Social Icons

Pages

BULETIN 247

Tuesday, August 20, 2019

LIM GUAN ENG LUPA, KALAU BUKAN KERANA BELAS KASIHAN UMNO DAN PAS, DIA SEKARANG ADALAH ORANG TAK BERNEGARA YANG TIDAK ADA HAK APA-APA PUN!!!



Perhatikan bagaimana Lim Guan Eng menyatukan Cina dan India dengan menggunakan UMNO dan PAS tanpa sedikit rasa bersalah, rasa malu mahupun ada maruah.

Mudah sahaja Lim Guan Eng buat. Iaitu dengan membangkitkan isu perkauman dan meletakkan kesalahan tersebut kepada UMNO dan PAS. (RUJUK SINI)

UMNO dan PAS sekarang ini cuba diperlihatkan sebagai pihak yang bencikan orang bukan Melayu dan bukan Islam. DAP menerusi Lim Guan Eng cuba memberikan tanggapan bahawa UMNO dan PAS kalau dibiarkan berkuasa, akan menyebabkan hak-hak orang bukan Islam dan bukan Melayu khususnya akan dirampas.

Dan kalau kita melihat di sosmed pun, memang itulah yang dicanang-canangkan oleh penyokong-penyokongnya.

Hakikatnya, yang sedang berlaku sekarang ialah TERBALIK!

Di Sabah dan Sarawak, tanah-tanah NCR sedang direbut dan dilabelkan sebagai tidak ekonomikal kerana tidak boleh dimajukan atas sebab kekangan undang-undang NCR.

Terbaharu di Sarawak, krisis tanah di Kampung Tambirat, Asajaya antara penduduk kampung dengan tauke-tauke besar Sibu kini berulang kembali sejak 33 tahun yang lalu walaupun ianya sudah diselesaikan di mahkamah.

Salah seorang pemilik tanah terbabit selaku jurucakap penduduk, Ahmad Awang Ali berkata mereka sudah memenangi empat kes tuntutan pemilikan ke atas tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) seluas 408 ekar itu di mahkamah sebelum ini. (RUJUK SINI)

Isu tulisan Jawi dan Khat, isu pembinaan masjid, isu sekolah-sekolah vernakular, pemotongan peruntukan untuk pekebun-pekebun kecil, perampasan ke atas biasiswa untuk Bumiputera sepertimana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, pembatalan peruntukan untuk prasarana dan sekolah-sekolah daif di Sarawak, dan seribu satu macam pembatalan serta pengecilan yang lain, hampir kesemuanya membabitkan Melayu dan Bumiputera.

Dan perbuatan tersebut dilakukan oleh kerajaan Pakatan Harapan yang ditunjangi oleh DAP dengan Lim Guan Eng sendiri adalah Menteri Kewangan.

Nelayan, pekebun kecil, penoreh, dan petani yang terlibat dalam kelapa sawit, hampir kesemuanya adalah Melayu dan Bumiputera. Mereka semua terjejas kerana hak mereka telah dirampas oleh Kerajaan Pakatan Harapan.

Bagaimana kelompok 60% terpaksa menyerahkan sebahagian besar peruntukan mereka untuk kelompok 24% dan 6%? Perhatikan sajalah bagaimana peruntukan untuk sekolah-sekolah termasuklah sekolah-sekolah persendirian Cina dibuat oleh Lim Guan Eng? Adilkah? Tidakkah peruntukan itu sendiri merampas hak sekolah-sekolah kebangsaan dan sekolah-sekolah tahfiz atau agama yang kewujudan mereka diperakui oleh Perlembagaan Persekutuan berbanding sekolah-sekolah vernakular dan sekolah Cina persendirian?

Itu yang Lim Guan Eng katakan, UMNO dan PAS akan merampas hak bukan Islam, bukan Melayu kalau diberikan kemenangan?

Barangkali Lim Guan Eng cuba mengherotkan sejarah bilamana UMNO dan PAS adalah pihak yang membenarkan masyarakat Lim Guan Eng menjadi warganegara dengan menikmati hak-hak yang tidak dinikmati oleh saudara mara mereka di negara-negara jiran.

Yang bersetuju memberikan hak kepada masyarakat bukan Melayu dan bukan Bumiputera pada pra-kemerdekaan dan selepas kemerdekaan adalah UMNO dan PAS pada ketika sebahagian besar bukan Melayu enggan negara ini merdeka kerana bimbang mereka tiada tempat tinggal lagi. (RUJUK SINI)

Kini, selepas 62 tahun merdeka, selepas bukan Melayu hidup selesa di negara ini tanpa bimbang diancam atau harta mereka dirampas, muncul Lim Guan Eng memberi amaran Melayu-Islam dan Bumiputera dalam UMNO dan PAS akan merampas hak-hak bukan Melayu dan bukan Islam?

Tidakkah apa yang dikatakan oleh Lim Guan Eng itu sebenarnya satu pengisytiharan perang?


1 comment:

Hanan said...

Tuduhan telah dibuat oleh DAP iaitu melalui Lim Guan Eng, sebagai Tanda Perang telah diistihar...

 
Blogger Templates