Social Icons

Pages

BULETIN 247

Saturday, December 7, 2019

ANWAR KATA ORANG YANG SABOTAJ KONGRES PKR AKAN DIPECAT... AZMIN ALI TUNJUKKAN DIA ANAK JANTAN DENGAN RATUSAN KELUAR DARI DEWAN SEMASA PERBAHASAN BERLANGSUNG!!!



Dalam Kongres Nasional PKR yang sedang berlangsung, Azmin Ali dan Anwar Ibrahim cuba berlakon konon-kononnya mereka tidak mempunyai sebarang masalah atau percanggahan apatah lagi perselisihan faham. Azmin Ali sendiri cuba menggambarkan yang dia akan menjadi orang yang paling hadapan untuk mempertahankan Anwar Ibrahim, walaupun dalam sejarah PKR, Azmin Ali sentiasa menjadi orang di belakang tetapi hanya ke hadapan apabila berjaya menebang tebas semua orang yang telah bersusah dari awal untuk PKR dan Anwar Ibrahim.



Sejarah PKR dan Azmin Ali sudah cukup menceritakan, bagaimana ketika kebanyakan pembangun-pembangun dan pencetus-pencetus penubuhan PKR, sama ada dari zaman Ikatan, Adil, mahupun Keadilan, Azmin Ali hanya terkenal dengan nama sahaja. Manakala semua kerja membangunkan parti dilakukan oleh orang lain yang kebanyakan daripada mereka kini sudah keluar dari PKR dan meninggalkan Anwar Ibrahim.


Dengan kata lain, dalam sejarah Reformasi, Azmin Ali tidak ada nama dan tidak ada peranan. Dia hanya disebut sebab dia bergantung pada ketiak Anwar Ibrahim sahaja!

Namun untung bagi Azmin Ali ialah, apa sahaja laba dari perjuangan Anwar dan PKR, dialah orang yang paling menikmatinya walaupun dia tidak layak. Samalah macam dalam kes perebutan jawatan Menteri Besar Selangor antara Khalid Ibrahim dan Anwar Ibrahim. Bersungguh-sungguh para jentera propaganda dan pemikir PKR mencari jalan untuk menyingkirkan Khalid Ibrahim bagi memberi laluan kepada Anwar Ibrahim, alih-alih Azmin Ali yang sebelum itu sekadar mendiamkan diri mendapat jawatan lumayan tersebut.



Orang pertama yang mahukan Mahathir mengetuai Pakatan adalah Azmin Ali sendiri yang berselindung di belakang Kelab Akar Umbi PKR. (RUJUK SINI) Padahal dalam usahanya memburu kedudukan, jawatan dan kemewahan bersama-sama PKR, Mahathir adalah orang yang paling diratibnya dengan pelbagai kata keji dan nista. Tak cukup caci maki Mahathir, ibu bapa Mahathir yang sudah meninggal dunia pun turut menjadi sasaran Azmin Ali.


Apabila Anwar Ibrahim menggunakan semua kekuatannya untuk mempercepatkan Mahathir menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepadanya, sekaligus menghilangkan peluang Azmin Ali sebagai bakal Perdana Menteri Ke-8 yang menggantikan Mahathir, Azmin Ali muncul dengan 'jalan belakangnya' sekali lagi.


Namun kali ini sebahagian daripada pemimpin akar umbi PKR sudah bosan dengan politik yang dimainkan oleh Azmin Ali. Apatah lagi Azmin Ali yang berasa sudah cukup kuat dengan sokongan beberapa orang Ahli-Ahli Parlimen PKR termasuklah daripada Zuraidah Kamaruddin, cukup yakin dia dapat menjatuhkan Anwar Ibrahim sekaligus membuatkan Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri Tepi paling lama di dunia.


Kongres Nasional Keadilan sudah dimulakan lebih awal dengan provokasi apabila ada mulut-mulut yang bercakap tentang usul undi tidak percaya terhadap Anwar Ibrahim yang merupakan Presiden parti. Dari kumpulan Anwar Ibrahim pula, muncul soksek-soksek tentang pemecatan Azmin Ali dan konco-konconya dari PKR sekaligus memudahkan mereka menunjukkan belang yang sebenar dengan menyertai PPBM atau DAP. (RUJUK SINI)

Amaran Anwar Ibrahim bahawa pihak yang menimbulkan provokasi dan mensabotaj PKR akan dipecat, nampaknya tidak dihiraukan oleh Azmin Ali. (RUJUK SINI) Pergaduhan melibatkan kumpulan baju hitam yang dikatakan oleh Ketua AMK sebagai sabotaj UMNO-PAS, kemudiannya dibalas oleh Timbalan AMK Hilman Idham sebagai pembohongan nyata Akmal Nasir. 


Hari ini Azmin Ali menyahut cabaran Anwar Ibrahim. Ratusan ahli PKR yang dipercayai penyokong Azmin Ali, bertindak melangkah keluar dari kongres parti itu atas alasan kononnya mereka tidak senang terhadap ucapan yang dibuat oleh perwakilan parti yang menyindir dan mengecam Azmin Ali. (RUJUK SINI

Tindakan meninggalkan dewan secara beramai-ramai itu berlaku kira-kira jam 2:50 petang selepas perwakilan dari Pulau Pinang Gooi Hsiao-Leung berucap dengan ada yang menjerit, "Balik! Keluar!"



Sebelum itu, beberapa perwakilan yang berucap, mengambil kesempatan untuk mengutuk dan mengecam Azmin Ali termasuklah perwakilan PKR Kedah, Mohammed Firdaus Johari yang mengingatkan Azmin agar menumpukan kepada tugas sebagai Menteri Hal Ehwal Ekonomi selain mengurangkan keseronokannya menjadi 'menteri pengiring'. 

Perwakilan Melaka, Mohd Rafee Ibrahim dan perwakilan Johor Mohd Shahrum Radzi Salehuddin pula menyeru supaya tindakan tegas diambil terhadap pengkhianat di dalam PKR. Pengkhianat yang dimaksudkan adalah Azmin Ali.

Ketika kecam dan kutuk tersebut, Azmin tidak berada di dalam dewan ketika sesi perbahasan petang sedang berlangsung. Sebelum itu, Anwar Ibrahim dan Azmin Ali telah bersetuju untuk berdamai. 


Shamsul Iskandar Mohd Akin yang merupakan Ketua Penerangan PKR yang namanya tidak tersenarai dalam kenyataan media mengutuk perbuatan mengecam dan memperlekehkan Azmin Ali cuba mengambil jalan tengah dengan berkata, perbahasan tersebut bukanlah menyasarkan Azmin dan penyokongnya. Sebaliknya teguran terhadap Azmin dan penyokongnya dalam kongres tersebut sebagai lumrah. 

"Takkanlah kita dah jadi kerajaan, yang kita nak dengar cuma pujian dan sanjungan perweakilan. Kita mesti realistik," katanya. 

Walau apa pun alasan yang diberikan ialah, PKR tidak dapat menafikan, pergaduhan di kalangan penyokong-penyokong akar umbi PKR sendiri adalah akibat perebutan jawatan Perdana Menteri antara Azmin Ali dan Anwar Ibrahim. 

Lebih-lebih lagi setelah Azmin menuduh perwakilan keluar dari dewan akibat Presiden PKR, Anwar Ibrahim gagal menunaikan janjinya. 


2 comments:

tokwancha said...

HIDUP PKR TAK AKAN SENANG SEBAB SUKA MENIPU DAN BUAT FITNAH!

Anonymous said...

Dh jd kerajaan pn bangang..!!!. Korang nk apalg??. Kuasa dh ada, buatlh kerja , serve rakyat. Ni xhbis2 bergaduh sebuk psl nk jd PM8. Dungu pnya org

 
Blogger Templates