Social Icons

Pages

BULETIN 247

Thursday, January 4, 2018

TIMBALAN PRESIDEN WARISAN DIBURU SPRM SETELAH MELARIKAN DIRI DALAM KES SONGLAP DUIT RISDA!!!



Timbalan Presiden WARISAN, Peter Anthony kini sedang diburu oleh SPRM setelah melarikan dan menghilangkan diri.

Peter Anthony merupakan orang yang sebelum ini dituduh menggunakan pistol untuk mengugut seorang kapitan Cina di Sabah setelah terbabit dalam kemalangan jalanraya beberapa tahun lalu. 

Sebelum ini, Peter Anthony telah ditahan dan direman dalam satu kes rasuah. Dia bagaimanapun menghilangkan diri dan gagal dikesan oleh SPRM untuk siasatan satu lagi kes rasuah dan penyelewengan. 

Kes terbaru ini berkaitan dengan RISDA di mana deposit 10% telah dibayar oleh RISDA pada tahun 2014 untuk mebeli tanah yang bernilai RM155 juta. Tanah itu kemudiannya didapati berstatus Hak Adat Bumiputera (NCR) dan tidak boleh dijual atau berpindah milik.

Deposit bernilai RM15.5 juta itu enggan dikembalikan dan dipercayai telah dimasukkan ke akaun individu-individu tertentu yang sedang disiasat oleh SPRM. 

Seorang lagi adalah dipercayai peguam yang menguruskan transaksi tersebut. SPRM dipercayai telah memburunya selama berbulan-bulan. (RUJUK SINI

Individu yang dipercayai berstatus peguam dan diburu oleh SPRM itu adalah Michael Persius Ubu, 61, yang memiliki nombor kad pengenalan 561129-12-5235 dan alamat terakhir yang diketahui adalah Lot 8-G, Lorong Rainfield 1, Taman Rainfield, Kota Kinabalu.

Pada Mac 2016, Pengerusi RISDA Datuk Zahidi Zainul telah membuat laporan polis terhadap firma yang mengendalikan urusniaga pembelian tanah berkeluasan 2,430 hektar di Daerah Tongud di Sandakan. 

Dalam laporannya, Datuk Zahidi mendakwa firma tersebut enggan mengembalikan deposit 10% yang berjumlah RM15,545,400 bagi pembelian tanah yang kemudian baru diketahui berstatus NCR dan bernilai lebih RM150 juta. 

RISDA pada ketika itu berada di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) yang diketuai oleh Shafie Apdal. 


No comments:

 
Blogger Templates