Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, November 11, 2019

SEPERTI DIJANGKA, HAKIM MENGARAHKAN NAJIB BELA DIRI DALAM KES SRC INTERNATIONAL ATAS ALASAN WUJUD KES PRIMA FACIE!!!



Pagi tadi, Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Mohd Nazlan Mohd Ghazali memerintahkan bekas Perdana Menteri, Najib Razak untuk membela diri bagi kesemua pertuduhan kes SRC kerana wujudnya prima facie.

Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali dalam kes SRC International ini merupakan hakim yang telah menggantikan hakim sebelumnya. Hakim sebelumnya adalah Hakim Sophian Abdul Razak. Hakim Sophian Abdul Razak bagaimanapun ditukarkan atas alasan abangnya merupakan orang UMNO.

Nazlan merupakan hakim yang baru dipindahkan dari bahagian komersial dan ini merupakan kes jenayah pertama yang diuruskan olehnya. Sebelumnya, dia hanya menghakimi kes-kes sivil. (RUJUK)


Menurut hakim, wujud kes prima facie untuk Najib membela diri bilamana wujud keterangan bahawa Najib telah meluluskan pinjaman jangka pendek sedangkan SRC tidak boleh membayar semula pinjaman kepada KWAP. 

Itu menurutnya, menunjukkan Najib telah menyalahgunakan kedudukan dan kuasanya. 

"Kepentingan tertuduh dalam SRC dapat dilihat menerusi pembentukannya pada Januari 2011 sehinggalah apabila wang itu telah disalurkan ke akaunnya pada Disember 2014 dan Februari 2015.

"Tertuduh mempunyai kepentingan dalam SRC di mana dia mempunyai kuasa penuh, membolehkan RM42 juta didepositkan ke dalam akaunnya sekaligus itu adalah penyelewengan.

"Oleh itu, tertuduh perlu menyanggah bukti tersebut dan saya dapati wujudnya elemen penyalahgunaan kuasanya dan sehubungan itu 'prima facie' berjaya dibuktikan," katanya.

Pada 10 Jun 2019, dalam keterangannya selaku saksi pendakwaan, bekas Pengarah SRC International, Tan Sri Ismee Ismail memberitahu kesemua Lembaga Pengarah SRC International telah melawat Bank Swiss untuk menyiasat wang KWAP yang disimpan dengan selamat dan terpelihara. (RUJUK)



Terdahulu pihak pendakwaan selesai menggulung penghujahan pada 27 Ogos lalu selepas Najib mula dibicarakan 3 April.

Seramai 57 saksi dipanggil memberi kenyataan sepanjang 58 hari perbicaraan, termasuk bekas Pengurus Perhubungan Awam AmBank Bhd, Joanna Yu, serta bekas Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah.

Semasa perbicaraan, pasukan pendakwaan mengemukakan lebih 750 barang kes, termasuk dokumen bank yang mempunyai kaitan dengan akaun bank Najib, transaksi tunai, minit mesyuarat dan perbualan Blackberry berhubung transaksi oleh Najib.

Mohd Nazlan kemudian menetapkan 10 hari iaitu 3, 4, 9 hingga 12 dan 16 hingga 19 Disember ini untuk Najib dibicarakan.

Sementara itu, Najib memilih untuk membela diri terhadap semua tujuh yang dihadapinya itu menerusi keterangan bersumpah di kandang tertuduh.

Dengan memilih demikian, dia boleh disoal balas oleh pasukan pendakwaan.


Pasukan pendakwaan diketuai oleh Peguam Negara Tan Sri Tommy Thomas, manakala Najib diwakili peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah.

Najib didakwa pada 4 Julai tahun lalu atas tiga tuduhan pecah amanah dan satu tuduhan salah guna kuasa membabitkan dana SRC International berjumlah RM42 juta.

Pada 8 Ogos tahun lalu pula, dia dituduh di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas tiga tuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah dan dari dana sama.

Ahli Parlimen Pekan itu didakwa melakukan kesalahan terbabit antara 17 Ogos 2011 dan 10 Februari 2015.

Pendakwaan mengikut Seksyen 23 Akta SPRM 2009 dan sabit kesalahan boleh dihukum mengikut Seksyen 24 akta sama, iaitu penjara maksimum 20 tahun dan denda sehingga lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000, atau mana yang lebih tinggi.


No comments:

 
Blogger Templates