Social Icons

Pages

BULETIN 247

Thursday, July 13, 2017

'PENUMPANG FEEDER BUS MRT' KECAM FITNAH MALAYSIAKINI KONONNYA PENUMPANG DIHALAU KE BELAKANG BAS UNTUK BAGI RUANG NAJIB DAN ROSMAH!!!



Malaysiakini dan kecenderungannya untuk menghasilkan berita-berita yang memperlekehkan Malaysia, khususnya dan menimbulkan kemarahan orang ramai terhadap kerajaan, bukanlah sesuatu yang luar biasa. Malaysiakini dalam setiap pemberitaannya akan cuba menyelitkan nilai-nilai ini seboleh-boleh mungkin walaupun berita yang dilaporkan itu hanya dua perenggan.

Semalam, Perdana Menteri Najib Abdul Razak dan isteri bersama-sama anggota rombongan mencuba laluan MRT terbaru. Dan salah satu acara adalah dengan menaiki feeder bus.

Malaysiakini dalam laporannya menyatakan, ahli-ahli rombongan telah diminta mengosongkan kerusi pada bahagian hadapan bagi membolehkan Perdana Menteri dan isterinya menaiki bas tersebut.

Dengan kata-kata lain, persepsi yang diberikan oleh Malaysiakini ialah Najib dan Rosmah bermuka-muka dan tidak dipedulikan oleh pengguna-pengguna bas yang lain. Malaysiakini turut memberikan gambaran bahawa bas yang dinaiki oleh Najib dan Rosmah itu adalah bas awam yang berkhidmat sebagai feeder bagi perkhidmatan MRT. (RUJUK SINI)

Hakikatnya adalah amat berlainan daripada gambaran yang diberikan oleh Malaysiakini. Apatah lagi program berkenaan adalah program tertutup dan tiada media yang dipelawa bersama-sama.

Fitnah yang dilakukan oleh Malaysiakini, kemudiannya dibidas oleh seorang Netizen yang juga merupakan salah seorang daripada anggota rombongan di dalam bas berkenaan. 


Memperkenalkan dirinya sebagai William Cheah, dia mengakui, dia bukannya seorang yang berminat dengan politik tetapi amat benci dengan berita palsu semata-mata untuk mensensasikan sesuatu isu.

Menurutnya, dia dan isterinya, Yilyn Chan berada di dalam bas itu. Malah, dia juga merupakan 'komuter' yang telah ditempatkan di kerusi belakang sekiranya itulah yang cuba diberitahu oleh portal berusia 18 tahun itu yang mendapat dana daripada George Soros, bahkan salah seorang pegawai Soros turut ditempatkan di dalam Malaysiakini bagi memantau aktiviti Malaysiakini agar selari dengan kehendak Soros Foundation. 



William Cheah menambah, orang yang menulis berita tersebut barangkali tidak tahu atau sengaja cuba mengelirukan pembaca. Ini adalah kerana bas berkenaan adalah sewa khas dan semua kerusi telah ditulis nama. Semuanya telah dirancang dengan teratur. William dan isterinya memang ditempatkan di kerusi belakang tetapi mereka gembira kerana serba-serbinya selesa. 

Tiada sesiapa pun yang menolak mereka ke belakang hanya untuk memberi ruang kepada Perdana Menteri dan isterinya, sepertimana yang cuba ditohmahkan oleh Malaysiakini. 

Menurutnya lagi, Najib dan Rosmah adalah hos yang terbaik. Ketika William melintasinya dan terhoyong-hayang, Najib telah memegangnya dan bertanya sama ada dia tak apa-apa. Najib juga menyapa dan bertanya pendapat dengan semua orang di dalam bas tersebut. Malah turut memainkan lagi Ed Sheeran menerusi Spotify untuk menghiburkan mereka semua.

William turut menyindir Malaysiakini agar mencari fakta sahih terlebih dahulu. Ini adalah kerana laluan MRT yang dicuba itu belum dibuka kepada pihak awam lagi. Sebaliknya hanya tetamu yang diundang!

"So what phantom commuters are you talking about??? Like the 40K Bangladeshi voters you can't seem to find or the Blackout that never happened? Or seriously...A Kajang Move that was so full of holes that even a whale could swim through? This is #therealkajangmove." 

Menurutnya, dia gembira dengan pengalaman berharganya bersama-sama Perdana Menteri mencuba satu lagi sistem pengangkutan awam yang menjadi mercutanda kejayaan Malaysia. Namun apa yang dilakukan oleh Malaysiakini, amat memalukan dan tidak seharusnya dilakukan oleh sebuah portal berita yang kononnya memberikan maklumat kepada rakyat.

"Never have I been so disgusted by media than today. You don't deserve to live beyond 18 years. I wish I could say you were low class but then that would be complimenting you. You don't have any class whatsoever."
William Cheah mengakhiri rasa meluatnya terhadap sikap Malaysiakini dengan berkata, rakyat dan masyarakat pembaca sebenarnya mahukan pihak media yang akan menyalurkan maklumat-maklumat benar bagi membolehkan rakyat membuat pilihan. Namun apabila media seperti Malaysiakini memilih berita palsu, mereka sebenarnya telah mengkhianati semua orang.

Setiap orang, terutama media bertanggungjawab untuk berlaku jujur atau sekurang-kurangnya tidak berbohong sewenang-wenangnya.

3 comments:

Anonymous said...

William Cheah tahniah kerana berani mendedahkan kebenaran.

Anonymous said...

Tahniah bro william

Anonymous said...

Bukti berita fitnah malaysiakini

 
Blogger Templates