Social Icons

Pages

BULETIN 247

Tuesday, November 12, 2019

HARAPAN PAKATAN UNTUK MEMAKSIMAKAN ISU PERBICARAAN NAJIB, TAK KESAMPAIAN... HANYA MEREKA YANG TERKEJUT, RAKYAT DAH DUGA DARI AWAL KEPUTUSAN MAHKAMAH!!!



Jentera propaganda Pakatan Harapan nampaknya cuba melipatgandakan usaha untuk menggunakan keputusan hakim Mahkamah Tinggi yang mengatakan wujud prima facie dalam tujuh pertuduhan Skandal SRC International ke atas Najib, sekaligus mewajibkan Najib membela dirinya.

Media sosial menjadi medium terbaik untuk mencetuskan pembalikan memandangkan media-media arus perdana melibatkan media massa dan media elektronik, bukan lagi medium yang digunakan oleh majoriti rakyat untuk mendapatkan maklumat.


Sememangnya Pakatan Harapan terlalu mengharapkan berita dari mahkamah itu adalah berita baik dan kehambaran yang mereka hadapi dalam kempen PRK Parlimen Tanjung Piai dapat dipulihkan segera dengan pengundi berpusu-pusu untuk mendengar ceramah dan kempen mereka.

Justeru apabila malam tadi, ceramah yang membariskan Anwar Ibrahim, Mat Sabu, Lim Guan Eng dan sebagainya mendapat 'limpahan' hadirin, berkokoklah sekalian jentera propaganda Pakatan Harapan dan membayangkan itulah tandanya Pakatan Harapan sudah kembali kepada kejayaan.



Tidak timbul persoalan sama ada limpahan hadirin tersebut tulen atau sebagainya. Apatah lagi dengan pelbagai pendedahan berhubung rasuah dan pemberian menjelang PRK yang dilakukan secara sewenang-wenang dan sebebas-bebasnya oleh Pakatan Harapan - dari pemberian wang tunai kepada nelayan Tanjung Piai, upacara pecah tanah untuk dewan sekolah sehinggalah kepada pemberian kad SIM kepada para pengundi - kehadiran ramai untuk mendengar ceramah Pakatan Harapan malam tadi, bukanlah sesuatu yang menakjubkan.

Apatah lagi semasa berkuasa dahulu pun, UMNO-BN menggunakan taktik yang sama, iaitu mengimport orang luar seramai-ramainya untuk mendengar ceramah yang dihadiri oleh pemimpin-pemimpin besar mereka.


Cuma sekarang, keadaan terbalik. UMNO-BN tidak mempunyai wang untuk berbuat begitu, manakala Pakatan Harapan yang dikuasai oleh DAP pula, mempunyai sumber kewangan yang sangat tidak terbatas. Justeru, apabila ramai yang hadir untuk mengikuti ceramah dan kempen calon Barisan Nasional pada beberapa malam lepas, memberikan petunjuk yang amat negatif kepada Pakatan Harapan.

Namun sesuatu yang boleh diperkatakan ialah, adalah persepsi yang cuba dimainkan kononnya dengan kehadiran ramai itu, maka imej Pakatan Harapan sudah berubah? Adakah dengan memainkan isu Najib Abdul Razak dan kes-kes mahkamahnya, maka rakyat akan kembali takjub dan memberikan sokongan tidak berbelah bahagi kepada Pakatan Rakyat seperti yang dinikmati pada PRU-14 lalu?


Ironinya, berita tentang Najib Razak, langsung tidak memeranjatkan ramai orang. Terlalu ramai yang sudah dapat menduga bahawa memang itulah yang akan dihadapi oleh Najib Razak. Sebabnya dari awal lagi, Mahathir dan Lim Guan Eng sudah memberikan bayangan, 'by hook or by crook' Najib perlu disabitkan dengan tuduhan yang dilemparkan kepadanya sekaligus Najib perlu dipenjarakan.

Justeru apabila Mahathir melahirkan 'rasa terperanjat'nya, lebih ramai yang tergelak dan memperlekeh-lekehkan Perdana Menteri itu kerana masih cuba berlakon. Apabila para penyokong Mahathir dan Pakatan cuba mengatakan, mahkamah pada zaman Pakatan, bebas daripada campurtangan politik, masing-masing terus mengingatkan semula tentang pelbagai kes-kes mahkamah melibatkan para pemimpin Pakatan terutama sekali Lim Guan Eng yang digugurkan tanpa sebarang alasan walaupun sedang dibicarakan dan para saksi sedang memberi keterangan.


Dan lebih menarik, netizen juga tidak menunjukkan trek berbalik seperti yang diharapkan oleh jentera propaganda Pakatan. Isu Najib Abdul Razak tidak menunjukkan sebarang signifikan yang besar dan rakyat masih terus menyerang Pakatan Harapan menerusi media sosial walaupun pada masa yang sama, jentera BN kelihatan sedikit gugup selepas mahkamah memutuskan Najib perlu membela diri.

Empat hari lagi menjelang pembuangan undi PRK Parlimen Tanjung Piai memperlihatkan Pakatan Harapan masih teraba-raba dan masih cuba menghilangkan stigma kemarahan rakyat kerana gangguan demi gangguan berterusan ke atas perut, kocek dan dompet rakyat.



Menggunakan isu Najib Abdul Razak untuk mengalihkan isu perut, kocek dan dompet rakyat, bukanlah sesuatu yang bijak dilakukan oleh Pakatan Harapan. Apatah lagi tajuk-tajuk berita terutama dari portal antarabangsa juga  terus memperlekehkan Malaysia selama berada di bawah pentadbiran Pakatan Harapan.


No comments:

 
Blogger Templates