Social Icons

Pages

BULETIN 247

Sunday, April 12, 2015

PRU LEPAS, DI SEMENANJUNG, 165 KERUSI PARLIMEN DITAWARKAN, BN MENANG 85 KERUSI, PAKATAN RAKYAT 80.... SIAPA MENANG?


1
Ada satu tulisan seorang Facebooker perempuan sedang viral dan trendy. Tak perlu saya kongsi entri itu demi menjaga kehormatan ibubapanya. Tapi dia menulis lebihkurang begini:

“Apa kata GST itu dicuba di Sabah/Sarawak saja dulu. Sebab diorang inilah yang bagi kuasa pemerintahan pada BN!”

Ini bukan isu perbezaan sentimen politik. Bukan. Tapi sebagai orang Borneo, hati saya terbakar sungguh bila ada cubaan orang-orang di sana mau mengolok-olok pilihan demokratik kami. Salahguna fakta empirikal pula. Dia ingat semua orang bodoh macam dia dan keluarga dia.

2
Dengar sini perempuan tak sedar diri: dalam pilihanraya yang lepas, Semenanjung menawarkan 165 kerusi parlimen. 85 kerusi dimenangi oleh BN, cuma 80 dimenangi oleh PR.

Berdasarkan statistik ini (sekalipun tanpa undi Sabah/Sarawak), siapa yang patut diangkat sebagai kerajaan? Perempuan itu gagal matematik; atau dia mengira dengan puting susu. Atau ketika buat kiraan, dia sedang khayal kasmaran sebab ada bohjan sedang menggentel puting susunya yang tegang?

Masih tidak puas hati dengan bukti empirikal 85 vs 80? Baik, fikirkan ini pula. Daripada 11 negeri di Semenanjung, 9 negeri memilih BN sebagai kerajaan. Itu banyak atau sikit? Nanti macai-macai abadi kerabangkang akan kata: tapi dari segi undi popular, kami menang mencanak-canak!

3
Betulkah mencanak-canak? Daripada 11 negeri, PR hanya menang undi popular di Selangor, Pulau Pinang, Perak dan Kelantan. Yang selebihnya, BN sapu bersih kedua-duanya – undi popular dan undi parlimen. Kalau di Sabah/Sarawak, BN pukul habis sampai PR terkangkang tiarap. Macam babi hutan yang baru mati disumpit.

Maksudnya apa? Kerajaan BN yang ada sekarang bukanlah diangkat oleh orang Sabah/Sarawak sahaja. Tapi dipilih oleh rakyat majoriti, seluruh negara. MAJORITI dalam konteks ini bermakna: merangkumi kesaksamaan ruang geografi dan mewakili kelompak komuniti yang pelbagai (3 kaum mainstream – Melayu, Cina, India; 3 kelompok Orang Asli – Senoi, Jakun dan Negrito; 28 bumiputera Sarawak dan 32 natif Sabah). Bukan setakat mewakili angka individu per se, yang dicerap oleh undi popular.

Demokrasi yang hanya berteraskan kuantiti semata-mata (undi popular) adalah kurang bermakna. Sebab keadilan itu bukan sekadar samarata (equal); ia mestilah saksama (fair). Kita mahukan demokrasi yang berpaksikan kualiti (undi parlimen). Wajarkah kalau undi penduduk urban Pulau Pinang dan Selangor semata-mata boleh jadi pemberat mutlak untuk menentukan kerajaan federal; yang akan memerintah Malaysia dari Perlis sampai ke Sabah?

4
Dalam entri yang sama, ada seorang Apek pula merungut: “If Sabah and Sarawak were not part of Malaysia, we already had a new government.” Excuse me, there will be no Malaysia without Sabah and Sarawak. Because we collectively form Malaysia. Bukan Sabah/Sarawak ini hanya entiti undangan.

Nada Apek itu sama bitter dengan ayat perempuan-puting-susu yang tak reti mengira itu. Argumen what-if ini hanya sesuai untuk manusia yang tidak berpijak di bumi nyata. Orang yang taksub untuk terus hidup dalam dunia fantasi dan andaian. Tak mahu menerima realiti.

Hujah berasaskan KALAU ini sangat murah. Lima sen pun tidak bernilai. Siapa-siapa saja boleh berhujah secara hipotetikal begini. Misalnya: KALAU tiada orang Cina di Malaysia, sekarang ini BN masih menggenggam 2/3 kuasa parlimen. Atau begini: KALAU kemajuan Lembah Klang itu hanya setaraf Pensiangan atau Penangah (tanpa tembusan internet yang munasabah), Selangor tidak akan jatuh ke tangan PR.

5
Nampak tidak poin saya di situ? Argumen-argumen KALAU ini bukan saja bodoh, tetapi juga boleh menyinggung hati orang lain. Why can’t you just accept the reality (apa yang betul-betul TELAH berlaku) – and move on with life. Tak perlu merungut tak habis-habis: Oh ‘KALAU-lah’ Sabah/Sarawak tidak begitu dan tidak begini. Sebab hipotesis KALAU itu bukan hanya relevan untuk komuniti Borneo, ia juga boleh diaplikasi kepada komuniti Malaya.

Lagipun kenapa korang mau suruh kami (orang Borneo) undi PR? Apa yang PR boleh bagi kepada kami? Sedangkan perkara paling asas pun, iaitu kerjasama dengan parti tempatan, sampai sekarang tak reti-reti jalinkan. Jadi macam mana mau jadi pembela komuniti Borneo? Seburuk-buruk BN pun, sudah ada bukti bertahun-tahun bahawa ia BOLEH BERKOMPROMI dengan parti-parti lokal.

Tapi bercakap pasal isu kerjasama, apa sangatlah yang boleh diharap dengan PR? Sesama sendiri pun masih tak pandai berpakat. Gaduh antara parti tak habis-habis. Begitulah jadinya kalau kahwin haram tanpa akad nikah (Nota: Pakatan Rakyat hanya gagasan ‘sama-sama faham’, bukan perikatan formal yang mempunyai Presiden dan satu Perlembagaan rasmi sepunya seperti BN. Sebab itu dalam pilihanraya semua parti komponennya bertanding dengan logo/nama masing-masing. Bahkan ada yang berlawan tanding sesama sendiri!). Jawatan MB pun berebut-rebut. Mungkin kalau jawatan PM, sanggup berperang dan berbunuh-bunuhan. So – apa bijaknya sangat parti pilihan korang dengan apa yang dipilih oleh Sabah/Sarawak? Sampai boleh mengata kami tak sudah-sudah.

6
Tak suka GST, kritiklah kerajaan yang sama-sama dipilih oleh pengundi Sabah/Sarawak dan Semenanjung Malaysia. Jangan finger-point secara selektif.

Kalau benci sangat dengan kerajaan yang ada, tunggu tiga tahun lagi. Guna hak kamu di peti undi. Kalau tidak sabar mau tunggu pilihanraya akan datang, sila berhijrah ke Siberia. Tak mampu beli tiket flight, buatlah rakit atau tongkang. Supaya kamu tak rasa terus terseksa di sini dan tak perlu lagi salahkan Sabah/Sarawak dengan derita emosi sendiri.

Kalau memang tidak sabar, tetapi tidak juga berminat mau pindah ke negara lain: sila masuk semula ke dalam rahim ibu kamu menerusi lubang yang sama tempat kamu keluar dulu. Bila sudah hampir dekat pilihanraya nanti, bisikkan menerusi tembuni ibu kamu: “Mak, boleh tak kangkang dan kemut sekarang. Saya dah nak merayap keluar ni.”

Dr Ramzah Dambul
UMS

“Now, everyone can blog: http://remdambul.blogspot.com/ Yey!”


8 comments:

Spy Bukit Gantang said...

Taruh sama dia. Well done. Facts n reality not "mimpi" . wakakaka.

Spy Bukit Gantang.

Anonymous said...

bagilah hujah fakta , pengiraan fakta , macai tetap kata , kami jugak paling best . dasar bodoh abadi , hatim dah hitam legam , itu pasal bengap kepala otak nak terima kenyataan sebagai org yg kalah.

man ali said...

Dr Ramzah, well said. Manusia yg melihat dgn lutut memang macam tu. "Kalaulah" aku dilahirkan di Nigeria atau di Somalia atau di Nepal kan bagus. Khas buat perempuan tu. Tak seksa tinggal kat Malaysia.

Anonymous said...

Saya ni orang biasa2 sahaja tapi saya yakin BN masih relevan.

Anonymous said...

Terbaik dr !

Anonymous said...

HUJAH YANG BERNAS....WELL DONE.

KAT MANA DIORANG BELAJAR MENGIRA..... 85 VS 80. PR DAPAT PERINTAH SEMENANJUNG. MIMPI.....SAMA NGAN DAP.....MENGIRA ENTAH BERAPA EKOR ORANG.....SAMPAI 1 HARI 1 MALAM.

Anonymous said...

FAKTA YG BAGUS DR, BUKAN SPT KEBANYAKAN BLOGGER BN TERIKUT DAPIGS READ BEAN ARMY BLOGGER FITNAH WITHOUT FACTS. BUKA MATA BLOGGER BN GUNA AKAL JGN EMOSI IN WRITINGS NANTI NAMPAK KRBODOHANMU.

Anonymous said...

Fuh, hujah yg dahsyat...ai liked

 
Blogger Templates