Social Icons

Pages

BULETIN 247

Saturday, November 23, 2019

SALWANI: WIRA YANG PERLU DIBERIKAN PINGAT, WISTLEBLOWER ATAU CONTOH TERBAIK PENJAWAT AWAM YANG KHIANAT BAGI MENCIPTA PERSEPSI NAJIB CURI DUIT 1MDB?



Penulis: Yuktes Vijay

Salwani - Wanita yang menyelamatkan laporan audit asal 1MDB
(https://www.malaysiakini.com/news/500751)

Tajuk berita Malaysiakini ini misleading.

Dan walaupun misleading, ianya dipercayai sampai Salwani diangkat sebagai hero lah kakitangan kerajaan yang patut dicontohi lah calon untuk Anugerah Maal Hijarah lah. 🤦‍♂️


HAKIKATNYA,

Di dalam laporan berita mengenai pemeriksaan utama Nor Salwani oleh Timbalan Pendakwa Raya Ahmad Akram Gharib , Nor Salwani dilaporkan memberi testimoni berikut : (https://www.malaysiakini.com/news/500591)

"saksi pendakwaan kelima itu berkata 𝗱𝗿𝗮𝗳
laporan itu dihantar ke Percetakan Keselamatan Nasional Sdn Bhd untuk percetakan pada 20 Feb 2016 setelah diarahkan Ambrin"

"𝗱𝗿𝗮𝗳 Laporan Pengauditan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) diserahkan kepada bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan lima individu lain, dua hari sebelum Mesyuarat Penyelarasan Laporan Pengauditan 1MDB diadakan"

"𝗱𝗿𝗮𝗳 Laporan Akhir Audit 1MDB ini dicetak untuk dibentangkan kepada Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC)"


Untuk pengetahuan Nor Salwani dan fan club dia yang baru ditubuhkan hari ini, dalam Cambridge Dictionary maksud draft copy dijelaskan seperti berikut " to write down a document for the first time, including the main points but not all the details "

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/draft

Draf dalam Kamus Dewan Edisi ke-4 dijelaskan seperti berikut : tulisan atau lukisan yang disediakan secara kasar pada peringkat awal.

http://prpmv1.dbp.gov.my/Search.aspx?k=draf


Apa yang Nor Salwani beritahu Mahkamah adalah salinan laporan audit yang diserah kepada Najib adalah salinan draf sahaja. Dan sejak bila membuat pembetulan pada salinan draf mula diklasifikasikan sebagai jenayah ya?

Dan daripada celah mana Malaysiakini dapat info ianya Laporan ASAL? Laporan Deraf dan Laporan Asal ada banyak perbezaan lah!

Satu lagi persepsi yang tengah dicipta adalah Nor Salwani ambil risiko untuk simpan laporan draf 1MDB.

Namun, di dalam keterangannya, Nor Salwani telah beritahu Mahkamah :

"Bagi percetakan pertama, sebanyak 60 laporan audit dicetak. Kesemua naskhah yang sudah dicetak dimasukkan ke dalam kotak.

"Kemudian pada 22 Feb 2016, saya mengambil 10 naskhah daripada CGSO dan saya menyerahkan enam laporan audit kepada Tan Sri Ambrin 𝐦𝐚𝐧𝐚𝐤𝐚𝐥𝐚 𝐞𝐦𝐩𝐚𝐭 𝐥𝐚𝐠𝐢 𝐧𝐚𝐬𝐤𝐡𝐚𝐡 𝐝𝐢𝐬𝐢𝐦𝐩𝐚𝐧 𝐝𝐢 𝐝𝐚𝐥𝐚𝐦 𝐩𝐞𝐭𝐢 𝐛𝐞𝐬𝐢 𝐛𝐞𝐫𝐩𝐚𝐥𝐚𝐧𝐠 𝐝𝐢 𝐉𝐚𝐛𝐚𝐭𝐚𝐧 𝐀𝐮𝐝𝐢𝐭 𝐍𝐞𝐠𝐚𝐫𝐚," katanya.

Read the bold part again.


Jelas dan nyata, laporan yang kononnya diselamatkan oleh Nor Salwani dengan mengambil risiko yang tinggi sebenarnya bukan satu-satunya salinan.

Seperti yang diberitahu Nor Salwani sendiri, ada 4 lagi naskah dalam peti besi berpalang di Jabatan Audit dan ia sebenarnya satu SOP di semua Jabatan Kerajaan.

Kalau nak edit dokumen untuk cover line jenayah, takkan nak ikut SOP Jabatan Kerajaan dan simpan salinan draf laporan audit yang asal kan?

Nor Salwani tidak boleh dikategorikan sebagai whistleblower kerana laporan yang disimpan olehnya hanya laporan draf. Laporan draf memang dibuat untuk dipinda, diedit dan dicantikkan. Dan ianya sememangnya satu kesalahan untuk simpan salinan draf pun kerana mampu berlaku kebocoran rahsia kerajaan.

Namun demikian, mustahil untuk Nor Salwani akan dihukum kerana apa yang dia buat berjaya cipta persepsi Najib cuba edit dokument 1MDB untuk cover line pencurian dia di 1MDB.


Mengenai rakaman 2 1/2 jam yang berjaya direkodkan Nor Salwani pula..Ianya tidak ada apa-apa implikasi undang-undang kerana tertuduh iaitu Najib tidak hadir di dalam mesyuarat tersebut. Maka, orang sebut Najib yang suruh edit atau pinda dalam audio tersebut, ianya dianggap hearsay. (The general rule is that all relevant evidence are prima facie admissible, except for hearsay and opinion)

Soalan yang patut ditanya apakah motif Nor Salwani letak perakam tanpa pegetahuan wakil jabatannya sendiri?

Dalam testimoniya, Nor Salwani mengaku selitkan perakam dalam pencil box ketuanya kerana Nor Salwani tidak dibenarkan berada dalam bilik penyelarasan laporan audit 1MDB.

Terdesak nak tahu butiran mesyuarat untuk kongsi dengan siapa ya, Nor Salwani? 🙄


Dia diangkat sebagai hero hari ini supaya dia boleh elak hukuman kerana melanggar Akta Rahsia Kerajaan 1972 dan elak kredibiliti dia tercelar untuk menjadikan dia seorang saksi yang boleh dipercayai.

Kerana itu laporan draf disebut sebagai laporan asal dalam tajuk utama Malaysiakini.

Obvious sangat lah strategi ini. Trial by media.


p/s : kertas pendakwaan terhadap Najib telah dilampirkan di sini. Dalam kertas pendakwaan pun dengan jelas ianya ditulis Najib suruh pindaan dibuat sebelum laporan dimuktamadkan. Ambrin juga sahkan Najib suruh buat pindaan pada draf.

(Nota: Yuktes Vijay adalah seorang pengamal perundangan dan pernah terlibat dalam pasukan peguambela Anwar Ibrahim dalam kes liwat 2)

No comments:

 
Blogger Templates