Social Icons

Pages

BULETIN 247

Friday, December 13, 2019

APABILA TOMMY THOMAS SI PEGUAM NEGARA YANG SERBA TAK TAHU!!!



Tommy Thomas merupakan watak yang cukup menarik. Bermula dengan pembatalan sidang media apabila dia gagal bertutur dalam Bahasa Melayu dan keinginannya agar perbicaraan Najib dijalankan sepenuhnya dalam Bahasa Inggeris. Sehinggalah apabila Tommy Thomas tidak tahu prosedur Jabatan Peguam Negara sendiri walaupun dia adalah Peguam Negara.

Walau bagaimanapun berkat perlantikannya sebagai Peguam Negara yang disokong kuat oleh DAP, Lim Guan Eng dan barisan kepimpinan DAP berjaya diselamatkan daripada perbicaraan. Malahan dalam kes Lim Guan Eng, walaupun saksi-saksi sedang memberikan keterangan, Tommy Thomas telah menggugurkan kes rasuah dan salahguna kuasa Lim Guan Eng, membuatkan Lim Guan Eng mendabik dada konon-kononnya dia tak bersalah walaupun sebenarnya perbicaraan sedang berlangsung dan Lim Guan Eng tidak mempunyai peluang untuk melepaskan diri melainkan perlantikan seorang Peguam Negara yang boleh menggugurkan kesnya.

Berikut adalah senarai 5 contoh klasik 'TAK TAHU' yang melibatkan Tommy Thomas. 

KES 1. Peguam Negara tak tahu kenapa Jabatan Peguam Negara gugurkan kes majikan Pulau Pinang dera dan bunuh amah Indonesia.

21 April 2019: Peguam Negara akan siasat isu gugur kes bunuh amah

http://www.astroawani.com/berita-malaysia/peguam-negara-akan-siasat-isu-gugur-kes-bunuh-amah-steven-sim-205402


KES 2. Peguam Negara tak tahu kenapa Jabatan Peguam Negara memfailkan rayuan balas terhadap sabitan dan hukuman penceramah bebas, Wan Ji Wan Hussin

12 Julai 2019: Kes Wan Ji: Tommy tak sedar rayuan balas pendakwaan

https://www.sinarharian.com.my/article/37398/BERITA/Mahkamah/Kes-Wan-Ji-Tommy-tak-sedar-rayuan-balas-pendakwaan

KES 3: Peguam Negara tak tahu kenapa Jabatan Peguam Negara memfailkan affidavit bahawa ahli Bomba Muhammad Adib tidak dipukul.

"Dalam afidavit yang difailkannya pada 19 Julai, Thomas berkata bahawa walaupun terdapat 1,200 pegawai undang-undang di Jabatan Peguam Negara (AGC), beliau tidak mengeluarkan arahan kepada mereka mengenai tugas harian masing-masing."

24 Jul 2019: AG nafi afidavit kata Adib tak dipukul perusuh

https://www.malaysiakini.com/news/485181


KES 4: Peguam Negara tak tahu kenapa dua pertuduhan tambahan dikenakan ke atas wakil rakyat DAP sehingga dua pertuduhan baru ini digugurkan sebaik sahaja ianya difailkan dalam Mahkamah dengan alasan pertuduhan baru ini adalah berlebihan.

7 Nov 2019: LTTE: AG jelaskan sebab 2 pertuduhan baru pada Adun DAP dibatal

KES 5: Peguam Negara tak tahu kenapa Jabatan Peguam Negara memfailkan rayuan terhadap kebebasan Raja Formula Negara.

6 Dis 2019: "AG says appeal against Rafizi acquittal done without his knowledge"

https://www.theedgemarkets.com/article/ag-says-appeal-against-rafizi-acquittal-done-without-his-knowledge

Itu dah 5 kes "tak tahu" dalam masa 8 bulan untuk satu jabatan kerajaan dengan 1,200 kakitangan sahaja.

Apatah lagi untuk seluruh kerajaan dengan 1.6 juta kakitangan dalam tempoh 9 tahun?






Terbaru ialah apabila Tommy Thomas enggan membuat rayuan berhubung pelepasan suspek LTTE di bawah SOSMA. Suspek-suspek tersebut sepatutnya ditahan berdasarkan undang-undang pencegahan.

Sebagaimana yang berlaku dalam kes kematian anggota bomba Allahyarham Muhammad Adib dalam kemelut kuil haram Seafield, sikap yang ditunjukkan Tommy Thomas amat berat sebelah. Kesalahan yang dilakukan oleh kaum-kaum tertentu dilepaskan dan dibebaskan dengan sewenang-wenangnya walaupun Tommy Thomas cuba berselindung di sebalik undang-undang.

Secara jelas, Tommy Thomas telah menyalahgunakan kuasa dan menyeleweng kuasanya dalam banyak kes, termasuklah kes terbaru membabitkan suspek LTTE.

Seharusnya Peguam Negara mengutamakan keselamatan negara dan melaksanakan undang-undang, bukannya mengutamakan kaum dan agenda tertentu seperti membebaskan suspek termasuklah pembebasan Lim Guan Eng dan Phang Li Koon.

3 comments:

Anonymous said...

najib berapa kali tak tahu... nott uni drop out. pm by default. fm self appointed. hanging on father coat tail to be mp.what is his acheivement.. zip .known in history as responsible as 1mdb. not to be proud of.

Anonymous said...

kalau tengok muka dan penampilan dia pun memang nampak dia macam si lembam.

Unknown said...

Bingai

 
Blogger Templates