Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, November 25, 2019

"SAYA MELAYU, SAYA BENCI RASUAH"... SEKARANG SYED SADDIQ KENA JAWAB, APA KAITAN TIGA BUAH SYARIKAT YANG DAPAT KONTRAK BESAR KBS!!!



Dalam satu pendedahan yang dibuat oleh Lokman Nor Adam semalam, keputusan yang dibuat oleh Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq dipersoalkan. Malahan, Lokman Nor Adam dalam statusnya menerusi FB peribadinya, turut mempersoalkan kewibawaan dan kebolehan syarikat-syarikat yang diberikan tiga anugerah kontrak besar.



Syed Saddiq seharusnya menjelaskan mengapa satu syarikat boleh memperolehi 3 kontrak dan dua kontrak serentak. Syed Saddiq juga perlu menjelaskan siapakah pemilik syarikat-syarikat berkenaan. Perlu juga dijelaskan, mengapa syarikat-syarikat lain yang ikut sama masuk tender, tak dapat, sebaliknya kesemua kontrak berkenaan diserahkan kepada ketiga-tiga syarikat itu sahaja?

Apakah kelayakan istimewa yang ada pada ketiga-tiga syarikat terbabit sehingga mereka dipilih?

Satu syarikat dapat 3 kontrak tender dalam satu masa, tidak pernah berlaku lagi. Kebiasaannya, 1 tender, 1 syarikat sahaja!


Dalam pendedahan yang dibuatnya, Lokman mendedahkan bahawa Syarikat Afsya (M) Sdn. Bhd secara serentak telah diberikan 3 kontrak pembekalan untuk 3 buah negeri bernilai: 

- Melaka RM2,048,000.00
- Selangor RM2,540,000.00
- Perlis RM2,088,000.00

Manakala sebuah syarikat lagi iaitu Syarikat Warisan Kurnia Sdn. Bhd. pula dianugerahkan 2 kontrak secara serentak melibatkan:
- N.Sembilan RM3,228,000.00
- P.Pinang RM2,152,000.00

Syarikat ketiga yang mendapat keistimewaan itu adalah Syarikat BNR Setia Enterprise dengan 2 kontrak serentak melibatkan: 

- Bachok Kelantan RM6,634,112.00
- Pahang RM3,788,100.00


"Saya benci rasuah. Jemput SPRM datang ke KBS. Praktis 'Menteri berkuasa beri kontrak' dihapuskan. Saya tak mahu bangsa saya terpalit dengan rasuah."

Kata-kata Syed Saddiq itu diucapkannya sendiri pada 10 November jam 7:27 malam!

Sekarang, Syed Saddiq bertanggungjawab memberikan penjelasan berhubung pemberian kontrak-kontrak ini. Jangan pula ulangi alasan yang diberikan oleh Kementerian Pertanian dalam isu NAFAS apabila para pemimpin PAN laju menyalahkan Ketua Setiausaha Kementerian sabotaj Salahuddin Ayub kerana membuat tender terbuka. 

1 comment:

Anonymous said...

Kerajaan atok ale utoh .. kuat kencing hancing..!!

 
Blogger Templates