Social Icons

Pages

BULETIN 247

Thursday, January 4, 2018

ORANG PPBM, PAN DAN PKR KEDAH MENGAMUK BILA AMIRUDDIN HAMZAH BAKAL CALON MB KEDAH PPBM!!!



Penghujung November 2017, ADUN Anak Bukit yang pernah menjawat jawatan sebagai Ketua Pembangkang DUN Kedah dan menang atas tiket PAS, Amiruddin Hamzah mengisytiharkan diri keluar dari PAS dan menyertai PPBM.

Amiruddin Hamzah sebelum ini kerapkali dikaitkan dengan PAN. Bagaimanapun pengumumannya keluar dari PAS dan menyertai PPBM, agak mengejutkan banyak pihak, terutama dari kem PAN dan PKR.

Sebelum ini, Mukhriz Mahathir dikatakan merupakan calon terbaik Menteri Besar Kedah mewakili Pakatan sekiranya Pakatan berjaya menguasai Kedah pada PRU-14 akan datang. Namun perkembangan terbaharu amat menghiburkan.

Sebelum ini, timbul teori bahawa PPBM sebenarnya tidak mempunyai calon-calon yang berkaliber untuk dicalonkan dalam PRU-14. Walaupun PPBM Kedah kerapkali cuba menggambarkan yang mereka mempunyai calon-calon yang mencukupi dan berkaliber, lebih ramai yang percaya, PPBM sebenarnya sangat kalut kerana terlalu bergantung kepada populariti Mukhriz Mahathir dan orang-orang di sekelilingnya yang ketika di dalam UMNO merupakan penyangak besar.

Justeru PPBM memerlukan calon-calon payung terjun dari parti-parti lain. Memandangkan dari PAS, PPBM seperti tidak mempunyai harapan biarpun sebelum ini dilaporkan Mukhriz Mahathir berulang-ulangkali cuba memujuk kepimpinan PAS Kedah menerusi perbincangan, namun masa untuk PRU-14 sudah semakin suntuk. PAS pula tidak menunjukkan tanda-tanda untuk mengendur atau mengalah dengan kehendak Mukhriz Mahathir.

Sudah ada suara-suara kritikal dari kalangan PKR, PAN dan PPBM sendiri berhubung tindakan terdesak Mukhriz dan PPBM Kedah melantik calon-calon payung terjun. Sudah ada tanda-tanda tidak berpuas hati apabila orang yang baru masuk parti, tiba-tiba dilantik sebagai calon MB Kedah sedangkan Amiruddin sendiri tidak pernah terlibat dalam perjuangan parti.

Selepas Amiruddin Hamzah, PPBM Kedah juga dilihat cuba mendapatkan Nasir Mustafa dan Mahfuz Omar selain beberapa orang pemimpin PAS Kedah yang sebelum ini dilihat rapat serta cenderung dengan PAN.

Cuma persoalan besar yang masih tidak diselesaikan dan dipedulikan ialah, adakah PPBM mampu untuk bertanding pada PRU-14 nanti ekoran permasalahan dengan pendaftaran parti tersebut melibatkan Pendaftar Pertubuhan (ROS).

No comments:

 
Blogger Templates