Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, November 27, 2019

ALASAN-ALASAN PALING TIDAK MUNASABAH AHLI PARLIMEN KERAJAAN BAGI MENGHALALKAN PERBUATAN MEREKA PONTENG SIDANG DEWAN DAN MAKAN GAJI BUTA!!!


Sidang Dewan Rakyat kosong. Menteri dan Timbalan Menteri hilang entah ke mana dan tidak menjawab soalan-soalan yang berkaitan dengan Kementerian mereka. Perdana Menteri telah menegur berkali-kali berhubung ketiadaan Ahli-Ahli Parlimen Kerajaan semasa sidang Dewan Rakyat.

Dan malam 26 November, Kerajaan Pakatan hampir dimalukan kalau tidak kerana diselamatkan oleh undi 3 orang Ahli Parlimen GPS dan Bebas yang memihak kepada mereka apabila Bajet 2020 untuk Kementerian Wanita, Keluarga dan Pembangunan Komuniti hampir tidak diluluskan kerana tidak cukup undi daripada pihak kerajaan.

Ketua Whip PKR, Johari Abdul memberitahu, undi belah bahagi merupakan taktik yang digunakan oleh pembangkang untuk menyerang hendap Kerajaan di Parlimen. Taktik yang serupa pernah digunakan oleh Pakatan yang menjadi pembangkang terhadap Kerajaan Barisan Nasional sebelum ini.


Menurut Johari, dia menyedari yang pembangkang mensasarkan Kementerian Wanita, Keluarga dan Pembangunan Komuniti menerusi undi belah bahagi memandangkan kementerian tersebut bermenterikan Wan Azizah Wan Ismail yang juga merupakan Timbalan Perdana Menteri.

"Apabila saya melihat wajah-wajah yang kurang popular di Parlimen, saya tahu sesuatu sedang berlaku. Ahli-Ahli Parlimen BN tidak pernah berada lama di Parlimen," katanya.

Johari Abdul turut memberikan alasan mengapa begitu ramai Ahli-Ahli Parlimen Pakatan ponteng sesi prosiding Dewan Rakyat.

"Dalam sesi Bajet ini, kami selalunya lambat habis. Biasanya sekitar pukul 10.00 atau 10.30 malam. Apabila kami pulang, biasanya sekitar 12 tengah malam dan selepas membersihkan diri, jam sudah 1.00 pagi. Selepas mengucapkan 'hai' kepada isteri, jam sudah pun 1.30 pagi. Jadi apabila kita bangun, kadang-kala kita sudah terlewat untuk sesi pagi. Mungkin kami akan berbincang dengan Speaker untuk melihat bagaimana Ahli-Ahli Parlimen boleh mempunyai masa berkualiti," katanya. (RUJUK SINI)


Sementara itu, jika Ketua Whip PKR memberikan alasan keletihan sebagai punca mengapa Ahli Parlimen Kerajaan kurang di Dewan Rakyat, lain pula alasan yang diberikan oleh Ahli Parlimen Sepang, Hanipa Maidin.

Hanipa Maidin menjadikan kesejukan dalam dewan sebagai penyebab tidak ramai wakil rakyat mampu duduk berjam-jam sepanjang persidangan berlangsung.

Menurutnya, adalah mustahil bagi wakil rakyat untuk terus menahan kesejukan itu dalam tempoh masa yang lama. Suasana sama juga sering berlaku di mana-mana Parlimen di negara lain.

"Bukan mudah untuk kami duduk dalam jangka masa yang lama. Ada ketikanya, ia sangat sejuk. Di mana-mana sahaja di (Parlimen) negara lain, anda tidak boleh jangka Ahli Parliman terus duduk dalam dewan," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen. (RUJUK SINI)


Bagaimanapun, alasan yang diberikan oleh Menteri Undang-Undang, Liew Viu Keong jauh lebih menarik. Menurutnya, Ahli-Ahli Parlimen Kerajaan bosan dengan gelagat Ahli-Ahli Parlimen pembangkang yang menurutnya tidak mengikut peraturan dan seringkali membuat bising.

"Kebanyakan mereka di kalangan pembangkang, sering berdebat secara tidak beretika. Mereka hanya menjerit dan membuat bising. Adakalanya kami tidak selesa duduk dalam Dewan kerana mereka hanya membangkitkan isu-isu yang tidak relevan berbanding subjek (yang diperdebatkan). Justeru, disebabkan itulah, ramai Ahli Parlimen yang pergi ke lounge untuk minum kopi," katanya. (RUJUK SINI)



No comments:

 
Blogger Templates