Social Icons

Pages

BULETIN 247

Friday, October 6, 2017

MAKIN GALAK SPRM TANGKAP PENYANGAK RASUAH, MAKIN KUATLAH FITNAH PERIBADI KE ATAS KETUA SPRM!!!



Lagi berita tentang SPRM yang akan membuatkan sebilangan orang menjadi panas dan tidak senang duduk. Sekaligus menjadikan Ketua Pesuruhjaya SPRM Tan Sri Dzulkifli Ahmad sebagai sasaran mudah agar usaha-usaha membanteras rasuah yang giat dijalankan oleh SPRM masakini, terbatas.

The Star Online melaporkan, SPRM berjaya merampas lebih RM29 juta dana yang telah disonglap dari sebuah kementerian untuk projek-projek luar bandar. Rampasan tersebut mempunyai kaitan dengan satu lagi rampasan bernilai lebih RM150 juta yang melibatkan kementerian yang sama, di Sabah. 

Lebih RM150 juta wang tunai telah dirampas semalam apabila para penyiasat menyerbu 15 lokasi di Sabah dalam satu operasi. Difahamkan kes membabitkan Kementerian Luar Bandar dan Wilayah. 

Berdasarkan laporan, dana-dana berkenaan sebenarnya perlu digunakan untuk projek-projek bagi masyarakat luar bandar, bagaimanapun, telah disonglap oleh sebilangan pegawai yang dipercayai bekerjasama dengan beberapa buah syarikat. 

Projek-projek tersebut termasuklah untuk menaiktarafkan kemudahan awam, seperti pembekalan air paip dan elektrik selain memperbaiki dan menyelenggara jalan-jalan di kawasan-kawasan terbabit yang rata-rata dihuni oleh golongan miskin. 

Penyangak dipercayai telah menyonglap lebih dari RM100 juta. Dipercayai, penyonglapan dan rompakan tersebut telah berlaku selama beberapa tahun tanpa dapat dikesan. 

Nama yang naik adalah bekas Menteri KKLW yang kini merupakan Presiden parti WARISAN Sabah, Shafie Apdal. (RUJUK SINI)


Sementara itu, seorang lagi pemimpin kanan Parti WARISAN Sabah turut ditahan oleh SPRM pada lewat petang semalam. Peter Anthony, Timbalan Presiden Parti WARISAN Sabah ditahan selepas hadir di pejabat SPRM di Kota Kinabalu untuk memberi keterangan petang semalam.

SPRM mendakwa wujudnya sindiket menggelapkan wang dengan cara mengisytiharkan projek pembangunan kerajaan sudah siap dan membuat tuntutan bayaran, walaupun projek tersebut langsung tidak dijalankan.

Peter dilaporkan menerima sejumlah projek daripada Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah yang ketika itu dipegang oleh Presiden WARISAN, Shafie Apdal. Bagaimanapun, dia menafikan melakukan sebarang kesalahan sebaliknya bertegas mengatakan projek tersebut diperolehinya menerusi prosedur yang betul.


Pada masa yang sama, satu klip video yang membabitkan serangan peribadi ke atas Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Dzulkifli mula beredar menerusi media-media sosial. Adalah dipercayai, pengedaran klip video tersebut bertujuan untuk menggertak dan mengugut Dzulkifli agar tidak meneruskan usaha membanteras rasuah.

Beberapa pihak yang berkepentingan, telah lama mempersoalkan tindak-tanduk serta perlantikan Dzulkifli sebagai Ketua SPRM apabila dia mula bertindak 'ganas' tanpa mengira bulu dalam usaha membanteras jenayah rasuah. Walaupun tindakan terhadap Lim Guan Eng dan DAP dilihat terlalu perlahan, namun berbanding dengan pentadbiran SPRM sebelum ini, sekurang-kurangnya ada juga tindakan walaupun akhirnya tergantung di Pejabat Peguam Negara dan mahkamah. 

Dalam usaha untuk memerangi sesuatu yang amat disukai oleh segolongan pihak, pastinya masalah-masalah seperti ini akan melanda. Fitnah-fitnah juga akan berleluasa... semuanya kerana bimbang mereka pula yang akan ditimpa masalah undang-undang!!!


2 comments:

Anonymous said...

Betul ke Mahathir suroh Petronas bailout syarikat perkapalan anaknya Mirzan yg berjumlah billion? Kalau betul kena suroh SPRM siasat kerana salahguna kuasa?

Anonymous said...

Musibah bersekongkol dengan UMNO. SPRM tidak lain dari agensi UMNO. Tapi kadang kadang ada menangkap org UMNO kucing kurap tapi tak pernah tangkap jerung2 dlm MT.

 
Blogger Templates