Social Icons

Pages

BULETIN 247

Friday, March 22, 2019

SIAPA UPAH KEENAM-ENAM ANAK CINA INI UNTUK BUAT PROVOKASI DI MAJLIS NAJIB BERSAMA PELAJAR UNIVERSITI MALAYA BAGI MENCETUSKAN PERGADUHAN KAUM?!!!



Apa motif sebenar keenam-enam orang pemuda Cina yang cuba membuat provokasi di majlis sembang santai Najib Abdul Razak bersama-sama mahasiswa di Lembah Pantai tengah hari tadi? Apa hasil yang mereka dapat daripadanya? 

Mereka mengusung plakad RM2.6 bilion dan 'WANG RAYKAT'. Sedangkan penjelasan tentang isu tersebut sudah dibuat berkali-kali dan hari ini, Najib Abdul Razak sekali lagi memberikan penjelasan dengan mengaitkan 'Nabi Besar Orang Cina Malaysia' - Lim Kit Siang. (RUJUK SINI

Sebenarnya tindakan keenam-enam orang anak Cina tersebut merupakan tindakan yang sangat biadap, mengundang bahaya kepada diri mereka dan provokasi agar satu pergaduhan kaum berlaku.

Sedangkan pada masa yang sama, Najib dalam mana-mana keadaan, tidak pernah membuat provokasi sama ada di majlis-majlis orang lain, majlis-majlis PH mahupun majlisnya sendiri. 


Mengapa keenam-enam orang pemuda Cina itu cuba membuat provokasi di majlis Najib? Siapa yang mengupah mereka? Siapa yang membayar mereka? Siapa yang menyuruh mereka mencari jalan bagaimana mereka boleh dicederakan dan kemudiannya dijadikan sebab untuk memulakan sesuatu yang bersifat pergaduhan kaum? 

Siapakah dalang di sebalik keenam-enam orang pemuda Cina itu yang sedang berusaha untuk mencetuskan PERANG ANTARA KAUM bagi menyelamatkan Lim Guan Eng daripada terus diasak dengan pertanyaan, ke mana wang negara telah disembunyikan?

Sebenarnya provokasi ini boleh merebak menjadi insiden pergaduhan malah rusuhan kaum, lebih-lebih lagi yang membuat provokasi adalah satu kumpulan yang terdiri daripada satu kaum kepada majlis yang dihadiri oleh hampir semua orang Melayu yang telah mengundang kemarahan orang-orang Melayu di situ.


Mengikut sejarah, Tragedi 13 Mei 1969 bermula apabila hanya beberapa orang pemuda Cina menyuruh orang-orang Melayu di Kuala Lumpur balik kampung.

Daripada insiden provokasi kecil ia telah merebak menjadi besar yang mengakibatkan ramai orang terbunuh.

Insiden di Lembah Pantai tadi boleh merebak menjadi tragedi yang besar hanya kerana tindakan provokasi beberapa orang yang tidak berakal.

Walaupun isu yang dibawa bukan isu perkauman, namun ia melibatkan provokasi daripada satu kumpulan yang terdiri daripada satu kaum ke atas satu kumpulan kaum yang lain.

Sejarah membuktikan yang hal ini membawa padah dan malapetaka.

Tindakan lima orang pemuda Cina ini adalah satu tindakan yang bodoh dan membahayakan diri sendiri dan orang ramai terutama dalam keadaan sensitiviti kaum yang telah meningkat di kebelakangan ini.

Kita hidup dalam rumah kaca yang berbilang bangsa.

Jangan lontar batu kepada orang lain dalam rumah kaca.

Saya sarankan kepada pihak polis supaya menyiasat siapa yang mengupah atau menyuruh pemuda-pemuda ini untuk melakukan provokasi tersebut - ISHAM JALIL

6 comments:

Anonymous said...

Nak provokasi Melayu tapi jelas nampak bodoh. Eja rakyat pun tak betul.

Unknown said...

Kit siang tak layak dipakaikan nama nabi besar orang cina...kalau babi besar orang cina memang sesuai

Anonymous said...

Kan ke mereka panggil melayu/islam taliban, padan muka mereka. Ini baru sikit je taliban nye?

Anonymous said...

Dasar lsrael, provok, bila org bertindak balas, salahkan org Dan buat laporan cakap org ganas...

Anonymous said...

tak layak dipanggil pemuda pun, ini adalah binatang, it is piglet.

Anonymous said...

ini bukan enam orang pemuda, ini adalah binatang, it is piglet.

 
Blogger Templates