Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, November 27, 2017

MENGAPA RAMAI ANAK MUDA DIKATAKAN TIDAK MENYOKONG UMNO-BN?!!!



Semenjak tahun 1998, UMNO seperti dikejutkan dengan sesuatu yang tidak dijangka dan disangka. Pelbagai teori telah diberikan dan pelbagai kajian telah dibuat. Namun jawapan kepada persoalan besar tersebut, tetap TIDAK JUJUR dan cuba menafikan kebenaran.

Mengapa anak-anak muda Melayu dilihat tidak cenderung menyokong UMNO?

Tidak dapat dinafikan, masih ada golongan muda yang setia mendokong dan menyokong UMNO tetapi perubahan besar bermula Era Reformasi menyaksikan UMNO berhadapan dengan kemelut sokongan anak muda. Cabaran besar yang tidak pernah difikirkan oleh kepimpinan UMNO sebelum 1998, kini terpaksa dihadapi dan cuba diselesaikan oleh kepimpinan terkini dan masih teraba-raba mencari formula yang lebih berkesan.

Malangnya, kebanyakan alasan yang ditampilkan untuk menjelaskan kemelut tersebut, tidak pernah jujur dan berpijak ke bumi nyata.

Alasan mudah golongan yang masih beranggapan UMNO tersangat kuat ialah, anak-anak muda sudah tidak patriotik lagi. Sudah melupakan jasa-jasa UMNO. Sudah lupa diri dan berada dalam keadaan terlalu selesa sehingga terlupa perjuangan UMNO.

Secara jujur, tiada sesiapa pun di kalangan rakyat Malaysia - kecuali segelintir - yang menafikan sumbangan besar UMNO kepada negara. Bermula daripada rundingan mendapatkan kemerdekaan sehinggalah Malaysia berada dalam keadaan sekarang, jasa-jasa UMNO sebagai tulang belakang parti pemerintah negara, tidak pernah dinafikan. Ketika kebanyakan negara lain yang mempunyai masyarakat majmuk, UMNO selaku pengemudi berjaya menjadikan kepelbagaian kaum dan agama di negara ini boleh hidup sebelah menyebelah.

Namun, persoalan pokok mengapa sokongan semakin tandus dan menjauh tidak pernah cuba diatasi!

Penipuan demi penipuan selain penyelewengan demi penyelewengan yang dilakukan pada zaman Mahathir selaku Perdana Menteri dan peneraju UMNO, masih berbekas malahan menjadi trauma kepada kebanyakan rakyat Malaysia, khususnya yang terdedah kepada pembacaan pelbagai maklumat menerusi pelbagai jenis media. Selama 22 tahun, negara menyaksikan ratusan bilion Ringgit hilang begitu sahaja sedangkan pada masa yang sama, banyak kawasan di seluruh negara bukan sahaja tidak dibangunkan, malah dibiarkan papa kedana dan ketinggalan dari segi prasarana.

Walaupun Mahathir bijak menipu dengan bermain psikologi menerusi pembinaan pelbagai jenis mercu tanda seperti KLCC, Litar F1 Sepang, KLIA dan sebagainya, apa yang didedahkan selepas itu, terutama dengan proses bail-out yang berkisar di kalangan kelompok tertentu, menjelaskan bahawa segala projek-projek mega tersebut sebenarnya merupakan topeng untuk rompakan wang negara yang lebih besar.

Para pemimpin dan wakil rakyat pula dilihat sukar dihubungi dan lebih ketara apabila projek-projek pembangunan dibahagi-bahagikan di kalangan mereka sahaja. Para pemimpin parti lebih ketara dikatakan sebagai ahli korporat berbanding wakil rakyat. Masalah di kalangan rakyat yang sudah tidak sama seperti pada tahun-tahun 50-an sehingga 90-an, kurang diberikan reaksi segera. Media sosial pula jauh lebih pantas berbanding respons wakil rakyat serta petugas-petugas berkaitan. Peruntukan daripada Pusat, mengalami ketirisan yang sangat teruk pada peringkat perlaksanaan tetapi malangnya, tiada usaha-usaha mengatasi ketirisan berkenaan dan akhirnya imej buruk terpalit sama ada kepada ADUN, Ahli Parlimen mahupun kepada Kepala Kerajaan di Putrajaya manakala pihak yang menyonglap dan membuat ketirisan bebas, sambil menyalahkan Pusat.

Alasan-alasan kononnya UMNO parti rasuah dan penyeleweng kuasa, sebenarnya adalah manisfestasi sama ada daripada tohmahan atau pun rasa bosan melampau dengan gelagat kepimpinan UMNO sendiri. Anehnya, mengapa kepimpinan UMNO masih tidak sedar dan enggan berubah. Tidak kurang juga pemimpin UMNO yang bertaraf Menteri pun, banyak mengeluarkan kenyataan-kenyataan dangkal yang memperlekehkan keintelektualan anak-anak muda yang akhirnya menjadi antara punca kebencian terhadap UMNO sendiri.

Rakyat sudah bijak menilai dan membuat pengiraan. Walaupun penilaian dan pengiraan tersebut adakalanya terlalu bersifat mitos dan fantasi, tetapi ia sepatutnya diatasi dengan respons dan penjelasan tuntas. Malangnya, ia tidak dilakukan atau cuba disenyapkan.

Kewujudan DAP, PKR, PAN, PPBM dan PAS mahupun parti-parti kecil lain tidak hanya sekadar ingin merebut kuasa tetapi juga menjadi tempat untuk rakyat melampiaskan rasa kecewa mereka terhadap prestasi parti pemerintah yang diterajui oleh UMNO-BN kerana kelemahan parti pemerintah mengatasi pelbagai masalah yang berbangkit.

Anak-anak muda pada zaman apa pun merupakan golongan anti-establishment dan pemberontakan. UMNO selaku pengemudi utama kepimpinan negara, agak kurang menyedari faktor tersebut dan masih lagi mengamalkan taktik-taktik politik gaya lama yang sudah tidak sesuai dengan zaman sekarang. Sedangkan pada masa yang sama, parti saingan utama UMNO iaitu PAS dan DAP, giat mengumpulkan sokongan anak-anak muda, malah barisan kepimpinan PAS sendiri pun dibarisi oleh muka-muka baru yang dalam dua atau tiga PRU lagi, boleh bertukar menjadi kuasa yang tidak boleh dipertikaikan. Sedangkan UMNO pula, masih kekal dengan gaya lama.

Biarpun beberapa pihak persendirian yang pro-UMNO cuba mengumpulkan sokongan anak-anak muda, terutama yang berminat bermain dengan media sosial seperti MYKMU, Nadi Rakyat dan sebagainya, UMNO selaku badan induk seperti kurang mempedulikan usaha-usaha tersebut walaupun pada masa yang sama, masih lagi beretorik dan bercakap tentang sokongan anak muda. Perhatikan UMNO sendiri pada peringkat kepimpinan, di mana suara anak mudanya?

PRU-14 sudah semakin hampir. Kepimpinan atasan sudah mula bercakap tentang PRU. Cakap-cakap retorik tentang perlunya sumbangan pengundi-pengundi muda juga sudah mula kedengaran. Namun sesiapa pun boleh melihat, gerak kerja parti terlalu perlahan, malah di sesetengah tempat, hampir tidak ada langsung.

Pada masa yang sama, kemarahan dan kekecewaan pengundi-pengundi muda dan golongan muda masih tidak dapat dilihat dengan pelbagai masalah melibatkan rakyat, tidak diselesaikan dengan segera.

Agak aneh, mengapa kepimpinan UMNO masih lagi bertanya-tanya tentang semakin ramai anak muda yang berterus-terang menentang UMNO?


5 comments:

Anonymous said...

Memang...sokongan trhadap umno mula merudum dan menjunam turun bermula zaman madey jdi pm akibat kepincangan dlm pelbagai aspek. Hingga kini umno masih berdepan masalah menarik sokongan golongan muda.

Hamba ALLAH. said...

Assalam. Komentar ikhlas kpd umno yg dicintai.iman itu ada 3 syarat: 1. Tasdiq Fi qalbi, 2. Ikrar bi Lisan, 3. Jahri Fi Amal...X trpisah ketiga2nya. Iman tsb mnghasilkn taqwa,nur,ikhlas, aura yg menembusi hati manusia termasuklah hati remaja.sy seru diri sy n semua yg mbaca kembalilah segala urusan Kita zahiriah n Batin kpd Allah 100% dgn ikut Cara Nabi saw...jgn ada was2 pd petunjuk ALLAH n RASUL krn ia akan mngelapkn n mematikan roh iman dlm hati...X lg aura,x lg barkah n kasih sayang remaja hilang kpd Kita, akan dtg mcm2 masalah yg X diketemui puncanya dgn logik akal nya krn Kita X ikut petunjuk dari ALLAH yg mencipta n Maha mengetahui kelemahan Kita sbg manusia...sekian setakat ni dulu... Salam kasih sayang kpd semua... semoga ALLAH mberkati umno...takbir! ALLAHU AKBAR!

Anonymous said...

boleh tak share macam mana nak jadi cybertrooper umno yg berbayar...walaupon terpaksa fitnah,berbohong..putar belit maklumat...janji dapat duit ok je...nanti taubat la..

Anonymous said...

Kau cari la dulu cyber trooper dap yg rajin laga2 kan melayu dan melayu2 yg dapat upah amoi atau duit rasuah dari lim gigi kuning tak bergosok tuh.

Anonymous said...

Dah lepas dapat amoi dan duit rasuah dari anak komunis gua eng kau taubat la...byk2 doa jika sempat bertaubat...

 
Blogger Templates