Social Icons

Pages

BULETIN 247

Tuesday, March 27, 2018

PUNYALAH U-TURN!!! DULU BUKAN MAIN MARAH SEBAB SPR NAK GUNA SISTEM BIOMETRIK! LA NI, DESAK SPR GUNA ALAT PENGESAHAN MYKAD UNTUK ELAK PENGUNDI HANTU!!!



Pilihanraya Umum sudah tidak beberapa lama lagi. Tarikhnya sudah semakin hampir. Dan semakin hampir dengan tarikh tersebut, maka semakin banyaklah isu yang ditimbulkan. Termasuklah isu-isu yang suatu masa dahulu pernah ditimbulkan dan telah 'diselesaikan' tetapi terpaksa dimainkan semula bagi membolehkan persepsi masyarakat dibina semula. 

Pakatan memperkenalkan cerita kononnya pilihanraya di Malaysia dipenuhi dengan pengundi hantu. Pada PRU-13 lalu, Pakatan yang diketuai oleh DAP bertindak di luar kewarasan apabila berlagak seperti pihak berkuasa memeriksa dan menghalang sebahagian rakyat Malaysia yang berhak membuang undi dengan alasan, mereka adalah PENGUNDI HANTU. 

Sebelum itu, mereka menuntut agar Suruhanjaya Pilihanraya menggunakan dakwat kekal setelah menolak penggunaan sistem biometrik bagi mengelakkan pengundi membuang undi dua kali. Walaupun dikatakan kaedah celup jari dalam dakwat kekal merupakan kaedah primitif yang tidak lagi digunakan di negara-negara maju, sebaliknya penggunaan sistem biometrik lebih digunakan, tetapi Pakatan tetap berkeras untuk menggunakan dakwat kekal. 

Apabila dakwat kekal diperkenalkan penggunaannya, mereka juga yang melalak mengatakan dakwat kekal tidak menjamin pengundi tidak boleh mengundi buat kali kedua. Pelbagai drama diguna dan dibuat untuk memaki hamun SPR sekaligus untuk mewujudkan persepsi bagi menolak keputusan PRU-13 yang tetap berpihak kepada Barisan Nasional. 

Kini, cerita tentang PENGUNDI HANTU MUNCUL LAGI. 

Dan sekali lagi, Pakatan muncul dengan idea 'tersendiri' untuk mewujudkan persepsi kononnya pilihanraya umum di Malaysia telah dicemari dengan pengundi-pengundi hantu yang akan mengundi Barisan Nasional. 

Kalau dahulu, mereka menolak penggunaan biometrik yang akan memeriksa dan mengesahkan status identiti pengundi, kini mereka muncul dengan desakan agar SPR menggunakan perkakasan yang membuat pengesahan MyKad bagi mengelakkan 'pengundi hantu' daripada terlibat dalam PRU-14. (RUJUK SINI

Dalam satu sidang akhbar bersama, lima orang Ahli Parlimen dari DAP, PKR dan PPBM, PAN dan Warisan berkata, sepanjang perbincangan terbaharu, SPR tidak memberikan sebarang jaminan bahawa sebarang perkakasan atau perantian untuk mengenalpasti dokumen pengenalan diri akan digunakan di pusat-pusat mengundi.

"Apabila kami melihat bagaimana perkhidmatan hospital telah dicabuli oleh pendatang haram kerana tidak wujud perantian pengesahan MyKad, tidak mustahil keadaan itu akan diambil kesempatan oleh pengundi hantu untuk membuang undi," kata mereka. 

Kenyataan bersama itu ditandatangani oleh Presiden PPBM Muhyiddin Yassin, Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar, Ahli Parlimen Serdang Ong Kian Ming, Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad dan Ahli Parlimen Penampang Darell Leiking. 

Ahli-ahli Parlimen tersebut memberikan reaksi berhubung laporan terkini yang mendakwa pendatang asing menikmati perkhidmatan kesihatan di hospital-hospital kerajaan dengan menggunakan MyKad palsu.

"SPR perlu mengkaji semula SOP dan jaminan penggunaan perantian pengesahan MyKad untuk memastikan hanya pengundi tulen yang membuang undi," kata mereka. 

Ironinya, Ahli-Ahli Parlimen yang sama - kecuali Muhyiddin Yassin - yang sebelum ini bersungguh-sungguh tidak mahukan dan menolak sistem biometrik dengan alasan sistem tersebut akan membazir wang rakyat!


1 comment:

Anonymous said...

Pukul berapa mau habis daa..mengundi...sistem bagai mau guna. Kena bayar mahal sikit la kpd petugas. Yang cadang tu kena bertugas sekali la..

 
Blogger Templates