Social Icons

Pages

BULETIN 247

Thursday, February 7, 2019

LETAK SAJALAH JAWATAN, MARZUKI YAHYA... TERUK SANGAT TERKANTOI MENIPU TU!!!



Akhirnya Timbalan Menteri Luar, Senator Marzuki Yahya mengakui dia adalah seorang penipu walaupun pada peringkat awalnya dia cuba menyangkal dan mempertahankan kononnya dia adalah graduan Universiti Cambridge, United Kingdom.

Carian demi carian dibuat oleh netizen, akhirnya mendedahkan bahawa Marzuki Yahya tidak bercakap benar. Dan tidak sampai 24 jam, Marzuki akhirnya menukar pengakuan, daripada graduan Universiti Cambridge menerusi Pengajian Jarak Jauh kepada Cambridge International University, Amerika Syarikat yang merupakan pengilang yang menjual diploma secara atas talian dan tidak diiktiraf kelulusan yang dikeluarkan oleh mana-mana negara, mahupun di Amerika Syarikat sendiri.

Netizen turut mendedahkan yang alamat yang digunakan oleh Cambridge International University juga amat meragukan. Selain beberapa keping gambar model dari Agensi Model Rusia yang digunakan kononnya Adjutan universiti berkenaan.

Berapa pun harga yang perlu dibayar oleh Marzuki Yahya untuk memperolehi kelulusannya, secara tidak langsung, Marzuki Yahya yang sekarang merupakan Timbalan Menteri Luar, perlu bertanggungjawab atas pembohongan dan pemesongan fakta tentang dirinya sendiri.


Kalau di negara-negara lain, termasuklah di India, pemalsuan latar belakang akademik seperti ini oleh mana-mana ahli politik, apatah lagi yang berada dalam Kabinet, pasti akan disusuli dengan perletakan jawatan.

Namun nampaknya di Malaysia, ia tidak berlaku.

Mungkin juga kerana sudah menjadi budaya, yang tidak mempunyai kelulusan pun boleh menjadi Menteri termasuklah Lim Guan Eng yang konon-kononnya seorang chartered accountant tapi rupa-rupanya tidak. Atau seperti Mat Sabu yang hanya mempunyai diplomai kulinari ITM, atau seperti Mahfuz Omar yang taraf pendidikannya tidak lebih dari SRP atau PMR sekarang, atau pun seperti SETPOL Perdana Menteri yang hanya mempunyai lesen memandu lori besar dan seorang lagi tidak habis sekolah rendah.

Namun setidak-tidaknya mereka tidak berbohong tentang kelulusan akademik mereka. Mereka tidak bercakap besar kononnya mereka graduan universiti ternama. Malah beberapa orang pemimpin UMNO yang diketahui juga membeli kelulusan, tidak pernah beria-ia mempertahankan diri mereka dengan cerita-cerita palsu kelulusan masing-masing.




1 comment:

Anonymous said...

Di mesia under pee.eh.dapigs kalau kuat tipu munkin lagi boleh pangkat besar kot..
Hehehe ..agak je ni.

 
Blogger Templates