Komunikasi PAN, Abdul Khalid Samad pula berkata, PAN sudah menjangkakan PAS akan menolak sebarang usaha untuk bergabung biarpun didesak oleh PKR. Ini adalah kerana menurutnya, PAS sangat yakin mereka cukup kuat untuk memenangi semua kerusi atas kekuatan diri mereka sendiri tanpa bantuan daripada mana-mana pihak. Sekaligus penolakan ini akan dilihat sebagai pengakuan bahawa PKR sebenarnya tidaklah sekuat sepertimana yang didakwa selama ini.

Selain itu, menurut Khalid lagi, PAS turut menyedari bahawa PAN sudah bersedia untuk bersaing dengan mereka di semua kerusi. Pilihanraya akan datang ini dilihat sebagai peluang keemasan untuk membuktikan bahawa PAN tidak mempunyai sokongan dan daya tarikan di kalangan masyarakat Melayu khususnya.

Khalid menambah, PAN sudah bersedia untuk berhadapan dengan PAS di semua kerusi. Justeru, sekiranya PKR masih mengharapkan PAS, maka tindakan tersebut dilihat sebagai bukti bahawa PKR sebenarnya yang takut untuk berhadapan dengan PRU-14 tanpa PAS.

Sehubungan dengan itu, PAN mengharapkan mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan disegerakan untuk memutuskan kedudukan parti-parti yang ingin membawa PAS bergabung dalam Pakatan Harapan. PAN menurutnya berpendapat, sukar untuk Pakatan bergerak selagi PKR masih tidak putus asa memujuk PAS untuk bersama-sama sedangkan PAS tidak sekelumit pun untuk bersama.

Oleh kerana itu, PAN bersedia untuk menolak PKR keluar dari Pakatan Harapan dan bergerak bersama DAP dan Parti Cap Bunga.


Bagaimanapun, sejam selepas kenyataan media Khalid Samad itu tersebar menerusi sistem WhatsApp, satu pemberitahuan mengatakan kenyataan media tersebut adalah PALSU.

Namun sesuatu yang pasti, rasa tidak puas hati di kalangan para pemimpin PAN yang dikatakan 'masih bayi' dan 'tidak mempunyai pengaruh' oleh Elizabeth Wong dalam usaha memujuk PAS supaya menjalinkan kembali kerjasama dengan PKR, amat menebal. Rata-rata di dalam Group WhatsApp yang dianggotai oleh ahli-ahli pro-PAN dan DAP mengutuk dan menyelar tindakan PKR serta Azmin Ali kerana masih memandang PAS tanpa menghiraukan PAN yang bersungguh-sungguh mahu bekerjasama dengan PKR.


2 comments:

Anonymous said...

Pan cakap besar. Pkr lgi kuat drpd pan. Pan perasan kuat sbb ada dap di belakang....silap perhitungan.

Anonymous said...

Yang penting ialah satu lawan satu di semua tempat. Ideologi mesti diketepikan. Ini adalah realiti politik.

 
Blogger Templates