Social Icons

Pages

BULETIN 247

Saturday, November 30, 2019

IPCMC: PDRM SUDAH SEPATUTNYA DESAK DISEDIAKAN PERUNTUKAN KERUSI PARLIMEN BAGI MENGELAKKAN DIPERBODOH-BODOHKAN OLEH PARTI POLITIK!!!



Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia, Ismail Sabri Yaakob telah memaklumkan keputusan blok pembangkang untuk menolak usul Rang Undang-Undang (RUU) Penubuhan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) yang telah dibentangkan di Parlimen sebelum ini dan dibawa kepada 'special select committee' untuk mendengar pandangan dari pihak polis dan juga orang ramai termasuklah pakar perundangan.

Difahamkan, semua 'stakeholders' telah dirundingi dan 'special select committee' ini juga telah turun ke negeri-negeri untuk mendengar pandangan daripada semua pihak.


Namun menurut Ismail Sabri, setelah membaca laporan daripada 'special select committee' itu dan mendapat maklumat, ternyata bahawa 'select committee' itu hanyalah kosmetik dan lakonan semata-mata.

'Select committee' telah berunding dengan 'stakeholders' bersama pakar perundangan Perlembagaan yang juga dipanggil untuk memberikan pandangan. Mereka juga tidak bersetuju dan berpandangan bahawa IPCMC adalah bertentangan dengan Perkara 140 dan 135 Perlembagaan Persekutuan.


Pihak kerajaan bagaimanapun, tidak menghiraukan pandangan 'stakeholders' kepada 'select committee' itu dan tetap berhasrat untuk membentangkan RUU berkaitan. (RUJUK SINI)

Walaupun sehari selepas ulangtahun pertama kemenangan Pakatan Harapan sebagai Kerajaan Persekutuan iaitu pada 10 Mei 2019 Ketua Polis Negara, Hamid Bahador menyatakan polis bersetuju dengan penubuhan IPCMC dengan jaminan peranan dan suara polis tidak akan terhakis (RUJUK SINI) namun pada 28 November 2019 yang lepas, Abdul Hamid sendiri meminta agar diberikan lebih masa dan ruang untuk libat urus dan berbincangan tentang isu-isu yang dibangkitkan terhadap Rang Undang-Undang (RUU) Suruhanjaya Bebas Aduan Salah Laku Polis (IPCMC) 2019. (RUJUK SINI)

Menurut Abdul Hamid, terdapat banyak isu yang dibangkitkan dalam cadangan RUU itu, tidak diberikan perhatian sewajarnya dan adil.


“Pada awalnya, saya mengalu-alukan IPCMC kerana saya percaya RUU itu bagus untuk negara kerana ia memberikan pendekatan menyeluruh dalam memantau PDRM tetapi akhir-akhir ini saya dapat lihat usaha untuk menyegerakan RUU itu di parlimen dengan banyak kekaburan dibangkitkan sendiri PDRM, adalah tidak bagus.

“Berikanlah masa untuk RUU itu diperhalusi dan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen menyelesaikan semua isu yang dibangkitkan. Maka, akan ada undang-undang yang baik, adil untuk semua – kerajaan, rakyat dan PDRM apabila ia diluluskan parlimen,” katanya.

RUU IPCMC 2019 dijangka dibentang di Dewan Rakyat minggu depan. Semalam Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Liew Vui Keong berkata cadangan penambahbaikan RUU itu dikemukakan kepada semua Ahli Parlimen.

Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen berkenaan Menimbang Rang Undang-Undang mengesyorkan 36 perubahan kepada RUU IPCMC.



Bagaimanapun, beberapa pihak termasuk Persatuan Pegawai Kanan Polis menggesa kerajaan menangguhkan rancangan untuk membentangkan RUU itu minggu hadapan kerana pandangan mereka tidak diambil kira dan tiada perubahan dibuat.

150,000 orang anggota dan pegawai polis sekarang, nasib mereka ditentukan oleh orang politik yang berselindung di sebalik IPCMC?


Sedangkan sepatutnya, sebelum rang undang-undang tersebut dibentangkan, orang politik dan kerajaan seharusnya menjaga kebajikan anggota pasukan itu dan keluarga mereka terlebih dahulu. Bukan tidak ada di Sabah dan Sarawak, pondok-pondok dan rumah-rumah polis dalam keadaan yang sangat daif dan memerlukan penambahbaikan tetapi langsung tidak dihiraukan. Bahkan banyak balai-balai polis di bandar-bandar besar termasuklah di Kuala Lumpur sendiri, prasarananya terlampau daif termasuklah alat pendingin hawa yang tidak berfungsi. 

150,000 orang anggota dan pegawai polis itu sedang bertugas dan mempertaruhkan masa dan nyawa mereka dalam mempertahkan keselamatan dan keamanan negara. Namun nampaknya, pihak kerajaan lebih berminat untuk menjaga keselamatan pihak penjenayah dengan mengenakan tekanan kepada PDRM. 

Sebenarnya IPCMC tidak perlu wujud pun kerana sudah ada undang-undang dan akta khusus yang lebih baik berbanding IPCMC iaitu EIAC atau Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan. Suruhanjaya tersebut bukan sahaja untuk pasukan polis, tetapi juga 21 agensi penguatkuasaan yang lain.

Mengapa Kerajaan Pakatan hanya berminat untuk memperuntukkan satu suruhanjaya khusus untuk polis sahaja? Apa sebenarnya yang cuba diselindungi dan dilindungi oleh pihak kerajaan dan orang-orang yang akan dilantik menganggotai IPCMC?


Keterdesakan Kerajaan Pakatan untuk menubuhkan IPCMC dan pada masa yang sama, sebahagian besar daripada mereka yang membela kumpulan pengganas, penjenayah dan kongsi gelap pula merupakan peguam-peguam yang juga merupakan pemimpin-pemimpin DAP, terlalu menimbulkan persoalan. Sebelum ini, merekalah yang paling lantang mengutuk dan mengkritik polis kerana melaksanakan penguatkuasaan yang mereka katakan sebagai mencabul hak asasi manusia. Namun sekarang, setelah menjadi kerajaan, mereka seolah-olah cuba membalas dendam terhadap polis menerusi kewujudan IPCMC. 

Tidakkah itu menimbulkan banyak persoalan dan teka-teki?


Mungkinkah sudah sampai masanya pula, PDRM dan ATM perlu meminta peruntukan agar sekurang-kurangnya 10 kerusi Parlimen dikhususkan bagi setiap pasukan keselamatan tersebut supaya PDRM dan ATM tidak lagi diperbudak-budakkan oleh orang politik mahupun peguam-peguam yang menjadi orang politik. 

Selagi PDRM dan ATM berada di bawah telunjuk orang politik, bukan kata IPCMC sahaja yang akan ditubuhkan, bahkan apa sahaja operasi dan perancangan PDRM dan ATM untuk memastikan keselamatan negara, akan dikacau ganggu oleh mereka yang berkepentingan dalam politik di negara ini.

Banyak negara di dunia ini yang mengamalkan demokrasi termasuklah di beberapa buah negara jiran Malaysia, memperuntukkan sejumlah kerusi Parlimen kepada polis dan tentera mereka sekaligus menghalang orang politik daripada berbuat sewenang-wenangnya dalam keselamatan dan keamanan negara dengan memperkotak-katikkan polis serta tentera. 

1 comment:

Unknown said...

Takut pada tekanan dap Dan puak dap telah bersatu untuk melemahkan sesuatu bangsa dan semakin berjaya

 
Blogger Templates