Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, March 21, 2018

KE MANA MENGHILANGNYA KHAIRUDDIN ABU HASSAN APABILA SPRM TANGKAP 2 DATUK DALAM ISU TANAH IJOK?!!



Ketika pendedahan dibuat oleh beberapa pihak tentang skandal tanah peneroka Ijok, nama Khairuddin Abu Hassan, penyokong kuat Dr. Mahathir turut disebut sama. Khairuddin Abu Hassan merupakan antara oang yang terlibat dalam pengambilan tanah peneroka dan kemudian menjualnya kepada pihak ketiga.

Khairuddin bagaimanapun cuba menafikan pembabitannya dan menolak andaian serta pendedahan-pendedahan yang dibuat terutamanya oleh portal Selangor-Leaks.com. Bahkan, Khairuddin mengancam untuk menyaman sesiapa sahaja yang cuba mengaitkannya dengan skandal tanah peneroka itu walaupun pada masa yang sama, dia turut membela Azmin Ali dalam isu yang sama. 

Terbaharu, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah menahan enam orang dalam satu operasi besar yang berkaitan dengan urusniaga tanah Ijok. 

Sumber-sumber menyatakan, mereka yang ditahan termasuklah pemilik dua syarikat 'kroni' selain pemilik-pemilik serta pengurusan firma perunding pihak ketika yang dipercayai telah menerima sekurang-kurangnya RM260 juta daripada RM1,18 bilion bayaran untuk kesemua plot tanah di Ijok.

Sekurang-kurangnya lima buah syarikat menjadi sasaran dalam operai tersebut. 

Menurut sumber lagi, SPRM masih lagi memburu seorang Datuk yang dipercayai telah melarikan diri ke negara jiran sebelum serbuan itu dilakukan.

SPRM telah mengesahkan penangkapan berkenaan. 

Menurut laporan, tanah di Ijok, Selangor telah dianugerahkan kepada para peneroka lebih 20 tahun lalu menerusi program Kerajaan untuk meningkatkan taraf hidup mereka. 

Dua syarikat yang mempunyai kaitan dengan Khairudin Abu Hassan - LBCN Development Sdn. Bhd dan Mujur Zaman Sdn. Bhd - telah memperolehi kebenaran untuk memajukan tanah peneroka itu pada tahun 1998 tetapi telah gagal membina rumah dan wang pampasan RM180,000 sebagaimana yang dijanjikan.

Pada 2009, Menteri Besar Selangor pada waktu itu, Tan Sri Khalid Ibrahim merampas tanah tersebut dairpada syarikat pemaju mengakibatkan kedua-dua syarikat tidak berpuas hati dan mengheret Kerajaan Negeri ke mahkamah tetapi kalah. Syarikat pemaju tersebut kemudian membuat rayuan kepada Mahkamah Persekutuan. 

Pada 2016, Azmin Ali yang berjaya menggulingkan Khalid Ibrahim menfailkan perjanjian penyelesaian dan menyerahkan kembali tanah tersebut kepada kedua-dua syarikat tanpa menunggu keputusan Mahkamah Persekutuan dan walaupun sebelum itu, mahkamah telah memenangkan Kerajaan Negeri Selangor.

Tanah tersebut kemudiannya dijual kepada pihak ketiga dengan harga RM1.18 bilion.


1 comment:

Unknown said...

Tak cukup tanah ko lari din

 
Blogger Templates