Social Icons

Pages

BULETIN 247

Friday, November 17, 2017

TONY PUA DAN DAP SEPATUTNYA MENYALAK KAT DR. MAHATHIR DALAM ISU TAMBANG ERL MILIK YTL!!!



Tambang ERL nak naik lagi. Tony Pua dan DAP mula bertukar watak menjadi wira yang menyelamatkan pengguna. Dan sekali lagi, sama seperti tahun 2015, Najib Abdul Razak dipersalahkan kerana bersetuju untuk menaikkan tambang sepertimana yang dituntut oleh YTL berdasarkan perjanjian yang telah dipersetujui pada tahun 1997.

1997, Perdana Menterinya adalah Dr. Mahathir manakala Menteri Kewangan pula adalah Anwar Ibrahim. Taukeh YTL adalah kawan baik bagi kedua-dua orang ini!

ERL atau Projek Keretapi Laju Express Rail Link yang menghubungkan pusat bandar Kuala Lumpur dengan KLIA merupakan hadiah besar Dr. Mahathir dan Anwar Ibrahim kepada syarikat YTL Corporation.


YTL menjana pendapatan daripada ERL tanpa mengeluarkan satu sen pun daripada pelaburan awal kerana ianya dibiayai sepenuhnya oleh pihak lain.

Pembinaan ERL bermula pada Mei 1997 dan siap sepenuhnya lima tahun kemudian iaitu pada tahun 2002. Modal berbayar bagi projek ERL hanyalah RM69 juta termasuklah RM30 juta saham biasa dan baki RM39 juta saham keutamaan berasaskan dividen.

ERL merupakan projek zaman Dr. Mahathir dengan 50% kepentingannya dimiliki oleh YTL, 40% dimiliki oleh Tabung Haji yang juga merupakan pembiaya utama manakala baki 10% adalah syarikat bermodal RM1 juta yang dipercayai dimiliki oleh bekas CEO Proton yang juga merupakan antara proksi utama Dr. Mahathir.


Projek pembinaan landasan itu dianugerahkan kepada Syarikat Pembangunan Yeoh Tiong Lay Sdn. Bhd. (SPYTL) dan Siemens. Kedua-dua syarikat tersebut adalah milik YTL Corporation.

ERL merupakan projek konsesi selama 30 tahun yang akan berakhir pada 2032. Di bawah perjanjian pada tahun 2002, RM5 dari cukai lapangan terbang dari penumpang antarabangsa KLIA akan dibayar kepada ERL sama ada penumpang tersebut menggunakan perkhidmatan ERL atau tidak.

MAHB telah membayar RM5 bagi setiap penumpang antarabangsa kepada ERL sejak April 2002.



Tahun lepas, Najib Abdul Razak menjadi sasaran serangan kerana membenarkan kenaikan tambang ERL dari RM35 kepada RM55. Apa yang penyerang-penyerang tersebut termasuklah Dr. Mahathir sendiri tidak beritahu ialah, mengikut perjanjian konsesi ERL yang telah ditandatangani oleh Dr. Mahathir dan YTL milik rakan baiknya itu, tambang ERL sepatutnya naik RM41 pada tahun 2004, RM56 pada tahun 2009, RM74 pada 2014, RM97 pada 2019 dan RM126 pada tahun 2024.

Sekiranya kerajaan tidak membenarkan kenaikan tersebut, kerajaan perlulah membayar pampasan berdasarkan unjuran pendapatan yang telah dipersetujui. Sebagai contoh, ERL mengunjurkan pendapata pada RM1.1 bilion tetapi pendapatan sebenar hanyalah RM200 juta. Maka kerajaan perlu menambah RM900 juta lagi kepada YTL.

Selama 14 tahun tambang ERL tidak dibenarkan naik dan kerajaan perlu membayar pampasan berjumlah RM2.9 bilion kepada YTL yang berniaga tanpa modal! (RUJUK SINI)


Dan memandangkan Najib tidak mahu lagi kerajaan membayar pampasan begitu banyak kepada YTL, sebagai penyelesaiannya, tempoh konsesi telah dilanjutkan kepada 30 tahun lagi sehingga tahun 2059. Perjanjian berat sebelah yang dicipta oleh Mahathir untuk kroninya dengan menyedut duit rakyat, telah menutup semua kaedah penebusan oleh kerajaan!

Tony Pua dan DAP (RUJUK SINI dan SINI) tidak sepatutnya mendesak kerajaan dan Najib Abdul Razak kerana orang yang bertanggungjawab terhadap kerugian besar negara untuk mengenyangkan YTL kerana orang yang bertanggungjawab menganugerahkan pelbagai projek mewah kerajaan kepada YTL sekarang ini adalah Pengerusi Pakatan Harapan!


No comments:

 
Blogger Templates