Social Icons

Pages

BULETIN 247

Saturday, November 16, 2019

FRAKSI AZMIN ALI DAN ANWAR IBRAHIM MULA BERBALAS-BALAS KENYATAAN... PKR MAKIN PANAS!



PRK Parlimen Tanjung Piai sudah hampir melabuhkan tirainya. Kempennya sudah berakhir malam tadi. Menjelang senja nanti, keputusan pembuangan undi 52,471 orang pengundi akan diketahui dan dihebahkan.

Yang kalah akan tunduk merenung telur sendiri. Yang menang pula akan mengangkat tangan dan melonjak. Untuk beberapa hari, kisah PRK Tanjung Piai akan terus diperkatakan.

Perkembangan politik di negara ini tidak habis begitu sahaja. Di Sabah dan Sarawak, cerita politiknya semakin membesar. Sarawak dengan GPS yang kelihatan bersendirian dan terpaksa bekerja keras menjaga rakyat tanpa Kerajaan Persekutuan. Manakala Sabah pula, berhadapan dengan kemelut kemarahan rakyat tempatan dan Orang Asal kerana sikap Kerajaan Negeri Sabah yang dikuasai oleh WARISAN yang terlalu mesra dengan PTI.

Di Semenanjung, kemelut perebutan jawatan Perdana Menteri Ke-8 antara Azmin Ali dan Anwar Ibrahim terus memuncak walaupun cuba diselindungi dan dikalihkan kepada isu Najib, 1MDB, FGV, FELDA dan sebagainya.


Umum mengetahui, orang yang paling meroyan dan berkehendakkan sangat jawatan Perdana Menteri Malaysia seolah-olah jawatan Perdana Menteri Malaysia adalah hak miliknya, adalah Anwar Ibrahim. Dari awal kemenangan Pakatan Harapan pada 9 Mei 2018 lagi, Anwar Ibrahim telah mengatakan, dia adalah Perdana Menteri Malaysia yang sepatutnya. Bukan Mahathir. Mahathir hanya menjadi Perdana Menteri Malaysia Ke-7 atas belas ehsannya. Mahathir dianggap sudah lapuk dalam usaha untuk mengembalikan kegemilangan Malaysia dan melonjakkan status hidup rakyat Malaysia.

Selama lebih 500 hari selepas kemenangan 9 Mei 2018, hampir setiap hari jugalah Anwar Ibrahim meratibkan jawatan Perdana Menteri yang akan diserahkan kepadanya. Janji Mahathir kononnya, dia hanya akan menjadi Perdana Menteri interim selama dua tahun, cuba dituntut oleh Anwar Ibrahim dan konco-konconya.

Malangnya, Mahathir tetap Mahathir.

Di sebalik janji Mahathir bahawa dia akan serahkan jawatan yang sangat diidam-idamkan oleh Anwar Ibrahim itu kepada Presiden PKR itu, Mahathir mengeluarkan banyak kenyataan yang sama sekali menunjukkan kecenderungannya untuk mungkir janji atas alasan, Anwar Ibrahim tidak layak menjadi Perdana Menteri.



Ramai yang melihat, Azmin Ali sebenarnya yang menjadi pilihan Dr. Mahathir. Disebabkan itulah, Azmin Ali yang baru sahaja selesai mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Selangor, telah dilantik sebagai Menteri Hal Ehwal Ekonomi, kementerian yang baru diwujudkan semata-mata untuk Azmin Ali oleh Dr. Mahathir.

Dan sudah tentulah sebagai orang yang mengidamkan sangat jawatan Perdana Menteri, Anwar Ibrahim tahu dan dapat melihat apa yang cuba dilakukan oleh Mahathir.


Terbaharu, Kongres Pemuda PKR pada 6 Disember depan, sudah sah tidak menjemput dan memulaukan Azmin Ali yang merupakan Timbalan Presiden PKR. Sebaliknya perasmian kongres akan dilakukan oleh Penasihat PKR yang juga merupakan Timbalan Perdana Menteri, Dr. Wan Azizah Wan Ismail.

Secara tradisinya, Timbalan Presiden PKRlah yang akan merasmikan Kongres Pemuda atau AMK. Namun keputusan kali ini diambil ekoran sikap Azmin yang sudah tidak sehaluan dengan pucuk pimpinan parti, malah tidak pernah hadir mesyuarat MPP dan Biro Politik PKR semenjak setahun yang lalu.

"AMK bertanggungjawab memberikan mesej yang jelas kepada seluruh anggota PKR bahawa AMK akan kekal teguh mendokong kepimpinan parti yang sekaligus memelihara tradisi perjuangan PKR," kata Ketua AMK, Akmal Nasir yang juga merupakan Ahli Parlimen Johor Bahru ketika mempertahankan keputusan menggugurkan Azmin. (RUJUK SINI)

Azmin Ali menyifatkan pembatalan jemputan ke atasnya itu adalah disebabkan 'tangan ghaib'. Menurutnya dia telah menerima surat jemputan dan telah menjawab akan hadir tetapi mendapat tahu, jemputan tersebut telah dibatalkan. Menurutnya lagi, dia yakin Ketua AMK tidak berani melakukan sesuatu tanpa ada tangan-tangan ghaib di belakangnya. (RUJUK SINI)

Anwar Ibrahim pada masa yang sama, secara sinis menyangkal dakwaan Azmin Ali tentang 'tangan ghaib' di sebalik keputusan membatalkan jemputannya untuk merasmikan Kongres Nasional Pemuda PKR (AMK).


"Mungkin dia tengok dari langit, bulan," kata Anwar. 

Menurut Anwar, apa-apa pun mesyuarat biro politik diadakan dua kali sebulan atau secara mingguan, manakala mesyuarat MPP (Majlis Pimpinan Pusat) pula diadakan setiap bulan. Semua boleh beri pandangan, semua boleh bantah dan tolak. Semua keputusan dibuat oleh MPP, katanya. 

"Apa-apa perubahan bukan (dibuat melalui) ugutan oleh mana-mana tokoh tetapi mesti dibuat oleh mesyuarat," kata Anwar lagi. (RUJUK SINI

Akmal Nasir dalam jawapan kepada tuduhan Azmin Ali berkata, tindakan pembatalan jemputan ke atas Azmin adalah disebabkan kegagalan Azmin sendiri untuk memberikan jawapan selepas enam minggu surat jemputan dikirimkan. 

"Saya cuba sebaiknya menguruskan isu ini dengan mengekalkan perbincangan secara dalaman dan tidak mengheret media, ternyata dia tidak lagi ada rasa hormat kepada parti dan perjuangan. 

"Keputusan Mesyuarat Majlis Pimpinan AMK pada 20 Oktober 2019 untuk membatalkan jemputan kepadanya adalah disebabkan kelemahan Azmin sendiri untuk memberikan jawapan selepas diberi tempoh selama 6 minggu (surat jemputan bertarikh 11 September 2019) untuk berbuat demikian," kata Akmal dalam kenyataan medianya.


Menurut Akmal lagi, Azmin juga gagal hadir ke mesyuarat parti Majlis Pimpinan Pusat (MPP) atau Biro Politik selama setahun dan seringkali mengeluarkan kenyataan yang bercanggah dengan disiplin parti serta semangat Pakatan Harapan seperti dalam isu 'tangan ghaib' dalam KEADILAN. (RUJUK SINI)

Tindakan membatalkan jemputan kepada Azmin Ali, mendapat reaksi panas daripada para penyokong Azmin dalam PKR. 

21 daripada 25 Kepimpinan Pusat AMK yang menang dalam pemilihan lalu, diketuai oleh Hilman Idham, orang kuat Azmin Ali, telah mengeluarkan kenyataan rasmi membantah keputusan tersebut. 

Kepimpinan pusat AMK mengandungi 43 anggota. Dua puluh lima daripada mereka dipilih dalam pengundian manakala 18 lagi jawatan lantikan.

Dalam pemilihan parti itu sebelum ini Akmal terlibat dalam kumpulan Naib Presiden Rafizi Ramli manakala Hilman pula dalam pasukan Azmin. Sebahagian besar kepimpinan utamanya dikuasai pasukan Azmin.

Manakala Pengerusi PKR Sarawak, Baru Bian, telah memberikan kata dua untuk membatalkan konvensyen PKR Negeri itu yang dijadualkan berlangsung di Miri pada 23 November sekiranya isu pembatalan jemputan Azmin tidak diselesaikan. 


Pengarah Konvensyen PKR Nik Nazmi Nik Ahmad membidas keputusan PKR Sarawak membatalkan konvensyen PKR negeri itu yang dijadualkan berlangsung di Miri pada 23 Nov ini.

Nik Nazmi berkata, PKR Sarawak tidak boleh sewenang-wenangnya membatalkan konvensyen negeri yang sudah dibincangkan dan diputuskan secara bersama memandangkan perbincangan terakhir sudah dibuat pada 14 Nov lalu. (RUJUK SINI)

HEBAT BETUL PEREBUTAN JAWATAN PERDANA MENTERI MALAYSIA KE-8 NI. Kita tengok sajalah, siapa yang akan memenangi perebutan ini. Adakah Azmin Ali yang terpalit dengan video semburit dan kegagalan membayar hutang keluarganya melancong atau Anwar Ibrahim yang semakin kehilangan sokongan akar umbi sebaliknya terpaksa bergantung sepenuhnya kepada DAP?


No comments:

 
Blogger Templates