Social Icons

Pages

BULETIN 247

Friday, August 16, 2019

SEBIJAK-BIJAK JOKOWI, TERTIPU JUGA DENGAN HELAH MAHATHIR... SEPATRIOTIK-PATRIOTIK RAKYAT INDONESIA, AKHIRNYA BUNGKAM BILA MAHATHIR PANDU KERETA!!!!


Kemelut yang melanda Kerajaan Pakatan Harapan, nampaknya semakin tidak terbendung walaupun para pemimpin tertingginya cuba untuk menyelamatkan gabungan berkenaan. Dr. Mahathir yang dilihat sebagai orang yang bertanggungjawab meletakkan Pakatan Harapan sebagai Kerajaan Pusat menggantikan Kerajaan Barisan Nasional yang kalah pada PRU-14, juga nampaknya semakin terumbang-ambing nasibnya.

Namun Mahathir mempunyai kaedah tersendiri untuk menyelamatkan dirinya iaitu INDONESIA!

Sesuatu yang tidak pernah terfikir oleh sesiapa pun yang berminat dengan politik Malaysia ialah, kejatuhan Malaysia dalam segenap aspek sebaik-baik sahaja Pakatan Harapan membentuk kerajaan pada 9 Mei 2018.


Bermula dengan kejatuhan Bursa Saham Kuala Lumpur, kejatuhan nilai Ringgit berbanding Dollar Amerika Syarikat dan matawang-matawang serantau, penjualan aset-aset negara yang dilakukan secara berleluasa, defisit ekonomi yang semakin teruk, kos sara hidup yang semakin tinggi, cukai-cukai baru diperkenalkan dan kadarnya dinaikkan sehinggalah kepada masalah perpaduan dan keharmonian negara yang berada di hujung tanduk.

Semenjak Pakatan menjadi Kerajaan, Malaysia sudah hilang semua sentuhannya. Malaysia tidak lagi menjadi pelabuhan perdagangan dan pelaburan yang meyakinkan serta menarik minat. Malaysia juga semakin tidak dipercayai di peringkat antarabangsa. Malaysia dijauhi bukan sahaja oleh pelabur, bahkan pemimpin-pemimpin dunia.

Pendek kata, Malaysia semakin terpencil dan semakin dipinggirkan oleh dunia.

Paling menarik ialah apabila Malaysia semakin kalah dengan Indonesia dari segala segi termasuklah kemasukan pelaburan-pelaburan baru. Pelabur-pelabur baru yang dahulunya melihat Malaysia sebagai syurga pelaburan, kini memilih Indonesia sebagai lokasi baru. Indonesia menerima kesan limpahan pelaburan setelah Malaysia dipinggirkan oleh komuniti ekonomi dan kewangan dunia.

Lebih malang apabila para pemimpin Malaysia diperkotak-katikkan dan diperlekehkan serta menjadi bahan tawa oleh dunia. Dr. Mahathir yang suatu ketika dahulu, dikagumi dunia kononnya, amat terdedah kepada serangan dan perlecehan di peringkat antarabangsa.

Perhatikan sahaja bagaimana reaksi yang diberikan kepada Presiden Jokowi yang membuat lawatan singkat ke Malaysia beberapa hari lepas. Pujian yang diberikan oleh Presiden Jokowi kepada Mahathir kerana masih lagi memandu kereta pada usia 94 tahun, ditanggapi secara sinis oleh rakyat Malaysia dan netizen sendiri. Akaun FB Jokowi diserbu dan pelbagai 'nasihat' diberikan kepada Jokowi serta rakyat Indonesia yang masih lagi kagum dengan Dr. Mahathir.

Anda boleh masuk dan baca sendiri.








Mahathir pada peringkat awalnya sebagai Perdana Menteri Ke-7 mengakui, kedudukannya sangat bergantung kepada DAP. Dengan kata lain, tanpa restu dan kebenaran daripada DAP, Mahathir tidak mungkin dapat menjawat jawatan sebagai Perdana Menteri buat kali kedua.

Dan kerana itulah, perkara pertama yang dilakukan oleh Mahathir untuk membalas budi adalah dengan bersetuju melantik Tommy Thomas sebagai Peguam Negara. Tommy Thomas adalah peguam Lim Guan Eng. Tommy Thomas sebagai Peguam Negara kemudiannya menggugurkan kes rasuah dan salahguna kuasa Lim Guan Eng yang sedang dibicarakan di mahkamah.


Begitu juga dengan beberapa kes pendakwaan dan perbicaraan melibatkan ramai pemimpin DAP lain. Pada masa yang sama, Mahathir terpaksa mengikut telunjuk DAP untuk melianglahadkan UMNO, PAS dan para pemimpinnya.

Salah satu kes yang paling menarik dan mencetuskan kemarahan rakyat Indonesia ialah apabila ADUN DAP Tronoh, Paul Yong Choo Kiong didakwa merogol dan mencabul pembantu rumahnya yang merupakan warganegara Indonesia. Dan kes tersebut bukanlah kes pertama dikaitkan dengan Paul Yong.

Paul Yong bagaimana dibela bermati-matian oleh kepimpinan DAP. Malahan Paul Yong sendiri menafikan semua tuduhan tersebut dan mendakwa ia adalah satu fitnah ke atas dirinya.

Pihak berkuasa Indonesia khabarnya telah menghantar dua orang pakar forensik mereka ke Kuala Lumpur untuk membantu siasatan. Mangsa pula didakwa ditempatkan di rumah perlindungan Kedutaan Indonesia. (RUJUK SINI)

Beberapa orang pemimpin DAP dalam usaha membantu Paul Yong menggesa, pembantu rumah berkenaan ditangkap, didakwa dan diusir dari Malaysia.


Pada 14 Julai 2019, Pesuruhjaya Komisi Nasional Anti Kekerasan Terhadap Perempuan (KOMNAS Perempuan) Indonesia, Thaufiek Zulbahary mendesak agar penjenayah rogol tersebut diseret ke muka pengadilan dan dihukum. (RUJUK SINI)

Apabila kertas siasatan forensik kes berkenaan dilaporkan hilang yang kemudian dinafikan oleh Polis Perak (RUJUK SINI), sudah ternampak tanda-tanda bahawa kes ini tidak akan ke mana-mana. Petunjuk tersebut semakin jelas apabila pada 9 Ogos 2019, kertas siasatan kes rogol amah warganegara Indonesia itu dipulangkan kali kedua oleh Jabatan Peguam Negara kepada polis (RUJUK SINI).

Dengan kata lain, Paul Yong semakin berpeluang cerah untuk tidak dibicarakan atas dakwaan rogol pembantu rumahnya itu.

Itulah yang berlaku kepada 28 April 2018, apabila Mahkamah Tinggi Pulau Pinang membebaskan bekas majikan seorang amah Indonesia daripada tuduhan membunuh Adelina Sao, Peguam Negara telah menfailkan rayuan namun sebaik-baik sahaja Tommy Thomas dilantik sebagai Peguam Negara, Ambika Shan telah dibebaskan terus daripada kesalahan membunuh Adelina. (RUJUK SINI)


Ambika terlepas hukuman gantung selepas Adelina meninggal dunia di Hospital Bukit Mertajam pada Februari 2018. Adelina semasa ditemui mengalami kecederaan teruk di seluruh badan dengan lengan dan kakinya dipenuhi luka bernanah akibat terbakar, manakala mukanya bengkak. Dilaporkan, layanan yang diberikan kepadanya, jauh lebih hina berbanding layanan yang diberikan kepada anjing penderanya.

Itu cuma dua kes daripada sekian banyak kes membabitkan ketidakadilan dan jenayah ke atas pembantu rumah Indonesia (TRT) di Malaysia. Ramai yang mengharapkan kedatangan Presiden Jokowi dan pertemuannya dengan Dr. Mahathir Mohamad akan turut membawa sama isu-isu tersebut untuk dibincangkan.

Malangnya, Jokowi langsung tidak memperkatakan dan membincangkan isu tersebut. Paul Yong pula masih lagi bebas dan masih terus menjalankan tugasnya sebagai Exco Negeri Perak.


Sebaliknya Jokowi memuji Mahathir yang memandu salah sebuah kereta dari jenis Proton di litar ujian Proton di Shah Alam walaupun pada masa yang sama, rakyat Indonesia mempersoalkan tentang ESEMKA yang dianggap sebagai kereta nasional (MOBNAS) Indonesia. (RUJUK SINI).

Mungkin ramai yang sudah lupa, pada ketika kemuncak Era Reformasi pada tahun 1999, Mahathir yang merupakan rakan baik Suharto, tiba-tiba sahaja berbaik dengan BJ Habibie yang merupakan Presiden Indonesia pada waktu itu. Sedangkan umum mengetahui hubungan baik antara BJ Habibie dengan Anwar Ibrahim yang merupakan kepala Reformasi yang mahu menggulingkan Mahathir dan kerajaannya dan BJ Habibie menyokong sepenuhnya Gerakan Reformasi Anwar Ibrahim.


Mahathir dan BJ Habibie telah bertemu di Batam Indonesia pada 19 Mei 1999 kononnya untuk membincangkan perihal kebanjiran warga Indonesia ke Malaysia secara haram. Pertemuan tersebut dilaporkan dikawal dengan ketat atas permintaan Jakarta. Setahun sebelum itu, BJ Habibie dilaporkan telah bertemu dengan Nurul Izzah, anak perempuan sulung Anwar Ibrahim. (RUJUK SINI)

Seringkali apabila berlaku masalah dalam pentadbirannya di Malaysia, Mahathir akan segera berpaling kepada Indonesia untuk mendapatkan sokongan bagi mempertahankan kedudukan dan jawatannya. Rakyat Indonesia yang cukup garang dengan Malaysia dan menggelarkan Malaysia dengan pelbagai gelaran, menjadi ayam terkena penyakit sampar apabila diampu oleh Mahathir.

Begitu jugalah apabila Mahathir berusaha menyelamatkan Kerajaan Pakatan Harapannya daripada runtuh akibat kemarahan rakyat kepada DAP yang merupakan komponen utama Pakatan Harapan, bahkan dianggap sebagai tuan kepada Mahathir sendiri. Sekali lagi Mahathir terpaksa berpaling mendapatkan 'sokongan moral' daripada Presiden Indonesia sendiri.

Dan tanpa sedar, Presiden Indonesia dan rakyat Indonesia secara keseluruhannya telah dipergunakan dengan jayanya oleh Mahathir.

Isu Paul Yong dan jenayah rogol yang didakwa ke atasnya, terus tidak lagi diperkatakan. Dan Indonesia yang sebelum ini begitu berkobar-kobar marah, juga senyap dan memuji-muji Mahathir. Mungkin rakyat Indonesia dan Presiden Indonesia akan kembali bising tentang Malaysia apabila Malaysia kembali stabil dan kembali menggiatkan ekonomi serta kewangannya yang menyaksikan para pelabur kembali memilih Malaysia berbanding Indonesia atas sebab kemudahan logistik, pengangkutan dan ulah-ulah yang lain.


No comments:

 
Blogger Templates