Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, November 25, 2019

KERAJAAN PAKATAN BUAT OPEN TENDER, MENTERI TULIS SURAT BATALKAN KEPUTUSAN, PERDANA MENTERI SETUJU... BILA TERKANTOI, KSU PULA YANG DIPERSALAHKAN?!!!



E-siar tentang gantung kerja atau dalam bahasa lunaknya, kerjanya ditanggung membabitkan Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian, Dato' Salehhuddin Hassan sudah tular dan tidak dinafikan oleh Kementerian Pertanian, mahupun oleh menterinya, Salahuddin Ayub.

Sebaliknya Salahuddin Ayub bertaici dan meminta orang ramai bertanya kepada Ketua Setiausaha Negara, mengapa Salehhuddin Hassan dan beberapa orang KSU serta TKSU yang lain dipindahkan atau digantung tugas. (RUJUK SINI)

Menurut Salahuddin, dia tidak tahu menahu berhubung penggantungan tugas Dato' Salehhudin Hassan itu. Bercakap kepada para wartawan selepas Kongres Benih Asia 2019 yang diadakan di Kuala Lumpur, Salahuddin berkata, dia juga tidak mengetahui kedudukan sebenar KSU Kementerian Pertanian itu atau sebarang tindakan telah diambil terhadap pegawai-pegawai kanan kerajaan yang lain.

"Anda sepatutnya bertanya kepada KSN). Saya tidak ada sebarang maklumat tentangnya," katanya.


Semalam, beberapa orang pemimpin PAN yang kelihatan sakit hati selepas terbarainya skandal RM1.4 bilion membabitkan NAFAS yang didedahkan oleh Ahli Parlimen Ayer Hitam, Wee Ka Siong di Parlimen, menuduh KSU itu telah mensabotaj Salahuddin Ayub dan kerajaan.

Salah seorang anggota jemaah pengarah NAFAS yang juga merupakan pemimpin PAN, Normah Yusof dalam status Facebooknya, menuduh Dato' Salehhudin Hassan telah mensabotaj menteri serta telah memberikan tender serta kontrak NAFAS kepada kontraktor-kontraktor Cina sekaligus boleh menjejaskan kedudukan ribuan pekerja yang berkaitan NAFAS.

Sebelum Jun 2018, NAFAS mengamalkan runding terus bagi pembekalan dan perolehan terutama sekali membabitkan baja dan kerja-kerja pengapuran. Bagaimanapun, sistem runding terus seperti yang diamalkan oleh NAFAS di bawah pentadbiran Barisan Nasional seringkali dikatakan tidak adil serta banyak dipengaruhi oleh korupsi dan salahguna kuasa serta kedudukan.

Jadi pada 24 Julai 2019, satu tender terbuka telah dibuat untuk pembekalan tersebut. NAFAS turut masuk bertanding. Malangnya, panel pemilih telah memilih syarikat-syarikat kontraktor lain yang sudah pasti menawarkan harga yang lebih fleksibel serta perkhidmatan dan jangka masa yang lebih baik.

Dengan kata lain, NAFAS gagal.


Kegagalan NAFAS tersebut telah menyebabkan Salahuddin selaku Menteri Pertanian, telah menulis surat kepada Perdana Menteri untuk meminta campurtangan pada 7 November 2019 bagi membatalkan keputusan tender terbuka yang gagal dimenangi oleh NAFAS. Sebaliknya, Salahuddin meminta agar kontrak tersebut yang bernilai RM1.4 bilion diberikan kepada NAFAS yang telah menjadi sarang PAN melalui perlantikan politik, secara runding terus.

Dan Perdana Menteri yang diketahui tidak ada kuasa melainkan sebagai boneka dan proksi semata-mata itu pun bersetuju untuk memberikan kontrak secara runding terus kepada NAFAS. (RUJUK SINI)

Salahuddin dalam kenyataan terbarunya mengatakan, isu RM1.4 bukanlah skandal. Menurutnya lagi, dana tersebut masih lagi berada pada Kementerian Kewangan dan tidak dimasukkan ke akaun-akaun lain sebaliknya masih berada dalam Akaun Perbendaharaan. (RUJUK SINI)

Salahuddin juga menolak sebarang siasatan kerana isu tersebut bukanlah skandal.


Yang megah nak buat tender terbuka, Kerajaan Pakatan.
Yang batal direct award tender kepada NAFAS... kerajaan Pakatan
Yang henti sementara operasi NAFAS... Kerajaan Pakatan
Yang janji nak buat tender terbuka... Kerajaan Pakatan
Yang buat tender terbuka... Kerajaan Pakatan
Yang batal kemenangan pembida tender... Menteri Pakatan
Yang nak direct award semula... Menteri Pakatan

Syarikat yang menang open tender itu adalah menerusi portal My Procurement Perbendaharan Kementerian Kewangan. Masakan KSU boleh meminta proses open tender Kementerian Kewangan?

Dan seandainya betul KSU melakukan kesalahan tersebut, sepatutnya tindakan diambil terhadapnya kerana pecah amanah dan rasuah. Bukannya sembunyikan KSU itu dalam peti sejuk seperti yang dilakukan sekarang!

No comments:

 
Blogger Templates